Monday 28 March 2016

SOP mantap tentang aktiviti bauksit pada peringkat akhir siap.


“Saya minta semua pihak tunggu. Saya yakin, SOP yang akan ditentukan nanti akan pastikan semua penduduk yang ada di Kuantan ini, selesa.

“Kita tak mahu tunduk kepada ketamakan operator-operator. Kita akan tegaskan standard-standard tertentu, (mengenakan) bayaran deposit dan sebagainya,” tegas Menteri Besar.

MENTERI BESAR BERSAMA-SAMA PARA PENERIMA BANTUAN... Dato' Sri DiRaja Adnan telah sudi bersesi foto kumpulan dengan para penerima bantuan. 


ARENA YAM TENGKU MUDA PAHANG, MARAN – Prosedur Operasi Piawaian (SOP) yang mantap mengenai aktiviti bauksit di negeri ini kini pada peringkat akhir siap, kata Menteri Besar Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob.

Sehubungan itu, beliau meminta mereka yang terlibat termasuklah – yang utama, penduduk Kuantan yang akan terkesan dengannya; supaya dapat bersabar menunggu pelaksanaannya nanti.

“Sebenarnya, sudah hampir dah (siap). Sebab, setiap jabatan sudah memberikan ‘recommendation’ dia. Terpulang kepada Menterilah. Mungkin dia ingin menambah-baik lagi,” katanya.

Dato’ Sri DiRaja Adnan berkata demikian sebagai menjawab soalan wartawan Bernama pada persidangan media sempena Program Jelajah Negeri Hari Kesedaran Pelesenan dan Kualiti Getah 2016 pagi Isnin, 28 Mac di sini.

Jabatan yang dimaksudkannya – kecuali Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Negeri yang di bawah bidang kuasa Kerajaan Negeri; yang lain seperti Jabatan  Mineral dan Geosains (JMG), Kastam DiRaja Malaysia (KDM);

LAGI RAKAMAN BERSAMA PENERIMA... 


LANJUT ATAU TIDAK TEMPOH MORATORIUM?

Polis DiRaja Malaysia (PDRM); Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD); Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ); serta, Pelabuhan Kuantan – adalah di bawah bidang kuasa Kerajaan Persekutuan.

Yang oleh kerana itulah juga, Menteri Besar berpandangan tepatnya keputusan Kerajaan Persekutuan menerusi Kementerian Sumber Asli (NRE), mengambil-alih urusan-urusan berkaitan aktiviti bauksit di negeri ini.     
 
“Saya minta semua pihak tunggu. Saya yakin, SOP yang akan ditentukan nanti akan pastikan semua penduduk yang ada di Kuantan ini, selesa.

“Kita tak mahu tunduk kepada ketamakan operator-operator. Kita akan tegaskan standard-standard tertentu, (mengenakan) bayaran deposit dan sebagainya,” kata Dato’ Sri DiRaja Adnan lagi.

Beliau seterusnya berkata, Menteri Sumber Asli akan memuktamadkan SOP berkenaan, dan juga dalam menetapkan kemungkinan tempoh tiga (3) bulan moratorium yang berakhir 15 April, dihenti atau dilanjutkan.

MARI MENOREH... 


BAJET NEGARA PERUNTUK RM200 JUTA UNTUK LGM

“Mungkin moratorium ini ditambah lagi – sebulan-dua atau dua-tiga bulan; terpulang kepada YB Menteri. Sekarang ini, ‘bola di kaki’ beliau,” tegasnya.

Mengenai majlis anjuran Lembaga Getah Malaysia (LGM) pagi Isnin ini, beliau berkata, ia bertujuan untuk menghebahkan kepada orangramai khususnya para pekebun kecil, mengenai peranan LGM.

“Dan pada ketika yang sama, kita menerangkan kenapa harga getah sekarang ini turun. Ia turun sebab, orang kata – permintaan terhadap getah itu menurun. Kerana, negara-negara yang beli getah kita selama ini seperti Amerika, Jepun – mereka juga mengalami kemelesetan ekonomi,” katanya.

Beliau juga menyebut, di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Dato’ Sri Mohd Najib Abdul Razak, Bajet Negara 2015 telahpun memperuntukkan RM200 juta untuk LGM membantu menangani masalah pekebun-pekebun kecil yang di Pahang, jumlahnya kira-kira 28,000 orang.

Yang menerusi peruntukan RM200 juta itulah katanya, pekebun-pekebun kecil dibantu menerusi apa yang dinamakan harga pengaktifan yang ditetapkan pada RM2.20 sekilogram.

MELAYANI WARTAWAN PADA PERSIDANGAN MEDIA... Yang turut kelihatan mengiringi Dato' Sri DiRaja Adnan ialah Dato' Sri Muhd Leo Toyad (dua dari kiri); Dato' Dr Mohd Akbar (kanan sekali); dan, Dato' Syed Fuad (kiri sekali). 


HARGA PENGAKTIFAN PADA RM2.20 SEKILOGRAM

“Kalau harga getah kurang daripada RM2.20 (sekilogram), katalah RM2.00 (sekilogram); Kerajaan tambah 20 sen yang dimasuk/kreditkan ke dalam akuan pekebun kecil berkenaan.

“Tapi, kalau harga getah lebih RM2.20 (sekilogram), Kerajaan tak bayar apa-apa. Ha, itu yang kita terang kepada orang,” katanya lagi.

Antara yang turut hadir pada Majlis Perasmian Jelajah Negeri Hari Kesedaran Pelesenan dan Kualiti Getah 2016 yang mana Pahang ialah negeri pertama program seumpamanya dianjurkan, ialah;

Pengerusi LGM, Dato’ Sri Muhd Leo Toyad; Ketua Pengarah LGM, Dato’ Dr Mohd Akbar Md Said; wakil rakyat negeri (BN – Luit), Puan Norhidayah Mohd Shahaimi; serta, Pegawai Daerah Maran, Dato’ Syed Fuad Syed Yahya. – Khabar