Wednesday 29 June 2016

“Peranan kita penting, jadi jagalah elok-elok,” kata-nasihat Menteri Besar kepada anggota-anggota keselamatan kita.

… pada majlis Sepetang Pelayaran Ramadan & Berbuka Puasa Menteri Besar Bersama KD Terengganu di perairan ZEE

MENYAKSIKAN 'EVOLUSI PEMINDAHAN BARANG DI LAUT'... Dato' Sri DiRaja Adnan sedang menyaksikan kerja-kerja pemindahan antara KD Terengganu yang dinaikinya, dengan kapal lebih kecil - KD Perdana. 


MARKAS WILAYAH LAUT 1, TANJUNG GELANG, KUANTAN – Menteri Besar Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob mengingatkan anggota-angota pasukan keselamatan tentang peranan penting mereka demi memelihara keamanan negara.

“Yang penting ingat, tugas kita ini besar maknanya sebenarnya (demi keselamatan dan keamanan negara).

“Peranan kita penting, jadi jagalah elok-elok,” katanya dalam ucapan luar teks kira-kira 10-minit pada majlis ‘Sepetang Pelayaran Ramadan & Berbuka Puasa Menteri Besar Bersama KD Terengganu di perairan Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE)’ petang Rabu, 29 Jun, di sini.

Selain tuan rumah - Panglima Markas Wilayah Laut 1 (MAWILLA 1), Laksamana Muda Dato’ Azhari Abdul Rashid; yang turut hadir ialah Panglima, 4 Briged Mekanize, Brig-Jen Md Din Abu.

Ahli Exco Kerajaan Negeri, Dato’ Shafik Fauzan Sharif telah mengiringi Menteri Besar sepanjang majlis petang Rabu ini termasuk tinjauan ke kapal KD Terengganu yang menjalankan operasi rondaan di perairan ZEE di Laut China Selatan.

BARU TIBA... Dato' Sri DiRaja Adnan menuruni helikopter 'Fennec' milik Skuadron 501 Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM). Penerbangan sejauh 22 batu nautika (atau, kira-kira 50 km daratan) dari Mawilla 1, Tanjung Gelang mengambil masa kira-kira 20-minit untuk mendarat di atas kapal KD Terengganu ini. 

Yang turut kelihatan dalam foto ini ialah Dato' Shafik (kanan sekali). 



NEGARA AMAN UNTUK DIWARISI ANAK-CUCU KITA

“Walau apapun, buatlah kerja elok-elok. Dengan adanya penjagaan keamanan negara oleh pasukan keselamatan, negara terus aman-damai untuk diwarisi anak-cucu akan datang,” kata Dato’ Sri DiRaja Adnan lagi.

Dalam pada itu, beliau juga mengingatkan mereka supaya terus berdedikasi serta sentiasa berhati-hati dalam melaksanakan tugas harian dan peranan masing-masing.

Beliau kemudian turut mengumumkan peruntukan sebanyak RM20,000 kepada Badan Amal Kebajikan Angkatan Tentera (BAKAT), Mawilla 1 ini; serta, masing-masing RM10,000 untuk setiap satu daripada tujuh unit di bawah pentadbiran Mawilla 1 yang sama. 

SAMBUTAN MESRA BUAT PEMIMPIN KITA... Dato' Sri DiRaja Adnan yang disusuli Dato' Shafik; disambut oleh Dato' Azhari (dua dari kiri) dan pegawai-pegawainya, semasa tiba di atas kapal KD Terengganu. 

MENANDATANGANI BUKU PELAWAT... 

SEMPAT DAN SUDI PULA SERTAI RAKAMAN TAKBIR RAYA... Rakaman ini ialah untuk siaran televisyen sebuah stesen swasta, pada Hari Raya kelak.

DALAM UCAPAN LUAR TEKS 10-MINITNYA... Dato' Sri DiRaja Adnan sedang berucap sebelum menunaikan solat terawih berjemaah di Auditorium Al-Haimi di Markas, Tanjung Gelang ini. 



BERSOLAT TERAWIH BERJEMAAH... 


KD TERENGGANU DAN KD PERDANA SEDANG BERLAYAR DI SAMUDERA... – Khabar