Sunday 21 July 2013

Antara dua (2) darjat?


… berkaitan keadaan surau di sebuah kompleks membeli-belah di Kuantan
  
CANTIKNYA HIASAN, DI RUANGAN 'MAIN CONCOURSE'... 

DI BAWAH SILING YANG TERLOPONG...  


Alamaya, INDERA MAHKOTA 5, KUANTAN – Bersyukur kita kerana di kebanyakan kompleks membeli-belah milik swasta bukan Melayu/Islam di negara ini, ada dikhususkan tempat untuk umat Islam – muslimin mahupun muslimat, mengerjakan solat.

Namun, setimpalkah apabila tempat yang disediakan itu dilihat seolah-olah tidak diselenggarakan dengan baik hingga boleh sahaja timbul keraguan, kot-kot penyediaan tempat itu sekadar mahu melepas batuk di tangga?

Inilah yang penulis musykilkan sejak sekian lama, hanya pada kunjungan bagi mengerjakan solat Asar petang Ahad, 21 Julai di surau, tingkat 3, kompleks membeli-belah milik sebuah konglomerat terkenal negara itu, baharu mendorong kepada tulisan ini.

Penulis tidak mahu bersifat menghukum, hingga mungkin berlaku tidak adil kepada pihak pengurusan kompleks membeli-belah berkenaan. Yang penulis hendak lakukan ialah menimbulkan persoalan untuk sama-sama difikirkan jawapan dan kesimpulannya.  

Persoalannya; Tidak mengapakah bahawa tempat yang dikhaskan ini terletak bersebelahan dengan tandas – tandas lelaki dan wanita? Tidak mengapakah juga apabila ruang yang diberikan agak sempit?

HIASAN INDAH, SAMBUT PENGUNJUNG... Menjangkakan pulangan lumayan daripada kos promosinya?

LAGI SILING YANG TERLOPONG... Tiada pulangan?

MASIH TETAP KHUSYUK BERSOLAT... 


SILING TERLOPONG

Tidak mengapakah apabila mendongak ke atas ternampak, siling yang pada bahagian-bahagian tertentunya terlopong, manakala pada kepingan yang ada terkesan tompok-tompok bekas lelehan air?

Dan, tidak mengapakah apabila melihat ke bawah, ialah lantai lepa simen yang dihampar tikar getah di atasnya yang semakin lusuh warna hijaunya?  

Bandingkan keadaan ini dengan surau di sebuah kompleks membeli-belah lain yang berdekatan, milik asal sebuah syarikat tempatan yang kemudian dijual kepada syarikat berkaitan kerajaan (GLC) milik Kerajaan di seberang Tambak Johor sana.

Bukan sahaja ruangan yang disediakan luas – baik ruang solat mahupun untuk mengambil wudhu’, malah lebih kontemporari sepertimana kontemporari pada luaran kompleks membeli-belah tersebut, mahupun dalamannya.

Dan pula penulis dapati, tak sampaipun setahun kompleks membeli-belah ini ‘jatuh’ kepada pegangan asing, sudahpun telah dilakukan kerja-kerja penambah-baikan kepada ruangan suraunya itu – untuk muslimin di tingkat 1, dan muslimat di tingkat 2.

Mungkin pengurusan kompleks membeli-belah yang penulis sedang perkatakan ini, mahu mempelajari sesuatu daripadanya? – Khabar