Monday, 8 October 2012

Jangkaan perkhidmatan bas awam lebih baik di Kuantan


… dengan operasi RapidKuantan oleh Syarikat Prasarana Negara Bhd bermula 1 Disember

MEMPERKENALKAN... LOGO RASMI RAPIDKUANTAN... Dato' Sri DiRaja Adnan dibantu oleh Dato' Shahril, sedang menarik keluar kain penutup bagi mendedahkan logo rasmi syarikat pengangkutan awam milik negara ini.  

 
KOMPLEKS YAYASAN PAHANG, TANJUNG LUMPUR, KUANTAN – Sebanyak 32 bas panjang 10 meter, yang bakal beroperasi dari empat hab utama menerusi tiga laluan dan 175 perhentian,  dengan kekerapan tiba di lokasi ialah 15 minit setiap bas!

Inilah yang dijadualkan serta boleh dijangkakan oleh penduduk Kuantan khususnya para pelajar dan golongan memerlukan, apabila Syarikat Prasarana Negara Bhd (SPNB) memulakan operasi bas awamnya – RapidKuantan, pada 1 Disember ini.

Ke arah itu, pelbagai persiapan dirangka dan dilaksanakan termasuklah usaha pengambilan tenaga-kerja khususnya pemandu yang temuduga terbuka akan diadakan pada 6, 7 dan 8 Oktober ini di Terminal Makmur, di sini.

Ia disusuli dengan program latihan pemanduan kepada mereka yang berjaya hinggalah pada pertengahan November, bukan sahaja program latihan tersebut tamat malah kesemua 32 bas berkenaan, dijangka tiba di bandar ini.

Empat hab utama berkenaan ialah di Kolej Komuniti, Gambang; Indera Mahkota 2 dan Kompleks Mahkamah Kuantan, kedua-duanya di Bandar Indera Mahkota; serta, di pantai peranginan Teluk Chempedak.

TIGA (3) LALUAN AWAL  

Tiga laluan yang dikenalpasti untuk fasa pertama ini ialah;

Laluan 1 dari Kolej Komuniti, Gambang ke Terminal Makmur, sejauh 49.4 km dengan 14 bas disediakan meliputi lokasi antara lainnya, Universiti Malaysia Pahang (UMP), Lapangan terbang Sultan Hj Ahmad Shah, Taman TAS, Perkampungan Sungai Isap, Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), dan Masjid Negeri Sultan Ahmad 1.

Laluan 2 dari Indera Mahkota 2, Bandar Indera Mahkota ke Teluk Chempedak, sejauh 18.4 km dengan tujuh (7) bas disediakan meliputi antara lainnya, Kompleks Penyayang, Taman Cenderawasih, Terminal Makmur, Kolej Antarabangsa IKIP, dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM). 

Laluan 3 dari Kompleks Mahkamah Kuantan, Bandar Indera Mahkota ke Politeknik Sultan Hj Ahmad Shah (POLISAS), Semambu, sejauh 21 km dengan lapan (8) bas disediakan meliputi antara lainnya, Universiti Islam Antarabngsa Malaysia (UIAM), Kampus Perubatan di Bandar Indera Mahkota.

Ketika bercakap pada persidangan media sempena pelancaran logo RapidKuantan petang Rabu, 3 Oktober di sini, Menteri Besar Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob telah memberikan butiran mengenai perkhidmatan pengangkutan bas ini.

Sambil itu, beliau juga memberikan rasional di sebalik pengenalannya yang idea asalnya ialah daripada Perdana Menteri Dato’ Sri Mohd Najib Abdul Razak, yang telah turut mengumumkan mengenainya dalam ucapan Bajet Negara 2013 pada Jumaat, 28 September lepas.

RAPIDKUANTAN JANJI EFISIEN DALAM PENGANGKUTAN AWAM

“RapidKuantan ini diadakan kerana sebelum ini tidak ada satu perkhidmatan yang efisien di Kuantan, bahkan di negeri Pahangpun. Dimana-manapun, perkhidmatan bas biasanya sangat tidak memuaskan.

“Dengan adanya RapidKuantan ini kita berharap, masalah pengangkutan bas ini akan dapat diselesaikan.

“Kita akan tumpukan kepada kekerapan perkhidmatan bas. Kita akan meningkatkan kekerapan untuk perkhidmatan bas ini menjadi lebih cekap. Apa makna lebih cekap? Lebih cekap bermakna, masanya tertentu, ianya menjadi lebih kerap, tambang tidak begitu mahal dan bas yang disediakan adalah selesa,” katanya.

Berhubung dengan tambang kata Dato’ Sri DiRaja Adnan, ia akan ditetapkan oleh Kerajaan melalui Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Untuk masa depan katanya, Laluan 4 dan Laluan 5 akan diperkenalkan meliputi kawasan antara Tanjung Lumpur ke Terminal Makmur, dan juga antara Besarah ke Terminal Makmur.

YANG PENTING, KEKERAPAN BAS TIBA

“Yang penting kekerapan tu. Kadang-kadang kita tunggu bas ni – sejam kita tunggu, kita terasa nak buang air kecil, masa kita pusing belakang sahaja, bas  lalu.

“(Perlu) tunggu pula sejam lagi. Perut sakit pula, pergi sekali lagi, bas lalu… Memang itu pengalaman saya masa dulu. Ini (RapidKuantan), 15 minit sampai, 15 minit sampai. Bas ini (pula), (sama ada) penuh (atau) tak penuh penumpang, jalan…,” katanya.   

Ketika ditanya tentang reaksi penduduk terhadap pengumuman operasi RapidKuantan ini katanya, rata-rata mereka memang gembira sebab terpaksa menggunakan pengangkutan alternatif untuk bergerak dari satu tempat ke tempat lain di bandar Kuantan ini.

“Selama ini, kita (ada) cuba adakan tetapi pengangkutan awam bas bukanlah satu perusahaan yang menguntungkan. Itu sebab apabila Kerajaan melalui SPAD ambil-alih peranan, maka kita mengalu-alukan,” katanya.

Dato’ Sri DiRaja Adnan turut mengisahkan bagaimana sebuah syarikat bas di Bentong – Pahang South Union Omnibus Company Limited, mampu bertahan dalam perkhidmatan bas tersebut sejak dahulu hinggalah sekarang.

BAS BANYAK, PENUMPANGPUN MESTI RAMAI  

“Saya difahamkan, syarikat itu berjaya kerana, dari pengurusnya sampailah kepada pemandunya, keraninya, ‘conductor’nya, sampai kepada ‘mechanic’, ‘technician’, tukang sapu, semua ada saham dalam syarikat berkenaan.

“Jadi, masalah ketidak cekapan, ketirisan, tidak timbul,” katanya.

“Sekarang ini kita ada SPAD (menerusi SPNB) mengambil alih. Kita harap rakyat, gunakanlah sepenuhnya. Kalau bas banyak, penumpang tak ada, tak boleh juga,” katanya lagi.
  
Pada persidangan media yang sama, Pengarah Urusan Kumpulan, SPNB, Dato’ Shahril Mokhtar berkata, syarikatnya amat komited dengan usaha melaksanakan RapidKuantan di sini.

“Yang penting, rakyat ni, mahasiswa; dia nak tahu pukul berapa bas ni sampai. Jadi kita dah pastikan beberapa lokasi yang strategik, kita akan letakkan Passenger Information System (PIS).

“Ini akan kita buat di fasa kedua, insyaAllah. Yang penting, rakyat tahu bas datang pukul berapa. Jadi, nak buang air kecil ke… boleh dia plan (rancang),” katanya.

USAHA RAPIDKUANTAN LENGKAP-MELENGKAPI

Kepada soalan tentang nasib syarikat-syarikat bas sedia ada ekoran kedatangan RapidKuantan katanya, “Syarikat-syarikat bas ini cara dia operate ‘inter-city’, dari luar ke dalam.

“Apa yang kita cuba fokuskan di Kuantan ini ialah ‘service’ di dalam bandar Kuantan. Radius lebih kurang 30 hingga 45 km. Itu yang kurang kekerapan.

“Bas-bas yang ada ni dari luar masuk ke dalam tetapi kekerapannya amat kurang – kadang-kadang sehingga dua-tiga jam. Tapi bukan salah dia orang. Cuma kekerapan ini ialah cara mereka beroperasi.

“Jadi, apa yang kita cuba lakukan bersama-sama Kerajaan Negeri, kita cuba nak ‘complement’ (saling lengka-melengkapi) supaya pengangkutan awam di bandar Kuantan khususnya menjadi bertambah baik, terutama sekali kepada mahasiswa dan golongan berpendapatan rendah,” katanya.

Selain Dato’ Shahril, yang turut hadir ialah Pengarah, Bahagian Perancangan Ekonomi Negeri (B-PEN), Dato’ Mahadiah Mohamad. – Khabar


MATA KE MATA ;

*** “RapidKuantan ini diadakan kerana sebelum ini tidak ada satu perkhidmatan yang efisien di Kuantan, bahkan di negeri Pahangpun. Dimana-manapun, perkhidmatan bas biasanya sangat tidak memuaskan.

“Dengan adanya RapidKuantan ini kita berharap, masalah pengangkutan bas ini akan dapat diselesaikan.”
 
*** “Yang penting kekerapan tu. Kadang-kadang kita tunggu bas ni – sejam kita tunggu, kita terasa nak buang air kecil, masa kita pusing belakang sahaja, bas  lalu.

“(Perlu) tunggu pula sejam lagi. Perut sakit pula, pergi sekali lagi, bas lalu… Memang itu pengalaman saya masa dulu. Ini (RapidKuantan), 15 minit sampai, 15 minit sampai. Bas ini (pula), (sama ada) penuh (atau) tak penuh penumpang, jalan…”

*** “Selama ini, kita (ada) cuba adakan tetapi pengangkutan awam bas bukanlah satu perusahaan yang menguntungkan. Itu sebab apabila Kerajaan melalui SPAD ambil-alih peranan, maka kita mengalu-alukan.”

*** “Saya difahamkan, syarikat itu berjaya kerana, dari pengurusnya sampailah kepada pemandunya, keraninya, ‘conductor’nya, sampai kepada ‘mechanic’, ‘technician’, tukang sapu, semua ada saham dalam syarikat berkenaan.

“Jadi, masalah ketidak cekapan, ketirisan, tidak timbul.”