Tuesday, 28 March 2017

Landasan terbang Lanjut dibina, dibuka semula



… dapat pendekkan tempoh perjalanan dari Lanjut ke Pulau Tioman melalui udara dalam antara 15 dan 20 minit, berbanding menerusi pengangkutan laut hingga dua (2) jam

TANDA BAGUS... Dato' Sri Hasan memberikan tanda bagus kepada pembinaan dan pengoperasian semula Landasan Terbang Lanjut ini. Yang turut kelihatan ialah Dato' Sri Maznah (depan). (fotoBERNAMA).  


LANDASAN TERBANG LANJUT, ROMPIN – Sebuah syarikat sepenuhnya milik Bumiputera akan melabur sehingga RM8 juta bagi pembinaan dan pengoperasian semula Landasan Terbang Lanjut yang telah lama terbiar ini.

Terletak bersebelahan Lanjut Golden Beach & Resort, syarikat berkenaan – Systematic Aviation Services Sdn Bhd (SAS) telah memiliki kawasan seluas 42 ekar (17 hektar) tanah Kerajaan Negeri ini dengan nilai kira-kira RM2.2 juta.

Antara skop kerja yang dilakukan di bawah program pembangunan semula ialah dengan menambah-baikkan landasan terbang termasuk memanjang dan melebarkannya, demi meningkatkan lagi aspek keselamatan penerbangan

Panjang asalnya cuma 700 meter dan lebar, sembilan (9) meter, telah ditambah-baik menjadi panjangnya, 900 meter dan lebar 18 meter. Selain itu, kerja-kerja pembersihan landasan dan kawasan persekitaran turut dilakukan.

Kerja-kerja berikutnya ialah bagi pembinaan-pembinaan kemudahan pejabat untuk kakitangan syarikat; balai  ketibaan dan balai berlepas untuk penumpang; bilik rehat/chalet sebagai transit untuk juruterbang atau pelancong, serta, ‘hangar’ untuk merawat pesawat-pesawat ringan.

HADIRIN TERPUKAU DENGAN PERSEMBAHAN... (fotoBHarian)
 

DIJANGKA SIAP SEPENUHNYA TAHUN 2019

Kesemua ini – selain landasan yang telah bermula kerja-kerja penambah-baikan sejak dua (2) tahun lepas; akan dilaksanakan dalam tempoh dua (2) tahun ini yang dijangka siap sepenuhnya pada tahun 2019.

Dengan adanya kemudahan landasan ini serta perkhidmatan pengangkutan udara antara landasan terbang ini dengan Pulau Tioman, para pelancong akan mempunyai pilihan yang sangat praktikal, seterusnya dapat meningkatkan lagi secara agresif, kedatangan pelancong ke pulau tersebut.  

Jumlah pelancong ke pulau itu pada tahun lepas (2016) sahaja ialah 249,300 orang iaitu - 187,584 domestik, dan,  61,716 asing. 

Manakala jumlah pelancong empat (4) tahun sebelumnya ialah; 2015 – 231,238 orang iaitu – 164,027 domestik, 67,211 asing; 2014 – 268,784 orang iaitu – 191,795 domestik, 76,989 asing; 2013 – 233,569 orang iaitu – 163,103 domestik, 70,466 asing; 2012 – 214,482 orang iaitu – 146,587 domestik, 67,895 asing.

Pada peringkat awal ini, SAS yang berIbu Pejabat di Subang, Selangor, akan menempatkan dua (2) buah pesawat ringan seperti Cessna 206 di sini yang akan sentiasa bersedia untuk membawa pelancong ke Pulau Tioman dan kembali, dengan kadar bayaran berpatutan.

DATO’ SRI HASAN WAKILI MB PADA MAJLIS PECAH TANAH

Selain itu, pesawat-pesawat ringan ini juga mempunyai keupayaan untuk menerbangkan penumpang ke lokasi-lokasi lain sekiranya diperlukan, seperti ke Kuantan, Pulau Redang, Melaka, Senai dan ke Subang.

Majlis pecah tanah bagi pembinaan semula Landasan Terbang Lanjut ini telah dilakukan pada pagi Selasa, 28 Mac yang telah disempurnakan oleh Ahli Parlimen Rompin Dato’ Sri Hasan Ariffin yang mewakili Menteri Besar Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob.

Beliau yang ditemui wartawan kemudiannya dilaporkan sebagai berkata; Tapak landasan ini sudah sedia ada, namun tidak berfungsi atau terbiar untuk tempoh yang agak lama juga.

“Usaha membangunkan semula landasan ini oleh pihak SAS sangat dihargai kerana ia dapat meningkatkan lagi imej serta sektor pelancongan di Rompin yang terkenal dengan produk (pelancongan) seperti Pulau Tioman dan Taman Negara Endau-Rompin.”

Antara yang turut hadir ialah Pengerusi, Jawatankuasa Pelancongan dan Kebudayaan Negeri, Dato’ Sri Mohd Sharkar Shamsuddin; Pengerusi, Jawatankuasa Belia dan Sukan Negeri, Dato’ Johari Hussain yang juga wakil rakyat negeri (BN – Tioman);

TETAMU-TETAMU VVIP

Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri yang lain; wakil rakyat-wakil rakyat negeri – Dato’ Sri Maznah Mazlan (BN – Muadzam Shah) dan Dato’ Wan Kadri Wan Mahussin (BN – Ibam); Pegawai Daerah Rompin, Encik Zulkifli Hashim; dan, Ketua Pegawai Eksekutif SAS, Encik Ismail Ashaari.

Pada majlis sama, hadirin turut dihidangkan dengan pertunjukan udara oleh pesawat aerobatik Extra EA 300, pesawat Agcat Dromader dan helikopter Robinson R66. – Khabar  

Monday, 27 March 2017

Patuhilah Rancangan Struktur Negeri (RSN) Pahang 2050

“… RSN dan lain-lain pelan, diikuti dengan akta-akta berkenaan atau di peringkat negeri enakmen berkenaan; ada peraturan-peraturan yang kalau kita patuhi, insyaAllah, (dapat menjayakan) pembangunan lestari,” kata Dato’ Sri DiRaja Adnan.

LAWAT KE PAMERAN RSN PAHANG 2050... Selain Dato' Sri Wan Rosdy (belakang, kanan), yang turut kelihatan dalam foto ini mengiringi Dato' Sri DiRaja Adnan melawat ke pameran yang turut diadakan ialah Dato' Zainuddin (belakang, kiri). 

Dokumen RSN Pahang 2050 ini akan dipamerkan di 14 lokasi - Lobi, Wisma Sri Pahang, UTC Pahang, dan, Kompleks Tun Razak - ketiga-tiganya di Kuantan; serta 11 yang lain di Pejabat Daerah dan Tanah-Pejabat Daerah dan Tanah di seluruh negeri ini. Pameran untuk turut mendengar maklum-balas rakyat ialah selama sebulan bermula hari ini, Isnin, 27 Mac sehingga 25 April. 
   

HOTEL M.S.GARDEN, KUANTAN – Menteri Besar Dato’ Sri DiRaja Adnan meminta semua pihak – jabatan dan agensi Kerajaan serta rakyat, supaya akur dan patuh kepada apa yang disarankan dalam Rancangan Struktur Negeri (RSN) Pahang 2050.

Matlamat RSN Pahang 2050 dirangka menurutnya, ialah untuk memastikan pembangunan di negeri ini dilakukan secara teratur, sambil memastikan alam sekitar negeri terus terpelihara.

“Yang penting ialah untuk semua -- jabatan dan agensi (Kerajaan) serta rakyat; mematuhi rancangan struktur ini supaya semua rancangan pembangunan adalah ‘compatible’ ataupun sesuai dengan rancangan yang telah diatur,” kata Dato’ Sri DiRaja Adnan.

“Maka, cara kita menangani pertambahan penduduk, kemudian itu buka pertempatan baharu dapat kita selaraskan.

“Dan, apabila kita selaraskan maknanya – bekalan air, pelupusan sampah, pembinaan jalanraya, infrastruktur, kemudahana yang lain itu; dapat kita selarikan sesuai dengan keperluan pada masa itu,” katanya lagi.

MENYEMPURNAKAN GIMIK PERASMIAN... Selain Dato' Sri Wan Rosdy, yang turut kelihatan ialah Dato' Sri Muhammad Safian sambil Dato' Hazizah membantu.  

 
APABILA TIDAK IKUT PERATURAN

Beliau berkata demikian pada persidangan media sempena Majlis Perasmian Laporan Publisiti Tinjauan Rancangan Struktur Negeri (RSN) Pahang 2050 dan Seminar Pengurusan Kawasan Sensitif Alam Sekitar yang disempurnakannya pagi Isnin, 27 Mac di sini.

“RSN dan lain-lain pelan, diikuti dengan akta-akta berkenaan atau di peringkat negeri enakmen berkenaan; ada peraturan-peraturan yang kalau kita patuhi, insyaAllah, (dapat menjayakan) pembangunan lestari.  

“Masalah timbul sekarang ini ialah apabila orang tidak mengikut peraturan. Tanam sayur campak plastic dalam sungai, campak baja dalam sungai ha itu yang tak betul,” kata Dato’ Sri DiRaja Adnan lagi.

Dalam RSN juga menurutnya, turut menyentuh mengenai sumber galian yang termasuklah bauksit, yang perlu dilakukan dengan menurut peraturan-peraturan yang ditetapkan dalam usaha untuk mengeksploitnya.

Beliau memberi contoh sebuah kilang simen yang beroperasi di tengah-tengah sebuah bandar di Jerman, yang menjalankan urusan hariannya dengan menurut peraturan yang ditetapkan maka tidak mencemarkan alam sekitar.

MENYEMAK KANDUNGAN RSN...

 
KILANG SIMEN TENGAH BANDAR DI JERMAN

“Bukan ke saya sebut tadi di Jerman,” katanya merujuk kepada antara apa yang disebut dalam ucapan perasmian luar teks 17-minitnya sebbelum itu, “… saya terkejut, di tengah-tengah bandar ada kilang simen (dan penduduk) tak nampak (atau sedarpun tentang kewujudan) kilang simen tu.

“Bukan ke pelik tu? Di tengah bandar tapi orang tak komplen (tentang pencemaran oleh kilang berkenaan). ‘Cement factrory’ itu ada di tengah bandar. Cuba bayangkan,” katanya lagi.

Mengenai rancangan pembinaan East Coast Railway Link (ECRL) yang turut disebut dalam RSN katanya,  tujuh (7) stesen hentian ECRL dalam negeri ini akan membuka ruang kepada kawasan-kawasan pertumbuhan baharu di kawasan berhampiran stesen-stesen hentian berkenaan.

“Sekurang-kurangnya ‘at these stops – we will have seven stops; we can identify suitable areas to be developed as new growth centres.

“Bukan setakat mengambil ‘passengers’ sahaja tapi kita buat ‘growth centre’ baharu yang secara tak langsung, keretapi laju itu (ECRL) menyumbang kepada pembangunan ekonomi dan masyarakat negeri Pahang ini,” katanya lagi.

PARA HADIRIN SEKELIAN... Yang dalam kalangan ketua-ketua jabatan dan agensi termasuk Pegawai Daerah.

 
TO EXTEND FURTHER OR TO END?

Pada persidangan media sama, Dato’ Sri DiRaja Adnan turut ditanya mengenai tempoh moratorium terhadap bauksit terkini yang tarikh akhirnya ialah pada 31 Mac; sama ada tempoh itu akan dilanjutkan lagi selepas ini.

“If they (bauxite operators) conform to the good practice – tak ada ‘pollution’ ke apa, ‘probably the minister (the Cabinet) will consider (to end the moratorium). Kita (Kerajaan Negeri) ikut sahaja – kalau sambung, sambung. Buka, buka…,” katanya.

Selain Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Sri Muhammad Safian Ismail; yang turut hadir pada majlis pagi Isnin ini ialah Pengerusi, Jawatankuasa Perumahan dan Perbandaran Negeri, Dato’ Sri Wan Rosdy Wan Ismail;

Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) Negeri dan wakil rakyat-wakil rakyat negeri; Timbalan Ketua Pengarah, PlanMalaysia (dulunya, Jabatan Perancangan Bandar dan Desa), Dato’ Zainuddin Mohd; dan, Pengarah, PlanMalaysia@Pahang, Dato’ Hazizah Sulaiman.

MENEMUI MEDIA... Dato' Sri DiRaja Adnan sedang memberikan persidangan media sempena majlis pagi Isnin ini. – Khabar

Friday, 17 March 2017

Why the brouhaha over Act 355 amendment?


“There is no way that the Syariah Court can impose the Hudud punishment in any Hudud offences.

“The proposed amendment to Act 355 is intended to enhance the status of Syariah Court in controlling the moral bahaviour of the Muslims in the world which is facing very serious social problems,” said the Menteri Besar.

DELIVERING THE KEYNOTE ADDRESS...  


MOOT COURT, AHMAD IBRAHIM KULLIYYAH OF LAW (AIKOL), INTERNATIONAL ISLAMIC UNIVERSITY MALAYSIA (IIUM), GOMBAK, SELANGOR – Why now? This is what raised by Menteri Besar Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob on the ongoing debate about the proposed emendment to Act 355 – should be the third since 1965; 

When it’s enactment (in 1965) followed by the the two amendments made in 1984 and 1989 went through without fuss what more strong opposition such as that it presently received from certain parties. 

… from the first enactment to the two amendments, there was never a brouhaha nor outcry from the public. Nobody cares, not like today,” said the Menteri Besar when delivering his keynote address at the Symposium; Act 355 Amendment organized by AIKOL held here on Friday morning, March 17.

The first amendment (1984) he said, has resulted in the increase of punishment – from an imprisonment of only six (6) months to three (3) years, a fine of RM1,000 to RM5,000; and the introduction of whipping of up to six (6) strokes.

While the second amendment (1988) was done so as to make the law – Act 355, namely the Syariah Courts (Criminal Jurisdiction) Act 1965, also applicable to the states of Sabah and Sarawak. 

FACING THE ATTENTIVE AUDIENCE... Apart from AIKOL students, among the crowd on this Friday morning event are lecturers and some practising lawyers.


‘3 5 6’ TO MORE SEVERE PUNISHMENTS

The Menteri Besar recollected that, on 26th May last year (2016), Member of Parliament for Marang, Dato’ Abdul Hadi Awang, who is also the President of PAS has proposed another amendment to Act 355 through a private member’s bill in the Parliament. 

The proposal was that the punishment – three (3) years imprisonment, RM5,000 fine and six (6) strokes of whipping or ‘3 5 6’; be amended to consist an imprisonment of up to 30 years, fine of up to RM100,000 and whipping of up to 100 strokes. 

“As a result of this,” he added, “… there was a public outcry and the debate has been going on until today” and that, “Many said that the amendment is intended to empower Syariah Courts to impose Hudud Laws”.

The Federal Constitution, Dato’ Sri DiRaja Adnan said, has divided and distributed powers between the Federation and the State and that offences such as theft, robbery and uprising that are Hudud offences, have been included in the Penal Code which is under the jurisdiction of the Federal Government. 
 
“Even to a layman, one can see that there is no way that Hudud offences can be dealt with in our country as of now, because offences like the three that I mentioned just now are under the jurisdiction of the Federal Government. 

LISTENING TO WHAT THE PANELIST HAS TO SAY... After delivering his speech, now it is his turn to be among the audience to listen to what the panelist has to say about the topic of Act 355.


CONCERNS ON SYARIAH COURTS INADEQUACY STARTS SINCE THE 80S
 
“There is no way that the Syariah Court can impose the Hudud punishment in any Hudud offences. 

“The proposed amendment to Act 355 is intended to enhance the status of Syariah Court  in controlling the moral bahaviour of the Muslims in the world which is facing very serious social problems,” he argued. 

Ever since the 80s he said, the need to enhance the Syariah Courts criminal jurisdiction has already been voiced and that, even Syariah Court judges have expressed concerns on the inadequacy of Syariah Courts criminal powers.

In Syarie Prosecutor against Mohd Zulkifli bin Adam and Anor, Dato’ Sri DiRaja Adnan quoted, the fine of RM800 for khalwat has failed to deter persons who had been previously convicted from repeating the crime.

“As the small sum of money as fine is not a problem to many, they do not take the sentence of the court seriously and this has resulted in the increase of such offences with scant regard to the laws.

MEETING THE PANELISTS... The Menteri Besar is jotting something on a piece of paper while others (left to right) - Assoc Prof Dr Khairil; Dato’ Zainul Rijal; Encik Nizam (partly hidden) and Encik Arunachalam, look on.


SEVERE SENTENCES TO SERVE AS A LESSON 
 
“A severe sentence coupled with imprisonment was deemed appropriate to the current circumstances as this would serve as a lesson to the offenders from repeating the offence and to the public from committing similar crimes,” he said.
 
In Pendakwa raya against Sangkar a/l Ratnam (2007), it was said; “The punishment should be ‘deterrent’ in that sentences imposed should have the effect of daunting the perpetrator, no matter what his age, from ever repeating such violence or even contemplating violence again.
 
And in Tuan Mat bin Tuan Lonik against Public Prosecutor (2009); “The sentence must be deterrent enough, in that the prisoner will realise crime does not pay, with the punishment being debilitating to his freedom. Not only will would-be offenders be deterred from trying but so will it deter repeat offenders.
 
He also quoted the case of Tan Bok Yeng against Public Prosecutor (1972), whereby Sharma J (as his Lordship then was) stated; “Law cannot, in my view, remain merely a static and a meaninglessly, ornamental and an orthodox instrument of justice, ineffective in its result and application.
 
“The social needs of the times have to be met and effectively met. It is not merely the correction of the offender which is the prime object of the punishment. The considerations of public interest have also to be borne in mind.
 
ENTERTAINING MEDIA-PEOPLE...


TIMELY MOVE 
 
“In certain types of offences, a sentence has got to be deterrent so that others who are like-minded may be restrained from becoming a menace to society.” 
 
Hence, the proposal to increase of the Syariah Courts Criminal Jurisdiction from the current RM5,000 fine, six (6) lashes and three (3) years’ imprisonment to 30 years imprisonment, fine of RM100,000 and 100 strokes of whipping.

According to Dato’ Sri DiRaja Adnan, this move is timely given the fact that the criminal jurisdiction of the Syariah Court is manifestly inadequate to secure the effective administration of the Islamic Criminal law. 

He also touched on the mode of administering whipping that many of the public were either not aware of, or confused so much so that they perceived that whipping in Islam is very brutal and cruel. 

Whereas he said, the mode was very much different with that falls under the Criminal Procedure Code Act 593 Section 288 (3) whereby the whipping can the skin of persons being whipped, to disintegrate and leave permanent scars.

MODE OF WHIPPING 

“That is why some offenders, some prisoners, they prefer to have the lashes to be substituted with extra imprisonment because the canning is so harsh, so painful , very excruciating,” he added. 

A Muslim scholar – Ibnu Taimiyah he said,  has clarified methods of inflictiong whipping that the beating should be medium, not too hard nor too soft and that the cane should not be too heavy nor too light and before being whipped, the offender must be certified fit by a doctor to receive caning and that he or she must be present during the event. 

“Whipping in Islam, has the intention of teaching the offenders or giving examples to the others not to commit any crime like the crime that has been committed by the offenders. It is a question of providing a lesson to the others. Or in a away, to make the offenders ashamed of themselves,” he added. 

Dato’ Sri DiRaja Adnan concluded that; “The brouhaha as I said, is really unnecessary. I hope everybody will go back and refer to verse 179 of Surah Al-A’raf. Well, the brouhaha arises as a result of some group of people with politically motivated intention known only to them.

“Basic problem with Allah’s creature by the name of human being or man is that, in the whole of man’s life, they are grappling with problems of their own ignorance or stupidity…”

AMONG THOSE PRESENT

Also present at this half-day Symposium are Judges Court of Appeal, Dato’ Dr Hamid Sultan Abu Backer; Pahang State Executive Councillors – Dato’ Shafik Fauzan Sharif and Dato’ Shahaniza Shamsuddin; 

IIUM’s Rector, Prof Dato’ Sri Dr Zaleha Kamaruddin; Dean of Aikol, Prof Dr Ashgar Ali Ali Mohamed; and the four (4) panelists – Assoc Prof Dr Khairil Azmin Mokhtar of AIKOL; President of The Muslim Lawyers Association, Dato’ Zainul Rijal Abu Bakar; and prominent lawyers - Encik Nizam Bashir and Encik Arunachalam Kasi. – Khabar   


 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  



 

Sunday, 12 March 2017

Pengusaha bauksit patut salahkan diri ekoran pelanjutan demi pelanjutan tempoh moratorium


… semuanya kerana pelakuan operator bauksit yang masih tidak serik-serik juga lagi.

SEMOGA TIDAK BERULANGLAH LAGI... Dengan syarat-syarat SOP yang semakin diperketatkan maka keadaan sebegini - di simpang masuk ke Kawasan Perindustrian Gebeng; diharap tidak berulang lagi. 

 
Alamaya, INDERA MAHKOTA 5, KUANTAN – Salahkan diri sendiri! Inilah yang harus diinsafi oleh pengusaha-pengusaha bauksit di daerah Kuantan ini, ekoran lanjutan demi lanjutan tempoh moratorium ke atas pengeluaran/pelombongan bahan mineral tersebut.
 
Sehingga kini, sudah lima (5) kali tempoh itu dilanjutkan yang dengan itu, sudah kira-kira setahun, dua (2) bulan dan dua (2) minggu bahan mineral berkenaan dilarang daripada dilombong.
 
Kali pertama ialah antara 15 Januari dan 14 April lepas; kedua, antara 15 April dan 14 Julai lepas; ketiga, antara 15 Julai dan 14 September lepas; keempat, antara 15 September dan 31 Disember lepas; dan kelima, antara 1 Januari dan 31 Mac ini.
 
Kini, selain daripada Menteri Besar Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob membayangkan tempoh itu akan dilanjutkan lagi, begitulah juga yang disuarakan oleh Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Dato’ Sri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar.
 
Dan Dato’ Sri Dr Wan Junaidi turut membayangkan betapa pelanjutan kali ini – yang keenam, mungkin mengambil masa lebih lama daripada sekadar antara dua (2) dan tiga (3) bulan sebelum ini.
 
SEGELINTIR OPERATOR SAH TURUT MELOMBONG HARAM?
 
Semuanya kerana perlakuan operator bauksit yang masih tidak serik-serik juga lagi. Mereka – termasuk segelintir dalam kalangan operator yang sah, masih melombong sedangkan tempoh moratorium tidak membenarkannya melainkan aktiviti mengangkut keluar stok simpanan yang ada sahaja, serta mengeksportnya.
 
Dalam tempoh moratorium kelima sekarang (1 Januari hingga 31 Mac), jumlah stok simpanan yang masih ada yang sepatutnya sebanyak 2.95 juta tan metrik sahaja lagi, perlu diangkut dan dieksport ke China menerusi Pelabuhan Kuantan.
 
Dengan 38 Permit Kelulusan (AP) Khas yang Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE) telah keluarkan – setiap satu dibenarkan mengeskport 100,000 tan maka dengan 38 AP Khas sepatutnya boleh melupuskan sehingga 3.8 juta tan metrik atau lebih daripada 2.95 juta tan metrik stok simpanan itu.
 
Sudah semestinyalah, dengan pengeluaran AP Khas ini, Kerajaan turut mengenakan beberapa syarat ketat antaranya, pemilik AP Khas perlu membayar ‘upfront’ terlebih dahulu caj-caj yang ditetapkan sebelum pengeksportan.
 
Sebelum ini, caj-caj tersebut dibenarkan untuk dibayar selepas pengeksportan yang menyebabkan ada antara operator yang culas, tidak membuat apa-apa pembayaran langsung kepada Kerajaan.
 
OPERATOR BELUM DAPAT PENUHI SYARAT-SYARAT KETAT
 
Selain itu, mereka juga mesti patuh kepada Prosedur Operasi Piawaian (SOP) yang semakin diperketatkan syarat-syaratnya antaranya ialah, jenis lori yang digunakan sebagai pengangkutan hendaklah yang ber‘badan’ besi yang lebih kukuh daripada jenis kayu sebelumnya.
 
Syarat-syarat yang lebih ketat inilah yang dikatakan menjadi punca kepada kelengahan para operator bauksit untuk melaksanakan kerja-kerja pengangkutan dan pengeskportan bahan mineral tersebut.
 
(Sementelahan pula harga di pasaran bahan mineral itu tidak begitu memberangsangkan –
cuma kira-kira AS24 dolar setan metrik berbanding kira-kira AS40 dolar setan metrik semasa waktu puncak pada tahun 2014).

Sedangkan, syarat-syarat ketat ini perlu demi membendung gejala pelombongan dan pengangkutan yang ‘caca-marba’ hingga mencemarkan alam sekitar serta membahayakan nyawa orangramai khususnya di atas jalan yang menjadi laluan pengangkutan dari kawasan stok simpanan ke Pelabuhan Kuantan.

Malah, syarat-syarat ketat inilah juga yang terhasil daripada bengkel-bengkel yang telah Kerajaan Negeri anjurkan, yang turut disertai dan telah dipersetujui oleh operator-operator bauksit yang sama.

Jika syarat-syarat ketat ini belum dapat dipenuhi maka eloklah tempoh moratorium terus dilanjutkan selagi mana perlu. Dan para operator – sama ada yang sah atau haram, tidak perlulah mengeluh serta menyalahkan Kerajaan melainkan diri mereka sendiri. – Khabar