Thursday 8 August 2013

Meriahnya Rumah Terbuka Menteri Besar


… sempena Hari Raya Aidil Fitri 1434 Hijrah, apatah lagi dengan keberangkatan KDYMM Sultan Pahang dan DYMM Sultanah Pahang serta KDYTM Tengku Mahkota Pahang


NOTA EDITOR

Berikut disiarkan foto-foto yang sempat dirakamkan, pada Majlis Rumah Terbuka Menteri Besar sempena Hari Raya Aidil Fitri 1434 Hijrah pada Khamis, 8 Ogos di Dewan Jubli Perak Sultan Hj Ahmad Shah, Kuantan.

Ia jelas menunjukkan hubungan akrab antara sesama umara’ – KDYMM Sultan Pahang dengan Menteri Besar Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob; serta antara umara’ dengan rakyat-jelata berbilang kaum yang turut menghadiri Majlis Rumah Terbuka yang menurut jadual asalnya ditetapkan bermula 10 pagi dan berakhir pada 3 petang.

Oleh kerana hubungan akrab 'tri-partite' inilah yang terus menjamin kemakmuran negeri dan kesejahteraan rakyat-jelata juga. 

KEAKRABAN SESAMA UMARA' KITA... Detik ini dirakamkan ketika KDYMM Sultan Pahang baharu berangkat tiba, disambut oleh Dato' Sri DiRaja Adnan. Turut kelihatan ialah isteri kepada Menteri Besar, Datin Sri DiRaja Junaini Kassim. 

BAGINDA TUANKU, DENGAN RAKYAT-JELATA BAGINDA... Yang turut mengiringi serta menyusuli di belakang ialah DYMM Sultanah Pahang. 

KDYTM TENGKU MAHKOTA, TURUT BERKENAN BERANGKAT SAMA... 

KHALAYAK YANG HADIR... Mungkin boleh disyorkan dan ditegaskan agar rakyat-jelata yang hadir, hendaklah berpakaian lebih sopan, bukannya dengan secara tangkap-muat sahaja termasuk yang berseluar pendek. 

SEGMEN HIBURAN BAGI PELBAGAI KAUM... Dua (2) warganegeri berketurunan Cina dan seorang warga asing dari Libya ini tidak segan-silu untuk tampil menari, dengan menurut rentak-irama lagu dendangan penyanyi sebuah kugiran yang ditempah untuk menghiburkan khalayak pada Majlis Rumah Terbuka ini. 

SAJIAN ENAK, MENYELERAKAN, BERTARAF HOTEL... Semuanya demi meraikan rakyat-jelata ke Majlis Rumah Terbuka Menteri Besar ini.

SUASANA SURAU BAHARU DINAIK-TARAF, DI KAWASAN REHAT DAN RAWAT (R&R) TEMERLOH ARAH BARAT (MENGHALA KE KUALA LUMPUR)...  Penulis sempat merakamkan suasana dalaman surau yang baharu dinaik-taraf di kawasan R&R berkenaan, ketika berhenti menunaikan solat jamak/qasar melibatkan Zohor dan Asar, dalam perjalanan pulang untuk berHari Raya ke kampung di Batu Lapan, Hulu Kinta, Perak, selepas hadir sebagai petugas pada Majlis Rumah Terbuka Menteri Besar.

Lihatlah begitu menarik dan lapangnya surau ini. Konsep terbukanya adalah mirip konsep yang sama yang telah lama diwujudkan di surau-surau binaan PLUS Bhd bagi laluan Lebuhraya Utara-Selatan meliputi jajaran Bukit Kayu Hitam di utara, hingga ke Johor Bharu di selatan. 

Jika tiru yang baik, tidak ada apa yang salah bukan? - Khabar