SELESA DALAM KOC LRT…
Ini merupakan antara perkhidmatan pengangkutan di bawah kendalian/seliaan Syarikat Prasarana Negara Bhd (SPNB). Maka, jangkaan tinggi
tentu terjurus kepada perkhidmatan bas awam RapidKuantan oleh SPNB, yang bakal beroperasi
di Kuantan pada 1 Disember ini.
SEBUAH HOTEL
BAJET, LORONG SULTAN, PETALING JAYA – Cekap, berkesan serta perkhidmatan yang mesra-pengguna!
Sungguhpun tidak dinafikan, masih ada ruang yang boleh dipertingkatkan lagi.
Inilah
yang dapat dikatakan mengenai perkhidmatan rel awam melibatkan komuter, transit
rel ringan (LRT) serta monorel, di bandaraya Kuala Lumpur serta kawasan-kawasan
sekitarnya.
Penulis
sendiri mengalaminya pada kunjungan singkat dua hari, pada Sabtu, 27 Oktober
dan Ahad, 28 Oktober ke bandaraya ini, dengan menginap di hotel bajet kegemaran
penulis ini.
Kecuali
komuter atau lebih dikenali sebagai KTM Komuter yang dikendalikan oleh Keretapi
Tanah Melayu Bhd (KTMB); perkhidmatan-perkhidmatan LRT – LRT jaluran Ampang
mahupun jaluran Kelana Jaya, dan monorel – KL Monorail, adalah milik serta di
bawah pengurusan Syarikat Prasarana Negara Bhd (SPNB).
Oleh
kerana SPNB jugalah yang akan memulakan operasi perkhidmatan bas awam miliknya
– RapidKuantan pada 1 Disember ini, maka penduduk Kuantan juga bolehlah
menjangkakan perkhidmatan yang cekap, berkesan dan mesra-pengguna daripadanya
kelak.
GUNA REL, ELAK ‘JAM’
Apakah
alasan bagi seorang yang datang berkereta bersama-sama keluarganya dari Kuantan
ke sini, memilih untuk menggunakan perkhidmatan rel awam sebagai kaedah
pengangkutan utamanya?
Jawapannya;
Pertama, hendak mengelak daripada terperangkap dalam kesesakan kenderaan di atas
jalan-jalan utama di bandaraya. Kedua, hendak mengelak daripada penulis
berpening kepala untuk mencari laluan yang betul bagi sampai ke satu-satu
destinasi (apatah pula dengan begitu banyak jalan sehala).
Ketiga,
untuk mengelak daripada tercari-cari petak letak kereta yang bilangannya
tidaklah mencukupi. Dan, Keempat, untuk mengelak daripada perlu membayar
‘parking ticket’ yang mahal kadarnya.
Maka,
dari hotel ini berjalan kakilah kami ke Stesen LRT Taman Jaya yang berhampiran,
tidak sampaipun 200 meter jaraknya. Kalaupun yang memenatkan, ialah perlu
menjejaki anak-anak tangga untuk sampai ke bahagian ‘platform’ di sebelah atas.
Destinasi
dituju – Kompleks Membeli-belah Pavillion, di Jalan Bukit Bintang, Kuala Lumpur.
Memanglah tiada perkhidmatan terus ke sana dari Stesen LRT Taman Jaya ini.
Maka, perlu menghala ke KL Sentral terlebih dahulu.
HARGA TIKET
BERPATUTAN
Dengan
membayar harga tiket cuma RM1.60 seorang, tidak sampai lima (5) minit, koc LRT
Jaluran Kelana Jayapun tiba. Untuk ke KL Sentral, kami melepasi beberapa stesen
– Universiti (berdepanan dengan Universiti Malaya), Kerinchi (Kampung),
Abdullah Hukum (Kampung), dan Bangsar (Jalan).
Setibanya
di KL Sentral, kami perlu menaiki perkhidmatan pengangkutan monorel. Dari situ,
kami perlu turun ke tingkat bawah untuk berjalan kaki tidak sampai 300 meter lagi
di laluan separuh berbumbung manakala separuh lagi tidak (yang boleh
membasah-kuyupkan jika hujan), untuk sampai ke stesen KL Monorel.
Perkhidmatan
ini membawa kami melepasi stesen-stesen Tun Sambanthan (Jalan), Maharajalela
(Jalan), Hang Tuah (Jalan), Imbi (Jalan), dan Bukit Bintang (Jalan). Dari
stesen Bukit Bintang, kami perlu menuruni tangga memasuki Kompleks
Membeli-belah Lot 10 dan keluar, seterusnya menyeberangi Jalan Bukit Bintang
untuk ke Kompleks Membeli-belah Pavillion berkenaan.
Setelah
membeli-belah dan lebih banyak masanya ‘window shopping’, kami sekeluarga
mengambil kesempatan untuk ‘makan-makan’ di restoran dua-tingkat The Loaf milik
bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.
Lokasinya
ialah di tingkat satu. Sebelum itu, kami membeli beberapa jenis roti di tingkat
bawah sebelum kembali ke tingkat satu untuk menempah dan menikmati
makanan-makanan secara ala-carte.
‘TUN’S BREAKFAST’
Dalam
menu yang diberikan, ada satu yang menarik, ‘Tun’s Breakfast’. Dalam pada
menikmati hidangan, ada pula dalam kalangan kami yang berangan-angan, kot-kot
semasa menjamu, ayahanda Tun muncul meninjau restorannya secara mengejut.
Tinggal angan-angan sahajalah.
Setelah
puas, maka laluilah kami perjalanan pulang dengan memnggunakan kaedah
pengangkutan serta laluan-laluan sepertimana kami datang tadi, dan berehatlah
kami semalaman di hotel ini.
Keesokannya,
ialah untuk mencuba pula perkhidmatan rel KTM Komuter. Hala tujunya ialah ke
Kompleks Membeli-belah Midvalley, Bangsar. Sekali lagi, menggunakan
perkhidmatan LRT jaluran Kelana Jaya dari Stesen Taman Jaya ke KL Sentral.
Dari
situ, ke stesen KTM Komuter yang berhamnpiran untuk membeli tiket. Oleh kerana
masih awal, kami menempah tiket untuk ke Kajang terlebih dahulu, maka seterusnya
ke tingkat bawah untuk menunggu koc komuter berkenaan.
Tidak
sampaipun lima (5) minit, koc berkenaan tiba dari arah Rawang. Selepas KL Sentral
ini, kami menempuhi Stesen-stesen Midvalley (Kompleks Membeli-belah), Seputeh,
Salak Selatan, Bandar Tasik Selatan, Serdang dan turun di Kajang.
WAKTU YANG ‘PRECISE’
Hanya
beberapa minit di Kajang, kami mengambil perjalanan balik menghala ke KL Sentral
untuk kali ini, benar-benar turun di Midvalley – sepertimana destinasi asal
yang telah ditetapkan.
“Pukul berapa
Encik, koc sampai?”
tanya saya kepada petugas di kaunter semasa membuat pembayaran untuk tempahan
tiket. Jawapnya, “10.42 (pagi)”. Amboi,
‘precise’ sungguh waktu yang diberi.
Dan
‘precise’ betullah kerana semasa koc berkenaan tiba, jam digital di stesen
tersebut menunjukkan waktu tepat 10.42 pagi! Perjalanan menuju ke Midvalley
sekali lagi mendamaikan dalam koc berpenghawa dingin yang nyaman, sungguhpun
perlu berdiri sepanjang perjalanan.
Yang
lainnya kata orang, ialah sejarah. – Khabar