Wednesday 10 July 2013

Berpuasa kita weh...



Alamaya, INDERA MAHKOTA 5, KUANTAN – Ramadhan al-Mubarak menjelma lagi dan hari ini, Rabu, 10 Julai, ialah hari pertama umat Islam di negara ini memulakan ibadah puasa mereka.

Jika pada siangnya umat Islam mengerjakan ibadah tersebut – menahan diri daripada lapar dan dahaga, serta perkara-perkara yang boleh membatalkannya; malamnya dipenuhi dengan mengerjakan solat sunat Terawih yang bermula sejak selepas Isya', Selasa, 9 Julai lagi.

Maka malam ini, Rabu, 10 Julai, ialah malam kedua menunaikan ibadah tersebut yang di negeri ini telah ditetapkan, masjid-masjid dan surau-surau mengerjakan penuh 20 rakaat, disusuli (3) rakaat solat sunat Witir.  

Namun, sepertimana biasa, ahli-ahli jemaah termasuklah penulis, lebih tertumpu untuk mengerjakan setakat lapan (8) rakaat kemudian berhenti, dan masing-masing pulanglah meninggalkan rumah ibadat berkenaan dengan jumlah jemaah yang ketara kurang.

Kebiasaannya pula, keketaraan ini akan semakin terserlah menjelang pertengahan bulan yang mulia ini, yang mungkin juga – jika kita mahu bersangka baik, kebanyakan kita telahpun mengambil cuti panjang untuk pulang ke kampung halaman untuk berHari Raya.   

SUASANA DI SURAU AL-MUHAJIRIN... Foto ini dirakam dari bawah khemah di sisi bangunan surau Al-Muhajirin, Indera Mahkota 5, Kuantan pada malam Rabu, 10 Julai atau malam kedua umat Islam menunaikan solat sunat Terawih. 

Lihat banyaknya kasut yang menandakan besarnya jumlah jemaah, sebahagian besarnya juga disumbangkan oleh anak-anak pelajar Kolej Antarabangsa IKIP dan Pusat Pembangunan Kemahiran Pahang (PSDC). Kedua-dua institusi pengajian tersebut menyewa beberapa blok bangunan milik PASDEC dekat sini, dan dijadikan asrama.  


ANALOGI TENTANG KEHADIRAN JEMAAH

Berkenaan dengan jemaah ini, ia ada disentuh oleh Encik Badli Shah Alauddin yang diundang berceramah sempena Majlis Penyampaian Sumbangan Ramadhan anjuran Badan Amal dan Kebajikan Isteri Wakil-wakil Rakyat Pahang (TERATAI) petang Isnin, 8 Julai di Dewan Jubli Perak Sultan Hj Ahmad Shah, dekat sini.

Beliau analogikan tentang kehadiran jemaah ke solat sunat Terawih di masjid-masjid dan surau-surau seumpama sebuah kejohanan bolasepak yang mana, pasukan yang bertanding tentulah banyak di peringkat pusingan tetapi mengecil pada peringkat separuh akhir, dan, akhir.

Begitulah katanya, pada 10 Ramadhan pertama, masjid-masjid dan surau-surau penuh dikunjungi; tetapi mengecil pada 10 malam berikutnya; dan, terus mengecil pada 10 malam terakhir bulan tersebut.

Secara berjenaka beliau berkata betapa, sewajarnya ‘Lailatul Qadar’ yang dicari sebaliknya, ‘Lailatul Qamdar’ – yang seolah-olah merujuk kepada sebuah gedung membeli-belah terkemuka di bandar ini; yang ditemui. – Khabar