Saturday 3 March 2018

"... dengar tapi fikir sendiri. Jangan dengar (percaya/terpengaruh dengan) fitnah, 'check' (semak) dulu," kata Menteri Besar.

Kata-kata ingatan ini diberikan susulan semakin galaknya puak-puak pembangkang menjelajah negara dan negeri ketika ini, untuk mempengaruhi rakyat supaya menumbangkan Kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN) pada pilihanraya umum nanti.

INSENTIF BUAT PENEROKA... Dato' Sri DiRaja Adnan sedang menyampaikan insentif kepada peneroka sambil Dato' Amizar memerhatikan. 


PERKARANGAN, DEWAN ORANGRAMAI, RANCANGAN TANAH FELDA KEMASUL, BENTONG - Menteri Besar Dato' Sri DiRaja Adnan Yaakob sekali lagi mengingatkan rakyat supaya semak terlebih dahulu kesahihan berita yang digembar-gemburkan oleh puak-puak pembangkang tentang Kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN), sebelum terpengaruh dengannya.

Kata-kata ingatan ini diberikan susulan semakin galaknya puak-puak pembangkang menjelajah negara dan negeri ketika ini, untuk mempengaruhi rakyat supaya menumbangkan Kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN) pada Pilihanraya Umum ke-14 (PRU-14) nanti.

"... dengar tapi fikir sendiri. Jangan dengar (percaya/terpengaruh dengan) fitnah, 'check' dulu. Namapun pembangkang, dia bukan apa (selain men)cari kesalahan Kerajaan sahaja," kata Dato' Sri DiRaja Adnan.

"Kita mengalu-alukan sesiapa (sahaja yang) datang. Siapapun datanglah - Rafizi ke, sesiapa(pun) datanglah, tak ada hal.

"Bila dia datang itu, biarlah dia datang, jangan kacau. Kita (amalkan) demokrasi," katanya lagi menjawab soalan wartawan yang menemuinya pada Program Munajat dan Rehlah Dakwah Belia Perdana Peringkat Negeri malam Sabtu, 3 Mac di sini.

MESRA DENGAN HADIRIN... Sambutan ketibaan Dato' Sri DiRaja Adnan pada majlis malam Sabtu ini. Selain Dato' Amizar, yang turut kelihatan ialah Dato' Sri Khairuddin dan Pengerusi, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Rancangan (JKKR) Felda Kemasul, Encik Soid Chin (menyusul di belakang Dato' Sri DiRaja Adnan).   


'TABAYYUN'

Soalan oleh wartawan Utusan Malaysia itu bertunjang kepada siri jelajah pembangkang termasuk oleh pemimpin kanan PKR, Encik Rafizi Ramli yang semalamnya berada di Kuantan dan esok pula ke Jerantut.

Pada siri jelajah itulah - yang semakin giat dianjurkan sejak kebelakangan ini menjelang PRU-14, berita-berita negatif tentang Kerajaan yang ada telah diuar-uarkan dalam ceramah-ceramah mereka.

"Kita ini (hendak) menghadapi pilihanraya... Pembangkang berkumpul (menjelajah) di mana-mana bukan satu perkara luar biasa. Semua parti boleh berkempen, pembangkang berkempen juga. Ini bukan satu perkara luar biasalah," kata Dato' Sri DiRaja Adnan lagi.

Dalam ucapan luar teks 26-minitnya sebelum itu, beliau turut antara lain menyentuh tentang dakyah oleh puak-puak pembangkang lalu mengingatkan hadirin dan rakyat agar mengamalkan 'tabayyun' atau semak dahulu kesahihan berita yang disampaikan.

"... yang mustahak sekarang ini ialah 'tabayyun', (yang ber)makna sebelum berita yang dibawa oleh orang 'fasiq' - mana ada orang dalam Malaysia ini yang (terlibat dengan) media sosial (ialah yang terdiri daripada) orang 'tasauf', orang 'sufi', orang 'ugama';


CENDERAHATI BUAT PERASMI... Dato' Sri DiRaja Adnan sedang menerima cenderahati daripada Dato' Amizar. 

Selain Dato' Sri Khairuddin, yang turut kelihatan dalam foto ini ialah Dato' Mohd Shahid (kiri sekali), Dato' Mohd Ghazali (tiga dari kanan), serta 'Tok Empat' Ghafar (kanan sekali) yang juga wakil khas di Dewan Undangan Negeri kawasan Pelangai yang Dato' Sri DiRaja Adnan ialah juga wakil rakyatnya. 


'ORANG FASIQ'

"(Orang 'fasiq' yang) membawa berita kita kena semak (kesahihan berita tersebut). Mereka kata Perdana Menteri mencuri duit. Munasabah ke Perdana Menteri mencuri duit?" tegasnya.

Mengenai program munajat dan rehlah dakwah belia anjuran bersama Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), Majlis Belia Negeri (MBN), Felda dan Kami Anak Felda (KAF) ini katanya, ia harus diperbanyakkan lagi.

Antara yang turut hadir pada majlis malam Sabtu ini ialah Yang Dipertua, Majlis Perbandaran Bentong, Dato' Mohd Shahid Ismail; Timbalan Pengarah JAIP, Dato' Mohd Ghazali Abdul Aziz;
Pengerusi, Biro Kebajikan dan Keusahawanan KAF, Dato' Amizar Abu Adam;

Naib Ketua UMNO Bahagian Bentong, Dato' Sri Khairuddin Yaakob; Presiden MBN, Encik Wan Emril Nizam Wan Embong; dan, Pengerusi, Majlis Belia Daerah Bentong, Encik Ahmad Nilhakim Abdul Rahim. - Khabar