Saturday 28 June 2014

"Junjung kasihlah ke sisi KDYTM Tengku Mahkota Pahang yang 'instrumental' dalam sumbangan USD10 juta oleh Kerajaan UAE"



… Menteri Besar buat saranan ini kepada khususnya mangsa-mangsa banjir yang bakal  memanfaati sumbangan tersebut.


SEMASA KUNJUNGAN BAGINDA KE MALAYSIA… Putera Mahkota Abu Dhabi, Jeneral Sheikh Mohammed Zayed Al-Nahyan sedang memeriksa barisan kawalan kehormat semasa sambutan rasmi di Dataran Perdana, Bangunan Perdana Putra, Putrajaya pada tahun lepas.   
 


HOTEL M.S.GARDEN, KUANTAN – Rakyat Pahang khususnya mangsa-mangsa banjir, diminta bersyukur selain menjunjung kasih kepada KDYTM Tengku Mahkota Pahang yang berperanan utama dalam mendapatkan sumbangan USD10 juta atau RM32.24 juta dari Kerajaan Emiriyah Arab Bersatu (UAE) untuk membantu mereka.

Ketika membuat saranan ini dalam ucapan luar teks 13-minit pada Majlis Penyampaian Bantuan Banjir daripada Kerajaan UAE yang disempurnakan oleh Baginda Tengku Mahkota pada malam Jumaat, 27 Jun di sini, Menteri Besar Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob menegaskan betapa;

“Patik selaku Hamba Tua hanya berharap, supaya mangsa-mangsa banjir bersyukur ke hadrat Allah dan menjunjung kasih ke sisi KDYTM Tuanku kerana KDYTM Tuanku adalah dikatakan ‘instrumental’;

“Menjadi penyebab bagaimana Putera Mahkota Abu Dhabi, Jeneral Sheikh Mohammed Zayed Al-Nahyan, telah memungkinkan Kerajaan UAE menyumbangkan USD10 juta untuk membantu mangsa banjir di negeri Pahang,” katanya disambut tepukan oleh para hadirin.
                             
“Ini semua berlaku kerana KDYTM Tuanku bersama-sama dengan Putera Mahkota Abu Dhabi, ampun Tuanku – usia KDYTM Tuanku 55, usia Putera Mahkota Abu Dhabi 53; tetapi kedua-dua Putera Mahkota ini adalah sama-sama menuntut di Maktab Tentera -  Royal Military Academy Sandhurst, England.

PERSAHABATAN TERJALIN SEJAK DI AKADEMI TENTERA LAGI

“Persahabatan ini terjalin begitu lama sehinggalah ke saat ini, dan inilah yang telah memungkinkan UAE menyumbang USD10 juta kepada kita semua. Ini satu hakikat yang mesti difahami oleh bukan sahaja mangsa-mangsa banjiir di negeri Pahang, tetapi juga oleh seluruh rakyat negeri Pahang Darul Makmur.

“Kalaulah tidak kerana adanya persahabatan antara kedua-dua Putera Mahkota ini maka tidak mungkin bantuan USD10 juta ini dapat disalurkan,” kata Dato’ Sri DiRaja Adnan dalam menegaskan tentang hubungan baik antara kedua-dua Tengku Mahkota Pahang dan Putera Mahkota Abu Dhabi itu.

“It is undeniable that the aid is made possible due to the close relationship between the Crown Prince of Pahang, Tengku Abdullah and the Crown Prince of Abu Dhabi, His Highness Sheikh Mohammed Zayed Al-Nahyan.

“The relationship between the two Crown Princes go a long way, right from the time when both were cadets at the Royal Military Academy Sandhurst, England. And I am sure without this friendship, this aid would not have been possible.

“Even if it has been possible, it would not have been that fast to be extended to Pahang.

THANKING THE PRESIDENT OF UAE

“On that note, I would like to once again extend our thanks to the government of UAE especially the President of UAE, His Highness Sheikh Khalifah Zayed Al-Nahyan, and also not forgetting Mohammed Zayed Al-Nahyan, the Crown Prince of Abu Dhabi,” Dato’ SriDiRaja Adnan reiterated to the applause of those present.

Beliau juga berkata, betapa sumbangan dari Kerajaan UAE sebelum ini turut meliputi penghantaran 10 guru Bahasa Arab dari negara itu untuk mengajar bahasa berkenaan di sekolah-sekolah agama di negeri ini.

“… and this was also the result of the initiative taken by His Highness the Crown Prince of Pahang, Tengku Abdullah by indicating to His Highness Sheikh Mohammed Zayed Al-Nahyan that Pahang at that time, needed Arabic Language teachers badly so that they can be sent to the religious school in Pahang.

“And since then, the standard of Arabic language in the religious school in Pahang has been very very high indeed; has been improved so much that we have been able to take pride in the achievement of our students in mastering the Arabic language,” katanya lagi.

Pada awal ucapannya, Menteri Besar telah melahirkan rasa terharunya dengan keberangkatan KDYTM Tengku Mahkota ke majlis malam itu, yang menurutnya membuktikan betapa Baginda Tuanku sangat prihatin, dan mengambil berat tentang nasib malang yang menimpa hamba rakyat sekelian.

KDYTM TENGKU MAHKOTA SEBAGAI WARIS GANTI

“Keprihatinan KDYTM Tuanku mengingatkan patik pacal-pacal sekelian, saling tak tumpah dengan keprihatinan Paduka Ayahanda KDYMM Tuanku Sultan Pahang.

“Patik yakin dan percaya, sifat-sifat yang ada KDYTM Tuanku memberikan harapan yang cerah kepada rakyat-jelata di negeri Pahang pada masa-masa akan datang. Lebih-lebih lagi KDYTM Tuanku adalah waris ganti Kerajaan, takhta negeri Pahang Darul Makmur,” katanya.

Menurutnya, 100 orang akan menerima sumbangan pada malam ini, yang akan disusuli dengan penyampaian sumbangan yang sama kepada yang lainnya yang kini – menurut perkiraan dan pengesahan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Negeri, telah mencecah kira-kira 40,000 orang.

Selain keberangkatan KDYTM Tengku Mahkota; yang turut hadir ialah Duta Besar UAE ke negara ini, Encik Abdullah Mattar Masrouie; wakil Kerajaan UAE yang turut berucap sebelum Dato’ Sri DiRaja Adnan, Encik Fahad Abdul Rahman Sultan;

Tengku Besar Pahang, Tengku Kamil Ismail Tengku Idris Shah; Orang Kaya Indera Pahlawan Pahang, Dato’ Sri Wan Wahid Wan Hassan; Speaker, Dewan Undangan Negeri, Dato’ Ishak Mohamad;

Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Sri Muhammad Safian Ismail; serta Ahli-ahli Exco Kerajaan Negeri; wakil-wakil rakyat negeri; serta, ketua-ketua jabatan Kerajaan Negeri dan Persekutuan. – Khabar