Saturday 25 April 2020

Tempoh operasi pasar awam dilanjutkan ke pukul 2 petang


“Dengan keputusan ini, sekali lagi menunjukkan sikap prihatin dan responsif Kerajaan Negeri terhadap aduan dan masalah yang dibangkitkan oleh rakyat sepertimana peniaga-peniaga/penjual daging ini,” kata Menteri Besar.

KEPUTUSAN YANG MELEGAKAN PENIAGA/PENJUAL DAGING... Sudah pastinya permintaan daging segar adalah tinggi dalam bulan puasa Ramadan Al-Mubarak ini. 

Dengan pelanjutan tempoh operasi hingga 2 petang, maka peniaga/penjual akan mempunyai lebih masa untuk mamastikan daging habis terjual manakala pengguna pula dalam kalangan umat Islam, tidak perlu tergesa-gesa dan berpusu-pusu untuk mendapatkannya - satu langkah baik dalam menentukan amalan penjarakan sosial.   


NOTA EDITOR ;

Berikut pula ialah Kenyataan Media oleh Menteri Besar Dato’ Sri Wan Rosdy Wan Ismail berkaitan keputusan melanjutkan tempoh perniagaan/operasi pasar awam lagi dua (2) jam dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bulan Ramadan ini – daripada asal antara 7 pagi dan 12 tengah hari kepada antara 7 pagi dan 2 petang.


KENYATAAN MEDIA
MENTERI BESAR PAHANG

Tempoh operasi pasar awam dilanjutkan ke pukul 2 petang

Kerajaan Negeri mengambil keputusan melanjutkan tempoh operasi pasar awam di seluruh kawasan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di Pahang selama dua (2) jam, kepada pukul 2 petang.

Tempoh asal operasi yang ditetapkan dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)  ialah bermula 7 pagi hingga 12 tengah hari termasuk dalam bulan Ramadan. Dengan pelanjutan masa ini, operasi pasar awam bermula 7 pagi hingga 2 petang.

Keputusan ini diambil sebagai tindak-balas Kerajaan Negeri terhadap aduan yang diterima terutamanya dalam kalangan peniaga-peniaga/penjual daging yang bimbang, daging dilapah sebelah pagi setiap hari, tidak sempat dijual selewat-lewatnya pada 12 tengah hari.

Mereka meminta tempoh ini dilanjutkan, dengan itu mempunyai cukup masa untuk menjualnya setelah mengambil masa yang agak lama untuk menyelesaikan kerja-kerja melapah daging.

Dengan keputusan ini, sekali lagi menunjukkan sikap prihatin dan responsif Kerajaan Negeri terhadap aduan dan masalah yang dibangkitkan oleh rakyat sepertimana peniaga-peniaga/penjual daging ini.

Adalah menjadi harapan saya agar keputusan ini melegakan dan dihargai oleh para peniaga/penjual. Semoga mereka terus akur dengan segala syarat dan ketetapan yang dibuat oleh PBT-PBT berkenaan.

Dato’ Sri Wan Rosdy bin Wan Ismail
Menteri Besar Pahang
25 April 2020 – Khabar