Thursday 25 October 2012

Solat Aidil Adha berjemaah

... KDYTM Tengku Mahkota Pahang diiringi Menteri Besar menyertai solat pagi 10 Zulhijjah.

KHUTBAH DIBACA, JEMAAH TEKUN MENDENGARNYA... Dato' Abdul Rahman sedang menyampaikan khutbahnya sebelum turut menyertai jemaah bersolat sunat Aidil Adha yang diimamkan oleh Imam 1, Encik Mohd Khalil.
  

MASJID NEGERI SULTAN AHMAD 1, KUANTAN – KDYTM Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Al-Haj Sultan Haji Amad Shah, telah berkenan mencemar duli berangkat ke sini pagi Jumaat, 26 Oktober bagi menyempurnakan solat sunat Aidil Adha.

Keberangkatan Baginda pagi 10 Zulhijjah, 1433 Hijrah ini ditemani isteri, KDYTM Tengku Puan Pahang, Tengku Hajah Azizah Ibni Almarhum Sultan Iskandar Al-Haj, serta anakanda-anakanda.

Menter Besar, Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob turut mengiringi, begitulah juga dengan kenamaan-kenamaan serta ketua-ketua jabatan kerajaan.

Solat sunat Aidil Adha tersebut diimamkan oleh Imam 1, Encik Mohd Khalil Mohd Zari. Sebelum itu, khutbah disampaikan oleh Mufti Negeri, Sahibus Samahah Dato’ Abdul Rahman Osman.

Dalam khutbah tersebut antara lain, mengingatkan kembali agar umat Islam bersatu-padu yang kini dilihat berpecah-belah ekoran kefahaman politik yang berbeza antara parti-parti politik berkenaan.

MENYALAHI, SERTA TIDAK SENSITIF LANGSUNG... Inilah kerja-tangan orang yang tidak sensitif dan tidak pandai. Difahamkan, yang turut menjadi pihak yang menganjurkan 'event' ini ialah sebuah akhbar berbahasa Cina tempatan yang sering memaparkan berita-berita mirip pembangkang serta asyik menghentam Kerajaan. 

Namun, apabila 'banner' mengenai penganjuran acara ini direntangkan di sebuah kompleks membeli-belah terkemuka di bandar Kuantan ini, yang dituding-jarikan ialah ke arah Kerajaan sedangkan Kerajaan tiada kena-mengena dengannya. 

Mudah betul menjadi pembangkang ya...  


SATU-PADUKAN PUAK ‘AUS & KHAZRAJ

Lalu diambil contoh bagaimana Nabi Muhammad S.A.W telah menyatu-padukan kedua-dua puak yang bertelegah sebelumnya – ‘Aus dan Khazraj, ketika mula-mula Baginda Rasulullah tiba setelah berhijrah dari Makkatul Mukaramah ke Madinatul Munawarah.

Selepas selesai bersolat jemaah, KDYTM Tengku Mahkota Pahang telah bersalaman dengan para jemaah. Begitulah yang dilakukan oleh Dato’ Sri DiRaja Adnan. – Khabar