“Harapan
Kerajaan Negeri ialah agar kajian ini dapat dilaksana dan disiapkan segera,
supaya penyambungannya kembali dapat berjalan lancar dan siap dalam tempoh yang
sewajarnya,” kata Menteri Besar.
PEJABAT MENTERI
BESAR, WISMA SRI PAHANG, KUANTAN – Kerajaan Negeri menyambut baik ucapan
Belanjawan 2019 oleh Menteri Kewangan Encik Lim Guan Eng khususnya tentang
projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) yang digantung pelaksanaannya, sementara
kajian ke atas kos dilakukan.
Bahawa
projek ini tidak terus dibatalkan sebaliknya digantung sahaja katanya,
menunjukkan projek ini masih lagi berdaya-maju, yang bakal memberi manfaat
besar kepada rakyat khususnya di negeri-negeri Pantai Timur.
“Harapan
Kerajaan Negeri ialah agar kajian ini dapat dilaksana dan disiapkan segera,
supaya penyambungannya kembali dapat berjalan lancar dan siap dalam tempoh yang
sewajarnya,”
katanya.
Dato’
Sri Wan Rosdy berkata demikian sebagai mengulas ucapan salama dua (2) jam sembilan
(9) minit Encik Lim di Parlimen petang
Jumaat, 2 November khususnya berkenaan ECRL yang menurutnya, “… kerja pembinaan
ECRL berjumlah RM 81 bilion telah digantung dan kini kosnya sedang dirunding
semula”.
Projek
ECRL sepanjang 688 KM bakal menghubungkan Pelabuhan Kelang, melalui
negeri-negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan dengan berakhir di Kota Bharu. Ia
telah dilancarkan tahun lepas dan dijadualkan siap pada 2024.
PERDANA MENTERI
KATA ECRL BATAL PADA 21 OGOS
Pada
23 Ogos lepas, Dato’ Sri Wan Rosdy merayu agar Kerajaan Persekutuan dapat
mempertimbangkan semula keputusan ekoran kenyataan Perdana Menteri Tun Dr
Mahathir Mohamad di Beijing, China dua (2) hari sebelumnya (21 Ogos) yang
berkata bahawa projek-projek ECRL dan Saluran Gas Paip Trans-Sabah (TSGP),
dibatalkan.
Tun
Dr Mahathir telah memberitahu wartawan Malaysia yang membuat liputan lawatan
lima (5) harinya ketika itu bahawa, Presiden China Xi Jinping dan Perdana
Menteri Li Keqiang memahami sebab-sebab pembatalan dua (2) projek yang disokong
Kerajaan China itu.
Dalam
rayuannya ketika itu, Dato’ Sri Wan Rosdy berkata, selain menyebabkan ramai
orang kehilangan pekerjaan, pembatalan itu akan turut merugikan ketiga-tiga
negeri – Pahang, Terengganu dan Kelantan, yang mana kerja-kerja awal
pelaksanaannya telahpun bermula.
“Di Pahang
sahaja, kemajuan yang dicapai ialah antara 13 dan 14 peratus setakat ini.
Malah, di tapak-tapak seperti Genting dan Bentong, kerja-kerja pengorekan
terowong bagi laluan ECRL telahpun bermula.
“Malah,
kerja-kerja untuk pengambil-alihan tanah sudahpun berada di peringkat Pejabat
Penasihat Undang-undang Negeri dan ini termasuk bagi tanah-tanah milik
persendirian yang perlu kemudian diwartakan untuk ditetapkan jumlah pampasan
kepada mereka,”
katanya.
BSH IALAH
GANTIAN KEPADA BR1M
Menurut
rekod, seluas 1,394.4 hektar tanah melibatkan 1,545 lot tanah menerusi jajaran
sepanjang 232.5 KM merentasi daerah-daerah Bentong, Temerloh, Bera, Maran dan
Kuantan; yang akan terlibat dengan projek ECRL ini.
Daripada
1,394.4 hektar ini pula, kira-kira 385 hektar atau 27.6 peratus ialah Tanah
Kerajaan manakala yang lain ialah tanah-tanah milik persendirian, tanah-tanah
rizab Melayu dan Hutan Simpan Kekal.
“Oleh itulah,
saya merayu bagi pihak Kerajaan Negeri serta mereka yang terkesan teruk dengan
pembatalan ini khususnya pekerja-pekerja yang bakal diberhentikan, agar
Kerajaan Persekutuan mempertimbangkan semula keputusan tersebut,” katanya lagi
ketika itu.
Kerajaan
Negeri juga menurut Dato’ Sri Wan Rosdy, menyambut baik pengenalan Bantuan Sara
Hidup (BSH) dalam Belanjawan 2019 yang sebenarnya, ialah gantian kepada Bantuan
Rakyat 1Malaysia (BR1M) di bawah Kerajaan Barisan Nasional (BN)
sebelumnya.
“Jelas sekali,
BSH disasarkan untuk membantu golongan B 40 yang berpendapatan bulanan isi
rumah di bawah RM 4,000 yang seramai 4.1 juta orang. Dengan ini – BSH bernilai
antara RM500, RM750 dan RM1,000; dapat meringankan sikit beban kehidupan
seharian mereka,”
katanya. – Khabar