Tuesday 22 January 2013

MCKIP; Jaminan peluang-niaga, kesan 'spin-off' ekonomi yang luas kepada peniaga dan rakyat tempatan

… selain usaha untuk terus merapatkan hubungan Malaysia-Republik Rakyat China, yang pelancarannya oleh Perdana Menteri kita dan wakil Perdana Menteri negara itu pada 5 Februari.   

MENTERI BESAR YANG JUGA MESRA-OKU, DAN MESRA-BINATANG... Mesranya Dato' Sri DiRaja Adnan dengan semua termasuk OKU dan binatang tidak dinafikan lagi sepertimana terserlah pada foto ini.

Dan pada persidangan media 12-minitnya kemudian, Tan Sri Abdul Aziz ada menyebutnya; "Kita kalau naik motorsikal besar, itu ‘machine’. Tapi naik kuda ada ‘attachment’, macam Menteri Besar tadi, dia peluknya kuda, kuda terus sayang dia…"

Kata pula Dato' Sri DiRaja Adnan; "Sebenarnya, Tan Sri khabar tu betul. Macam tadi, yang saya buat tu betul. Dia (kuda tersebut) sayang saya. (Saya) panggil dia ‘girl’. Gelaran dia ‘girl’. ‘How are you girl’, ‘good girl’. Peluk, cium. ‘Communicate’, baharu kita naik". 


PUSAT EKUESTRIAN NEGERI PAHANG, TANJUNG LUMPUR, KUANTAN – Peluang-niaga dan kesan ‘spin-off’ ekonomi yang luas yang semestinya turut dinikmati oleh golongan peniaga dan rakyat tempatan.

Inilah yang ditekankan oleh Menteri Besar, Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob apabila bercakap mengenai pengwujudan Malaysia-China Kuantan Industrial Park (MCKIP) di Gebeng dekat sini, yang pelancarannya dijadualkan pada Selasa, 5 Februari ini.

Perdana Menteri, Dato’ Sri Mohd Najib Abdul Razak, dan wakil kepada Perdana Menteri Republik Rakyat China, akan bersama-sama menyempurnakan pelancaran taman perindustrian seluas 607.5 hektar dengan permulaan ‘start-up zone’ seluas 20.25 hektar, pada hari tersebut.

MCKIP merupakan ‘sister-park’ kepada China-Malaysia Qingzhou Industrial Park (CMQIP) di Qingzhou, China seluas 5,467.5 hektar, yang telah dlancarkan bersama oleh Dato’ Sri Mohd Najib dengan Perdana Menteri republik itu, Wen Jiabao pada 1 April lepas (2012).

“Yesterday, we had a meeting to prepare for the launching of the MCKIP project,” kata Dato’ Sri DiRaja Adnan yang ditanya mengenai perkembangan projek MCKIP tersebut pada Majlis Pelancaran Riding for the Disabled (RDA) Pahang, petang Selasa, 22 Januari di sini.

MESRANYA DENGAN OKU... 'Human touch' Menteri Besar dengan kanak-kanak OKU ini benar-benar menyentuh hati dan perasaan mereka yang menyaksikannya.


MCKIP WILL ENTAIL SPIN-OFF EFFECTS

Mesyuarat yang dimaksudkan ialah Mesyuarat Penyelarasan Majlis Pecah Tanah MCKIP yang dipengerusikannya, dan diadakan di Bilik Mesyuarat, Bahagian Perancangan Ekonomi Negeri (B-PEN), Tingkat 4, Blok B, Wisma Sri Pahang dekat sini.

Antara yang turut hadir pada mesyuarat petang Isnin itu ialah Ketua Pegawai Eksekutif, Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC), Dato’ Jebasingam Issace John serta wakil daripada syarikat-syarikat pelaksana yakni Rimbunan Hijau Sdn Bhd dan SP Setia Sdn Bhd.

“And, I am very confident that this project will entail a lot of spin-off effects, a lot of other economic activities,” katanya penuh yakin tentang potensi besar yang akan dibawa menerusi pengwujudan MCKIP ini.

Dalam pada itu katanya, beliau telah menegaskan kepada pegawai-pegawai ECERDC serta wakil syarikat-syarikat berkenaan betapa;

“They need to give emphasis to the chances, opportunities (that should be made) available to the local businessmen because I got representation from the (Pahang) Chinese Chamber of Commerce, that they need to know what are they going to benefit from this project.


OKU TUNGGANG KUDA... Seorang daripada kanak-kanak Orang Kelainan Upaya (OKU) ini sedang dibawa menunggang kuda, sebagai satu daripada kaedah pemulihan 'hippo-therapy'. Yang membantu, mengiringnya ialah pembantu sukarela yang amat diperlukan bagi menjayakan usaha murni ini.


NO WORRY, OPPORTUNITIES APLENTY

“And I am sure in the Prime Minister’s (launching) speech, he will highlight/emphasizes on this. There will be opportunities for local businessmen. A lot of business opportunities. Do not have to worry,” kata Dato’ Sri DiRaja Adnan lagi.

Kepada soalan lanjutan tentang kemungkinan isu projek pemprosesan tanah jarang oleh Lynas Malaysia Sdn Bhd di kawasan berhampiran, boleh menjejaskan kelancaran pelaksanaan dan kejayaan projek MCKIP katanya;

“I don’t think so. Because the last (activity organized by) Himpunan Hijau (were) attended by about 400 people. Very dwindling figure, very small figure (that are) getting smaller and smaller. Even that, (most came) from outside, not from Kuantan.

“(Yet) we have got to give (due) respect to them. They want to express their opinion (so) let them; as long as the (majority of ) people are with us,” tegasnya lagi merujuk kepada konvoi yang tidak sampaipun 140 kenderaan daripada 10,000 buah yang disasarkan, dari Kuala Lumpur dan berkumpul tanda protes di depan pintu masuk Lynas Advanced Materials Plant (LAMP) menjelang tahun baharu (1 Januari) 2013 lepas.

Pada persidangan media 12-minit yang sama itu, Dato’ Sri DiRaja Adnan yang juga Pengerusi, Barisan Nasional (BN) Negeri, turut ditanya mengenai calon-calon pilihanraya serta pembahagian kerusi sesama komponen BN itu bagi menghadapi Pilihanraya Umum akan datang.  

'SHOW JUMPING'... Dengan penuh bergaya, atlet SUKMA kita sedang menunjukkan kehebatan dalam menunggang kuda. Mengenai sukan berkuda sebegini, Tan Sri Abdul Aziz mengulasnya pada persidangan media yang sama;
"Saya dulu sebagai Setiausaha Agung kepada Riding in Polo, kita buat ‘anniversary’ 80 tahun, sekarang ini sudah 90 tahun.

"Ia mula dengan Almarhum Sultan Abu Bakar, sultan sekarang Sultan Haji Ahmad Shah, Tengku Mahkota Pahang dan sekarang ni cucu-cucu Sultanpun naik kuda. Empat ‘generation’. Pahang ni istimewalah.

"Tempat lain, Perak dah tak ada dah. It started dengan Perak dulu, dengan Johor; sekarang ni Pahang lebih menyerlah. Hinggakan polo sampai ke seluruh dunia, Royal Pahang Polo Club terkenal.

"Itu yang kita nak bawa RDA sampai sini, semua 'riding' di sini sahaja. SUKMA punya projek bawah Kerajaan Negeri ni, is ‘legacy’ untuk 'riding' kepada orangramai di Pahang. Very good, thank you very much Dato’ Sri DiRaja. A very good programme".


TERIMA HAKIKAT, MANUSIA SABAGAI MANUSIA

“Terus terang saya cakaplah ya. PresidenUMNO/Pengerusi Barisan Nasional, telahpun berpesan (agar mereka yang tidak dipilih sebagai calon, tidak mensabotaj parti). Kalau kita lihat reaksi, memanglah kita nampak seluruh lapisan kepimpinan parti akan menerima.

“Tetapi manusia sebagai manusia, kita kena terima hakikatlah. Kita kena hadapi ini. Saya tidak tolak ada kemungkinan tokoh-tokoh akan sabotaj parti sebab tidak terpilih. Yang penting ialah bagaimana kita menanganinya. Macam mana kita ‘manage’.  

“Dan ini bukan sahaja terkena kepada Barisan Nasional. Jangan lupa, Pakatan Rakyat dengan komponennyapun akan menghadapi masalah yang sama. Jadi itu dunia politiklah,” katanya.

Mengenai senarai calon tersebut, “It’s all depend on the party leadership. The final choice will be determined by the party leadership, in this case it is by the Prime Minister himself.

“As far as I am concerned, I have already submitted the list – not the final list, seven-eight months ago but we have yet to finalise the list. That much I can say,” tegasnya.

                                   
DALAM SIDANG MEDIA 12-MINITNYA... Diapit oleh Tan Sri Abdul Aziz dan Tan Sri Richard (di sebelah kirinya) dan Dato' Othman (di sebelah kanannya), Dato' Sri DiRaja Adnan sedang mengendalikan sesi sidang medianya.


TUNGGANG KUDA UNTUK OKU SEBAGAI ‘HIPPO-THERAPY’

Mengenai Majlis Pelancaran RDA Pahang katanya, Kerajaan Negeri akan memberi geran pelancaran RM50,000 kepada persatuan tersebut untuk menjayakan aktiviti khususnya memberi peluang kepada anak-anak kelainan upaya untuk menunggang kuda sebagai satu daripada kaedah ‘hippo-therapy’.

Antara yang turut hadir pada majlis pelancaran tersebut ialah Pengerusi, RDA Malaysia, Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman; Pengerusi, RDA Pahang yang juga ahli Exco Kerajaan Negeri, Dato’ Mohd Sahfri Ab.Aziz;

Naib Presiden, Equestrian Association Malaysia, Dato’ Othman Talib; serta, Pengerusi, Selangor Turf Club, Tan Sri Richard Cham Hak Lim. – Khabar