Sunday 26 August 2012

Terima kasih Polis!!!


… malanglah kepada mereka yang tidak tahu mengenang jasa dan budi

'STATEMENT' YANG LANGSUNG TAK BOLEH DITERIMA... Malang dan malulah bagi mereka yang membuat 'statement' begini. 


Alamaya, INDERA MAHKOTA 5, KUANTAN“Too many cops, too little justice” atau terjemahannya, terlalu ramai polis, terlalu sedikit keadilan.

Inilah ‘false and very misleading statement’ yang penulis terserempak, dicatkan ke atas tembok sebuah kedai di Indera Mahkota 8, bersebelahan dengan premis aiskrim ‘yougurt’ terkemuka dekat sini.

Penulis percaya, ini bukanlah kerja tangan pemilik kedai terbabit. Ia lebih merupakan angkara ‘budak-budak nakal’ yang entah apa asasnya, sanggup membuat ‘statement’ tohmahan sebegitu.

Jika yang menyokong di belakang ‘budak-budak nakal’ ini ialah parti-parti politik maka tidak bertanggungjawab sangatlah parti-parti politik tersebut.

Dan, jangkaan ini dibuat berasaskan hakikat bahawa inilah yang parti-parti politik ini ghairah lakukan – memburuk-burukkan Kerajaan yang ada termasuk menerusi memperlekeh-lekehkan agensi-agensi penguatkuasa undang-undangnya seperti polis.

KONSEP ‘OMNIPRESENCE’ YANG BERKESAN

Memanglah ‘statement’ yang dipaparkan ini tidak benar langsung. Terlalu ramai polis?

Jika di daerah Kuantan ini, cuma ada 898 anggota polis berbanding 416,000 penduduk keseluruhannya. Atau, seorang (1) anggota polis bagi setiap 463 orang penduduk! Terlalu ramai polis macam mana?

Daripada segi ini, penulis boleh angkat tabik kepada pasukan polis yang mungkin kerana konsep ‘omnipresence’ yang diamalkanlah maka kehadiran polis dalam kalangan penduduk begitu terasa hingga disalah anggap sebagai ‘terlalu ramai’.

Oleh kerana keberkesanan serta kehadiran anggota-anggota pasukan polislah juga, kadar jenayah di daerah dan negeri ini keseluruhannya telah dapat dikurangkan daripada setahun ke setahun.

Misalnya, bagi tempoh enam (6) bulan pertama antara Januari dan Jun lepas (2012), jenayah yang dilaporkan di seluruh negeri ialah 2,870 kes, berbanding tempoh enam (6) bulan pertama antara Januari dan Jun 2011, sebanyak 3,312 kes;

Iaitu, penurunan sebanyak 442 kes atau negatif 13.35 peratus.

KES JENAYAH SEMAKIN TURUN

Daerah Kuantan ini sendiri mengalami penurunan sebanyak 139 kes atau negatif 8.89 peratus iaitu daripada 1,564 kes antara Januari dan Jun 2011 kepada 1,425 kes antara Januari dan Jun tahun ini (2012).

Bandingan kes jenayah yang berlaku untuk sepanjang tahun antara tahun 2011 dengan 2010, juga menunjukkan penurunan tersebut;

Iaitu sebanyak 180 kes atau negatif 2.75 peratus yakni daripada 6,543 kes yang berlaku pada sepanjang tahun 2010, kepada 6,363 kes pada sepanjang tahun lepas (2011).

Daerah mencatatkan peratus penurunan tertinggi ialah Kuantan sendiri, negatif 10.77 peratus iaitu daripada 3,369 kes sepanjang tahun 2010 kepada 3,006 kes sepanjang tahun lepas.

Angka-angka kata orang, tidak boleh menipu (ENG: Numbers do not lie). Berdasarkan angka-angka inilah kita percaya bahawa peranan polis dalam menjagai keselamatan orang ramai adalah sangat besar maka kita harus berbangga dan berterima kasih kerananya.

Bukannya terikut dengan gelagat ‘budak-budak nakal’ yang mungkin tiada kerja lain maka di’nukilkan’ kenyataan-kenyataan yang langsung tidak boleh dipercayai kesahihannya. – Khabar    


MATA KE MATA ;

*** Jika yang menyokong di belakang ‘budak-budak nakal’ ini ialah parti-parti politik maka tidak bertanggungjawab sangatlah parti-parti politik tersebut.

*** Jika di daerah Kuantan ini, cuma ada 898 anggota polis berbanding 416,000 penduduk keseluruhannya. Atau, seorang (1) anggota polis bagi setiap 463 orang penduduk! Terlalu ramai polis macam mana?

*** Daripada segi ini, penulis boleh angkat tabik kepada pasukan polis yang mungkin kerana konsep ‘omnipresence’ yang diamalkanlah maka kehadiran polis dalam kalangan penduduk begitu terasa hingga disalah anggap sebagai ‘terlalu ramai’.

*** Daerah Kuantan ini sendiri mengalami penurunan sebanyak 139 kes atau negatif 8.89 peratus iaitu daripada 1,564 kes antara Januari dan Jun 2011 kepada 1,425 kes antara Januari dan Jun tahun ini (2012).