Monday 18 July 2016

Perkembangan hebat koperasi di Pahang!



… dengan lebih 1,000 koperasi berdaftar, lebih 300,000 keahlian, lebih RM250 juta yuran/saham, lebih RM900 juta nilai aset.

RASMILAH, BANGUNAN ANGKASA NEGERI PAHANG ZON 2... 


BANGUNAN ANGKASA NEGERI PAHANG ZON 2, TEMERLOH – Hebat! Inilah yang boleh dikatakan tentang perkembangan sektor koperasi di negeri ini, berdasarkan statistik terbaru, setakat Mei lepas;

Terdapat 1,002 koperasi, dengan keahlian seramai 302,129 orang, nilai yuran/saham sebanyak sebanyak RM258.62 juta, nilai aset kira-kira RM931.03 juta, dan, perolehan RM 685.71juta.

(Berbanding di seluruh negara - jumlah koperasi 12,796, keahlian kira-kira 8 juta orang, nilai yuran/saham RM13,810 juta, nilai aset RM123,280 juta, dan, perolehan sebanyak RM33,550 juta).

Statistik ini diperolehi sempena majlis 3-dalam-1 – perasmian-perasmian Bangunan Angkasa Negeri Pahang Zon 2 ini dan Pusat Dialisis MyAngkasa, serta, Sambutan Hari Raya yang disempurnakan oleh Menteri Besar Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob pagi Isnin, 18 Julai.

Antara yang turut hadir ialah Ahli-ahli Exco Kerajaan Negeri – Dato’ Sri Sharkar Shamsuddin dan Dato’ Syed Ibrahim Syed Ahmad; Timbalan Yang Dipertua, Dewan Undangan Negeri, Dato’ Sri Mohamad Jaafar;

ZIARAHI PESAKIT... Dato' Sri DiRaja Adnan sedang menanyakan sesuatu kepada seorang daripada mereka yang mendapat rawatan di pusat dialisis ini.
 

PUSAT MYANGKASA DIALISIS

Pegawai Daerah Temerloh, Dato’ Fadzli Mohd Kenali; Presiden Angkasa, Dato’ Abdul Fatah Abdulah; dan, Timbalan Presiden Angkasa, Encik Muthado Bahri yang juga Pengerusi, MyAngkasa Dialisis.

Bangunan Angkasa Negeri Pahang Zon 2 ini merupakan satu (1) daripada tiga (3) bangunan Angkasa yang terdapat di negeri ini sahaja, daripada 16 bangunan Angkasa Negeri yang terdapat di seluruh Negara.

Selain Temerloh di Jalan Pak Sako 2 ini, dua (2) bangunan Angkasa lain ialah Bangunan Angkasa Negeri Pahang Zon 1 di Kuantan, dan, Bangunan Angkasa Negeri Pahang Zon 3 di Bentong.

Dengan adanya Bangunan Angkasa Negeri Pahang Zon 2 ini, akan memudahkan aktiviti berkoperasi dan para koperator dapat memanfaatkan sepenuhnya peluang yang disediakan oleh Angkasa untuk menjalankan aktiviti koperasi dari semasa ke semasa.

Kini pula, Angkasa telah mengembangkan aktivitinya dengan turut menceburi bidang perubatan khususnya dalam pembukaan pusat dialisis pertamanya – Pusat MyAngkasa Dialisis, di sini.

CERIA, DALAM MENYAMPAIKAN UCAPAN LUAR TEKS 18-MINITNYA...


PENGANGKUTAN PERCUMA

Pusat bernilai RM1 juta ini yang mula beroperasi sejak 11 Disember 2012, dilengkapi sembilan (9) mesin dialisis dan dibantu oleh tujuh (7) orang kakitangan yang terlatih dan berpengalaman dalam bidang ini.
.
Kadar bayaran yang dikenakan ke atas pengguna dalam kalangan pesakit buah pinggang, adalah berpatutan mengikut kadar semasa iaitu antara RM200 dan RM280, bergantung kepada perkhidmatan yang diterima.

Setakat ini, pesakit yang dirawat ialah seramai 35 orang dan mereka disediakan pengangkutan pergi/balik secara percuma setiap kali berkunjung ke pusat ini bagi mendapat bagi mendapat rawatan. 

PARA HADIRIN PAGI ISNIN... Ini merupakan sebahagian daripada mereka yang hadir pada majlis pagi Isnin ini. – Khabar