Thursday 30 May 2013

Pelaburan RM246 juta untuk bina kilang ubat-ubatan dan bagi kerja-kerja penyelidikan demi wujudkan vaksin generasi baharu ubati penyakit denggi


… libatkan usahasama syarikat-syarikat tempatan termasuk Pahang Technology Resources Sdn Bhd (PTR), dengan syarikat-syarikat separa-kerajaan Rusia yang dijangka dapat melaksanakan perpindahan teknologi berskala penuh berkaitan ubat-ubatan.

… dengan jangkaan pulangan hasil bagi 10 tahun pertama sahaja sehingga RM1,463 juta!

BERSEDIA UNTUK BERPERSIDANGAN MEDIA... Selain Dato' Sri DiRaja Adnan, yang turut kelihatan dalam foto ini ialah Dato' Sharifah Fatimah (tiga dari kanan), Dato' Normala (sebelah kirinya), Encik Sazali (sebelah kiri Dato' Sri DiRaja Adnan), dan, Dr Ram (dua dari kanan).


HOTEL HYATT REGENCY, KUANTAN – Usahasama bernilai pelaburan RM246 juta (USD80 juta) melibatkan syarikat berkaitan Kerajaan Negeri – Pahang Technology Resources Sdn Bhd (PTR) dengan syarikat-syarikat tempatan dan syarikat separa-Kerajaan Rusia, sedang dirangka bagi pembinaan kilang ubat-ubatan (farmaseutikal) dan kerja-kerja untuk melahirkan vaksin generasi baharu mengubati penyakit denggi.

Yang menerusinya – satu-satunya usahasama berkaitan ubatan-ubatan dan pengeluaran vaksin melibatkan penyelidikan dan pembangunan (R&D) dan pengkomersilan oleh negara Rusia dengan negara luar; akan berlakulah pemindahan teknologi berskala penuh ke negara ini.

Selain, ia turut memberi pulangan kewangan yang agak besar yakni, bagi tempoh 10 tahun pertama operasinya sahajapun, kilang ini dijangka dapat menjana hasil hingga RM1,463 juta!

Setakat ini, dua lokasi dikenalpasti bagi pembinaan kilang yang diiktiraf ‘state-of’the art’ ini iaitu di Lanchang, Temerloh dan di Gambang, dekat sini; dan dijangka dapat dimulakan dalam tempoh dua tahun daripada sekarang.

Inilah khabar gembira yang disampaikan pada persidangan media oleh Menteri Besar Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob yang juga Pengerusi PTR, pada tengah hari Khamis, 30 Mei, di sini.

USAHASAMA DAPAT LAMPU HIJAU WISMA PUTRA  

Yang turut hadir ialah wakil-wakil syarikat tempatan berkenaan termasuklah Pengarah Eksekutif, PTR, Dato’ Sharifah Fatimah Syed Omar dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Encik Sazali Mohd Nor.

Begitu juga daripada Medical Today Sdn Bhd iaitu Dato’ Normala A.Kahar dan Dr Ram Prakash.

Selain PTR dan Medical Today Sdn Bhd, satu lagi yang mewakili syarikat tempatan ialah Biopharma Today Sdn Bhd, manakala syarikat separa-Kerajaan Rusia berkenaan ialah NT Pharma LLC dan syarikat pengedarannya, Aboilek LLC.

“Pahang Technology Resources Sdn Bhd (PTR) – syarikat GLC Pahang, telah ambil inisiatif untuk bekerjasama dengan beberapa pihak seperti Biopharma Today Sdn Bhd dan Medical Today Sdn Bhd, untuk mengeluarkan bahan farmaseutuikal yang berasaskan kajian, dapatan teknologi dari Rusia.

“Kita telah dapat lampu hijau dari pihak Wisma Putra dan banyak rundingan telah berlangsung antara PTR dengan Biopharma dan Medical Today ini,” kata Dato’ Sri DiRaja Adnan pada permulaan persidangan media tersebut.

40 PERATUS PENDUDUK DUNIA TERDEDAH JANGKITAN DENGGI

Menurut kenyataan media yang turut diedarkan, satu detik bersejarah akan tercipta apabila dua professor terkemuka Rusia dari NT Pharma – Prof Kachik Sayadyan dan Prof Ravshan Ataullakhanov, mulakan kerja bagi melahirkan vaksin generasi baharu mengubati penyakit denggi.

“Dengan lebih sepertiga daripada penduduk dunia tinggal di kawasan-kawasan yang diancam denggi, penyakit ini telah menjadi penyebab utama kepada masalah kesihatan dan kematian di rantau tropika dan sub-tropika.

“Hari ini, kira-kira 2,500 juta penduduk atau 40 peratus daripada penduduk dunia, tinggal di kawasan-kawasan yang mempunyai risiko kepada jangkitan denggi. Denggi amat memudaratkan di sekurang-kurangnya 100 negara di Asia, rantau Pasifik, benua-benua Amerika dan Afrika, serta di negara-negara Carribean.

“Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan terdapat antara 50 juta dan 100 juta jangkitan denggi berlaku setiap tahun, termasuklah 500,000 kes demam denggi berdarah (DHF: Dengue hemorrhagic fever) dengan 22,000 kematian, kebanyakannya kanak-kanak.

“Malaysia sahajapun, berdasarkan kepada statistic tahun 2011, terdapat 17,850 kes demam denggi dan 1,372 DHF yang daripadanya, berlaku 34 kematian akibat daripada jangkitan merbahaya itu.

HINGGA KINI, TIADA LAGI VAKSIN UBATI DENGGI

“Hingga hari ini, tiada vaksin di dunia yang dapat berlindung daripada jangkitan denggi,” menurut kenyataan enam (6) halaman tersebut.

Pada persidangan media yang sama, Dato’ Sri DiRaja Adnan ditanyakan mengenai langkah-langkah yang akan diambil agar projek usahasama yang sedang dirangka ini tidak menerima nasib serupa – bantahan lantang oleh segelintir pihak sepertimana dialami oleh projek pemprosesan tanah jarang – Lynas Advanced Materials Plant (LAMP) di Gebeng, dekat sini.   

“Based on the past experience, we need to pre-empt and condition the minds of the people first. So probably, we (will) concentrate on the PR exercise by explaining to the people (about this project).

“We need this PR treatment first. We’ll explain. But, there are those people that do not want to accept facts, for the simple reason that they want to politicize everything for their own benefit.

“If that is so, we do not have much choice. But if it is proven that this is very beneficial to the state, to the country and to the people, then why not we move on. If we were to listen to all the negative talks about what we should do, then we’ll have to close shop, like what Abraham Lincoln used to say,“ tegas Dato’ Sri DiRaja Adnan. – Khabar