Thursday, 8 July 2021

ECRL; Dilancar, dibatal, digantung kini diteruskan semula

Dilancar tahun 2017 semasa di bawah BN, dibatal dan digantung disusuli cadangan jajaran asalnya ditukar ke jajaran baharu di bawah kerajaan 22-bulan PH, dan diteruskan semula kini di bawah PN.

HALAMAN 16 RUANGAN RENCANA AKHBAR UTUSAN MALAYSIA TERBITAN JUMAAT, 9 JULAI 2021...

 

Alamaya, INDERA MAHKOTA 5, KUANTAN – Dilancar, dibatal tetapi kemudian digantung dan kini diteruskan semula. Semua dalam tempoh lima (5) tahun meliputi tiga (3) pentadbiran Kerajaan Persekutuan daripada komponen parti berbeza – Barisan Nasional (BN), Pakatan Harapan (PH) dan Perikatan Nasional (PN).

Dilancar tahun 2017 semasa di bawah BN, dibatal dan digantung disusuli cadangan jajaran asalnya ditukar ke jajaran baharu di bawah kerajaan 22-bulan PH, dan diteruskan semula kini di bawah PN.

Penerusan semula pula kembali menurut jajaran asal dengan kos kira-kira RM50 bilion daripada asal RM81 bilion, manakala jangkaan tarikh siapnya kini ialah tahun 2027 daripada asalnya tahun 2024.

Maka, ternampaklah cahaya di hujung terowong daripada ‘kepala gerabak keretapi’ projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) oleh penggeraknya, Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL) menerusi pelaburan tempatan dibiayai 85 peratus oleh pinjaman mudah daripada Export-Import Bank of China, dan selebihnya melalui penerbitan sukuk.

Pengumuman tentang penerusan semula ini dibuat oleh Menteri Pengangkutan Dato’ Sri Dr Wee Ka Siong pada 5 April 2021, segera disambut baik oleh Menteri Besar Dato’ Sri Wan Rosdy Wan Ismail pada hari sama.

MEMANG INI DIPERJUANGKAN SELAMA INI

“Keputusan baharu sebagaimana dinyatakan oleh Menteri Pengangkutan Dato’ Sri Dr Wee Ka Siong disokong penuh dan memang ini yang kita usahakan (perjuangkan) selama ini,” katanya.

Sebelum itu, Dato’ Sri Wan Rosdy telah menyatakan pendirian tegasnya semasa projek ini – dibatal ketika Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad membuat pengumuman mengenainya semasa lawatan ke Beijing, China pada 21 Ogos 2018, kemudian digantung bagi mengkaji kos ketika Menteri Kewangan ketika itu, Encik Lim Guan Eng membentangkan Belanjawan Negara 2019 pada 2 November 2018. 

Projek sejauh 688 KM menurut jajaran asal bermula Wakaf Bharu-Kota Bharu-Tok Bali  hingga ke sempadan, seterusnya Kampung Raja-Kuala Terengganu-Dungun hingga ke sempadan, dan Cherating-Kuantan-Temerloh-Bentong, serta Gombak-Serendah di Selangor sampailah ke Pelabuhan Kelang.

Tahap kemajuannya kini ialah 21.39 peratus setakat Mac 2021 tetapi yang melalui bumi Pahang sejauh 232.5 KM atau kira-kira 34 peratus daripada keseluruhan panjang laluan, ialah kira-kira 23.01 peratus setakat 28 Jun lepas.

Luas tanah bagi 232.5 KM ini pula ialah 1,394.4 hektar yang daripadanya, 385 hektar atau 27.6 peratus ialah Tanah Kerajaan manakala selainnya tanah rizab hutan serta milik persendirian, merentasi daerah-daerah Kuantan, Maran, Temerloh dan Bentong.

PEMBANGUNAN DIRANGKA DALAM RADIUS 15 KM DARI STESEN-STESEN

Selain rel, yang akan turut dibina di sepanjang laluan ECRL di Pahang ini juga ialah 42 jejambat, 22 terowong serta lapan (8) stesen meliputi empat (4) stesen penumpang sahaja di Cherating, KotaSAS, Kuantan Sentral dan Gambang, serta empat (4) lagi stesen penumpang dan kargo di Kuantan Port City, Maran, Temerloh dan Bentong.

Di Temerloh khususnya pekan kecil Mentakab misalnya, jajaran sisihan akan turut dibina bagi menghubungkannya dengan laluan kereta api sedia ada yakni Tumpat, Kelantan ke Gemas, Johor kendalian Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB).

Apabila siap kelak, untuk perkhidmatan penumpang sahaja; ECRL keseluruhannya dijangka mampu menarik minat dan mengendalikan 4.83 juta orang pada tahun 2027 dan meningkat sehingga 7.19 juta pada tahun 2037.

Manakala perkhidmatan kargonya pula dijangka mengangkut 37.28 juta tan barangan import dan eksport dalam kontena, serta bahan mineral bijih besi, arang batu, simen dan keluli pada tahun 2030, yang dijangka menambah kepada 44.08 juta tan pada tahun 2040.

Dan dalam radius antara lima (5) KM dan 15 KM dari stesen-stesen yang disebutkan tadi, Kajian Pelan Induk Bersepadu Guna Tanah ke arah membangunkannya sedang dilaksanakan oleh pasukan tenaga pakar Plan Malaysia sejak 15 Mac lepas (2021) dan dijangka siap September 2022.

INPUT-INPUT TEMPATAN AKAN TURUT DIAMBIL KIRA

Sudah pasti input-input tempatan akan turut diperolehi daripada Pihak Berkuasa Tempatan-Pihak Berkuasa Tempatan di daerah-daerah terlibat demi menepati kehendak dan kewajaran penduduk setempat demi kesejahteraan mereka juga.

Sepertimana semua sedia maklum, projek ECRL dikemukakan bertujuan untuk merangsang ekonomi bagi Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) meliputi Pahang, Terengganu dan Kelantan khususnya.

Ia juga dicadangkan ekoran tiadanya laluan keretapi terus antara negeri-negeri pantai timur dengan pantai barat. Yang ada hanyalah laluan kendalian KTMB dari Tumpat ke Kuala Lumpur menerusi Gemas.

ECRL dengan itu, dijangkja dapat menambah baik kesalinghubungan antara bandar, kawasan-kawasan perindustrian dan pelancongan, pelabuhan laut, depoh kontena dalaman, lapangan terbang seterusnya, meningkatkan lagi kemudahan pengangkutan rakyat Pahang serta di negeri-negeri pantai timur.

Sehubungan itu, ECRL dapat mengurangkan tempoh perjalanan dan kos pengangkutan kargo antara destinasi-destinasi terlibat, mengurangkan jumlah kenderaan termasuk kenderaan berat di atas jalan raya sekaligus mengelak berlaku kesesakan lalu lintas terutamanya pada waktu puncak serta musim-musim perayaan.

POHON TIDAK ALAMI NASIB-NASIB BERBEZA LAGI

Dengan segala perkara positif yang dijangka diperolehi daripada pelaksanaan projek ECRL ini, adalah dijangkakan juga agar kerjasama semua pihak diberikan supaya projek ini berjalan lancar serta menepati tempoh siap dan operasinya pada tahun 2027 kelak.

Jika sebelum ini projek ini terpaksa melalui nasib-nasib berbeza terutamanya peringkat dibatal kemudian ditangguh menurut parti komponen yang menguasai Kerajaan Persekutaan, diharap kini ia tidak berlaku lagi. – Khabar  

 

Wednesday, 7 July 2021

Isu kebun haram Raub; Haram tetap haram

… waima apa sekali pun alasan atau ‘reverse psychology’ yang diberikan untuk meraih simpati serta cuba menghalalkannya.

ARTIKEL SAMA DISIARKAN DALAM RUANGAN CETUSAN HALAMAN 18 AKHBAR SINAR HARIAN TERBITAN KHAMIS, 8 JULAI 2021...

 

Alamaya, INDERA MAHKOTA 5, KUANTAN“Saya berharap, ini tidak dijadikan isu perkauman kerana sebelum ini, kerja-kerja penguatkuasaan kita turut dilakukan di Sungai Ichat dan Lembah Bertam, Cameron Highlands serta di Kechau, Lipis” kata Menteri Besar Dato’ Sri Wan Rosdy Wan Ismail. 

Menurut rekod, kerja-kerja penguatkuasaan membanteras penerokaan tanah secara haram  di Sungai Ichat, membabitkan masing-masing 24 pekebun India dan Cina; di Lembah Bertam, 99 pekebun Cina dan 21 pekebun India.

Manakala di Kechau ialah penguatkuasaan ke atas pelombongan emas tanpa kebenaran membabitkan Melayu, kesemuanya atas 14 lot tanah milik sendiri dengan setiap lot ada senarai nama panjang pemilik bersama. 

Kata-kata Dato’ Sri Wan Rosdy tadi ialah sebagai maklum-balas kepada pihak media tentang isu penguatkuasaan ke atas kebun-kebun haram dalam Hutan Simpanan Kekal (HSK) Batu Talam khususnya di kawasan seluas 101.17 hektar (250 ekar) di situ.

Ini adalah sangat difahami ekoran sudah ada suara-suara sumbang yang mempertikaikan kerja-kerja penguatkuasaan tersebut yang didakwa bersifat perkauman, apabila pekebun-pekebun haram di situ ialah dalam kalangan kaum Cina.

ARTIKEL SAMA SIARAN PADA HALAMAN 16 AKHBAR UTUSAN MALAYSIA TERBITAN 21 JULAI 2021...

OPERASI PENGUATKUASAAN BIASA

Sepertimana semua sedia maklum, penguatkuasaan kali ini melibatkan Jabatan Perhutanan Negeri Pahang (JPNP) serta beberapa lagi agensi penguatkuasaan termasuk Unit Penguatkuasa Negeri Pahang (UPNP) dengan mendapat kerjasama Polis DiRaja Malaysia (PDRM) bermula 3 Julai sehingga 2 Ogos 2021.

Operasi penguatkuasaan termasuk menahan mana-mana individu/pekebun haram yang memasuki kawasan Hutan Simpanan Kekal (HSK) Batu Talam tanpa kebenaran dan turut menyita apa juga barangan dan kenderaan.

Operasi penguatkuasaan ini sebenarnya ialah operasi penguatkuasaan biasa tetapi telah mendapat tentangan serta provokasi dengan kata-kata kesat dikeluarkan ke arah pegawai-pegawai dan kakitangan penguatkuasa.

Yang menakjubkan ialah dengan kehadiran pemimpin sebuah parti politik pembangkang – boleh lepas merentas negeri dalam pada negara tempohi Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 yang tidak membenarkannya; semata-mata untuk menunjukkan sokongan.

Dan antara sokongan itu termasuk mendakwa kononnya operasi penguatkuasaan kali ini melanggar perintah Mahkamah Rayuan Putrajaya pada 5 Januari 2021 susulan pekebun haram terbabit memfailkan permohonan bagi mendapatkan kebenaran menyemak notis pengosongan tanah yang ditanam pokok durian ‘Musang King’ berkenaan.

PENGUATKUASAAN LUAR KAWASAN DIMAKSUDKAN

Dakwaan ini tidak benar kerana kerja-kerja penguatkuasaan kali ini ialah di luar kawasan kebun durian yang dimaksudkan yang dipajakkan kepada Royal Pahang Durian Resources PKPP Sdn Bhd (RPDRP) – usahasama Perbadanan Kemajuan Pertanian Pahang (PKPP) – sebuah agensi Kerajaan Negeri, dengan pihak swasta.

Operasi penguatkuasaan serta kawasan dijalankan penguatkuasaan ini juga ialah setelah mendapat pandangan perundangan daripada Pejabat Penasihat Undang-undang (LA) Negeri yang sebelum itu telah merujuk perkara ini kembali ke Mahkamah Rayuan yang sama.

Sebelum keputusan ‘injunksi’ oleh Mahkamah Rayuan berkenaan, Mahkamah Tinggi Kuantan pada 23 Disember 2020, telahpun menolak permohonan pekebun haram tersebut untuk mendapatkan kebenaran semakan kehakiman terhadap notis arahan pengosongan tanah yang sama.

Mahkamah Tinggi sama turut mendapati pekebun terbabit adalah penceroboh di tanah berkenaan dan tidak mempunyai hak di sisi undang-undang (locus standi) untuk memfailkan permohonan semakan kehakiman.

Maka daripada segi perundangan adalah jelas bahawa, kerja-kerja penguatkuasaan yang Kerajaan Negeri jalankan berlunaskan undang-undang manakala di pihak pekebun haram, mereka cuma mendapat perintah injunksi bagi pelaksanaan kerja-kerja penguatkuasaan di kawasan dipertikaikan (RPDRP) sementara menunggu perbicaraan di Mahkamah Rayuan kelak.

‘ELEMENTS OF RISK’ – UNTUNG SABUT TIMBUL, UNTUNG BATU TENGGELAM

Dalam pada itu, sentimen simpati dimainkan termasuklah mempertikaikan kenapa kerja-kerja penguatkuasaan kali ini dibuat ketika pokok-pokok durian berkenaan sedang berbuah, seolah-olah satu tindakan kejam dan menganiaya.

Begitu juga dipertikaikan kenapa kononnya dakwa mereka, setelah 20 tahun pekebun haram bertanam di kawasan HSK Batu Talam itu, baru sekarang hendak mengambil tindakan penguatkuasaan.

Kepada pertikaian-pertikaian ini, sudah tentu yang paling asas ialah – haram tetap haram, waima apa sekali pun alasan atau ‘reverse psychology’ yang diberikan untuk meraih simpati serta cuba menghalalkannya.

Sedar tentang status haram tersebut tentu pekebun haram terbabit sendiri sudah mengambil kira ‘elements of risk’ yang mana keadaannya bolehlah umpama – ‘untung sabut timbul, untuk batu tenggelam’.  

Penulis tertarik dengan analogi oleh seorang peguam yang lebih dikenali sebagai ‘Apek Cina’. Dia umpamakan serbuan polis ke atas premis memproses dadah ‘cannabis’ yang takkanlah pemprosesnya boleh meminta polis membenarkan mereka menghabiskan pemprosesan haram itu, sebelum ditahan.

KENAPA TIDAK BOLEH SEKARANG?

Kenapa sekarang, tidak 20 tahun lepas? Kita boleh bertanya kembali, kenapa tidak boleh sekarang? Apatah pula sekarang apabila kerja-kerja haram mereka di kawasan terpencil yang sukar dikesan sebelum ini, telah mula terbongkar dan pihak penguatkuasa mempunyai keupayaan untuk membanterasnya.

Sementelah pula, Kerajaan Negeri – yang cemerlang dengan kejayaan di Sungai Ichat dan Lembah Bertam dan dijadikan penanda aras bagi kerja-kerja penguatkuasaan ke atas apa juga jenis pencerobohan tanah secara haram di negeri; ingin terus konsisten dengannya.

Sudah tentu rakyat Pahang khususnya, turut memberi sokongan padu atas usaha-usaha dan ketegasan Kerajaan Negeri, dan sokongan ini akan dapat menaikkan lagi semangat untuk ia melakukan yang betul dan lebih baik lagi. – Khabar