Monday, 11 April 2016

Akurlah kepada syarat dalam tempoh lanjutan moratorium!

“Kerajaan Negeri menyambut baik dan berterima kasih kepada Kerajaan Persekutuan atas keputusan ini. Ia keputusan terbaik demi kesejahteraan rakyat – yang semestinya perlu sentiasa diutamakan,” kata Menteri Besar.

FOTO FAIL; PERSIDANGAN MEDIA BERSAMA PADA 6 JANUARI... Ketika inilah, Kerajaan mengumumkan pengenaan tempoh moratorium selama tiga (3) bulan bermula 15 Januari dan berakhir 15 April.  

 
NOTA EDITOR;
 
Ekoran keputusan Kerajaan Persekutuan untuk melanjutkan tempoh moratorium selama lagi tiga (3) bulan, YOPE KEY-DARE telah menulis artikel berikut.
 
Sama-samalah kita menelitinya serta mungkin – khususnya bagi mereka yang telibat secara langsung ataupun tidak dengan aktiviti bauksit; dapat mengambil satu-dua pengajaran daripadanya.

 
Oleh YOPE KEY-DARE

Alamaya, INDERA MAHKOTA 5, KUANTAN – Tahniah diucapkan kepada Kerajaan Persekutuan atas ketegasannya melanjutkan lagi tiga bulan tempoh moratorium aktiviti bauksit di Kuantan, yang asalnya berakhir Jumaat, 15 April, kini dipanjangkan kepada 15 Julai pula.
 
Ini sepertimana diumumkan oleh Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE), Dato' Sri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar pada persidangan media pasca-Mesyuarat Kabinet di Kementeriannya di Putrajaya, pada Jumaat lepas (8 April).
 
Keputusan ini menerima reaksi segera daripada Menteri Besar Dato' Sri DiRaja Adnan Yaakob yang menerusi kenyataan medianya menyebut; “Saya telah dihubungi dan dimaklumkan tentang keputusan Kabinet ini oleh Dato' Sri Dr Wan Junaidi.
 
“Kerajaan Negeri menyambut baik dan berterima kasih kepada Kerajaan Persekutuan atas keputusan ini. Ia keputusan terbaik demi kesejahteraan rakyat – yang semestinya perlu sentiasa diutamakan”.
 
Lanjutan itu, rata-rata penduduk Kuantan yang diminta reaksi mereka oleh pihak media telah menyatakan kegembiraan mereka dengan keputusan yang memang dinanti-nantikan itu.
 
SUDAH TERHANTUK BARU TERGADAH
 
Namun, sepertimana yang diduga, para pengusaha aktiviti ini membantahnya. Seperti sudah terhantuk baru tergadah, baharu sekarang hendak bersuara kononnya turut memperjuangkan nasib serta periuk nasi para pekerja mereka.

“Masalah sebenar bertunjang daripada pengusaha haram tetapi berakhir dengan kami pula menjadi mangsa,” demikian dakwa seorang daripada pemimpin sebuah persatuan – terdiri daripada 15 pengusaha bauksit, yang hanya akhir tahun lepas ditubuhkan itu.
 
Dan beliau mahu kita semua mempercayai serta ‘menelan bulat-bulat’ kata-katanya itu? Maaflah. Kita boleh sahaja katakan kepadanya supaya ‘go fly a kite’lah dengan alasan untuk meraih simpati itu.  
 
Bukanlah rahsia lagi betapa, setiap pengeluaran mineral termasuklah bauksit, mestilah berserta dengan dokumen-dokumen tertentu yang pada peringkat akhir untuk menjual atau mengeksport; memerlukan Permit Kelulusan (AP) daripada NRE untuk melaksanakannya.
 
Bagaimanakah pengeluaran oleh pengusaha-pengusaha bauksit haram ini hendak menyaksikan penjualan dan pengeksportan jika tidak secara menumpang dengan AP (semestinya dengan kos) yang dimiliki oleh pengusaha-pengusaha yang sah?   
 
NILAI EKSPORT STOK SIMPANAN BAUKSIT, RM290 JUTA!
 
Jika soal kehilangan pendapatan yang didakwa oleh persatuan yang sama – kira-kira RM400 juta sebulan akibat daripada pengenaan tempoh moratorium ini; ia juga tidak boleh diterima.
 
Selain di Pelabuhan Kuantan sendiri, yang kini (setakat 11 April), jumlah stok simpanannya tinggal 23,000 tan sahaja lagi; stok simpanan di 11 kawasan lain masih kekal pada 1.3 juta tan manakala di persekitaran lombong-lombong bauksit sendiri, kira-kira 2.3 juta tan. Kesemuanya, 3,623,000 tan atau kira-kira 3.62 juta tan.
 
Dalam tempoh lanjutan tiga (3) bulan inilah (15 April – 15 Julai), kesemua stok simpanan ini mesti dilupuskan dalam bentuk pengeksportan ke luar negara. Dengan harga kira-kira RM80 setan, pendapatan daripada pengeksportan kesemua 3.62 juta tan nanti ialah RM289,984,000 atau kira-kira RM290 juta!
 
Ke manakah perginya wang sebanyak kira-kira RM290 juta ini jika tidak ke kocek para pengusaha sendiri setelah membuat bayaran sebagai pendapatan bagi para pekerja termasuk pemandu-pemandu lori pengangkut bahan mineral tersebut.
 
Sudah tentulah cabaran kepada pengusaha-pengusaha ini ialah untuk terlebih dahulu mendapatkan AP daripada NRE, yang dengannya baharulah boleh melakukan urusan dengan pembeli dari Negara China untuk menjual dan mengeksportnya.
 
PERLU DAPATKAN BORANG 13D SERTA AP
 
Dan mereka tidak boleh lagi melakukan kerja-kerja pengangkutan atau pemindahan – dengan perlu pula mendapatkan Borang 13 D (dokumen pemindahan mineral) daripada Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Negeri; secara ‘gelojoh’ dan tergesa-gesa.
 
Bagi setiap pengeluaran sama ada AP oleh NRE atau sebelum itu, Borang 13D oleh PTG; Kerajaan mungkin boleh bersetuju dengan permintaan sebuah lagi persatuan yang lebih lama kewujudannya – Persatuan Pengusaha Bijih Besi Pahang; untuk terlebih dahulu mendapat pengesahan daripadanya.
 
Dengan ini, tahap kebertanggungjawaban persatuan adalah lebih demi memastikan laku-gelagat ahli-ahli persatuannya termasuk para pengusaha bauksit; sentiasa dalam ‘radar’ kepatuhan syarat-syarat di bawah Prosedur Operasi Piawaian (SOP) yang akan Kerajaan perkenalkan.
 
Di Pelabuhan Kuantan sendiri, menurut pihak berkuasanya, kapasiti pengendalian di empat dermaganya hanyalah 1.5 juta tan sebulan atau 4.5 juta tan dalam masa tiga bulan. Maka, dengan jumlah stok simpanan sebanyak kira-kira 3.62 juta tan, kesemuanya boleh diselenggara untuk pengeksportan dalam tempoh tiga bulan ini atau lebih awal lagi.
 
Masalahnya di Pelabuhan Kuantan sebelum ini ialah apabila pada satu ketika, stok simpanan hingga mencecah tiga juta tan – melebihi sekali ganda daripada kapasiti sebenar.
 
1.5 JUTA TAN IALAH KAPASITI DI EMPAT DERMAGA PELABUHAN KUANTAN
 
Dan ketika itu, terdapat sehingga 2,000 ‘trip’ lori mengangkut bahan mineral tersebut ke pelabuhan berkenaan dalam sehari, yang oleh kerana itulah berlaku pencemaran tersangat teruk sehingga menyebabkan limpahan ke laut berdekatan, menjadikannya kemerah-merahan.
 
Dengan ketegasan nanti - akur kepada kapasiti Pelabuhan Kuantan sebanyak 1.5 juta tan sebulan, maka, jumlah ‘trip’ lori di atas jalanraya sebelum memasuki kawasan pelabuhan pun boleh dikurangkan yang mungkin tidak begitu menyesakkan serta membahayakan nyawa pengguna jalanraya lain.
 
Lori-lori ini pula – selain perlu melalui peringkat pembersihan di kawasan ‘washing bay’ yang lebih teratur dan berkesan yang para pengusaha perlu sediakan, muatannya mesti tidak melebihi had dan ditutup kemas; ia juga perlu dipastikan bergerak pada kelajuan 60 KM sejam sahaja.
 
Soalnya sekarang, mahu atau tidak mereka – para pengusaha serta operator pengangkutannya, akur kepada syarat-syarat yang ditetapkan yang akan perkukuhkan lagi apabila SOP menyeluruh mengenainya siap dan dikuatkuasakan kelak? – Khabar