Thursday 4 July 2013

Tanda hubungan semakin erat negeri Pahang dengan negara Emiriyah Arab Bersatu (UAE)


… Kerajaan Negara itu sumbang 1,000 naskah al-Quran dan 3,600 kg buah tamar untuk diagih-agihkan ke masjid-masjid negeri ini sempena bulan Ramadhan.

BERJABAT ERAT... Sepertimana eratnya berjabat tangan kedua-dua Dato' Sri DiRaja Adnan dengan Assayyid Hamid, begitulah erat dan kukuhnya hubungan antara Pahang dengan UAE. 

Yang turut kelihatan ialah Pengarah JAIP, Dato' Roslan Harun (kanan sekali).   


BILIK REHAT, DEWAN UNDANGAN NEGERI, WISMA SRI PAHANG, KUANTAN – Sebagai tanda hubungan semakin erat negeri Pahang dengan negara Emiriyah Arab Bersatu (UAE); Kerajaan Negara itu menyumbang 1,000 naskah al-Quran dan 3,600 kg buah tamar untuk diagih-agihkan ke masjid-masjid di negeri ini pada bulan puasa, Ramadhan al-Mubarak ini.

Ini merupakan kali pertama Kerajaan Negara Arab itu membuat sumbangan tersebut.

Sejak tahun 1997 lagi, hubungan dua negara/negeri ternyata erat dengan penghantaran 14 guru Bahasa Arab dari negara itu ke negeri ini, yang kemudian disalur untuk mengajar  di Sekolah-sekolah Menengah Agama Negeri (SMAN) ini.

Penghantaran itu ialah ekoran hubungan akrab KDYTM Tengku Mahkota Pahang yang juga Yang Dipertua, Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (MUIP), dengan kepimpinan tertinggi negara itu sendiri.      

Pada persidangan media selepas kunjung-hormat dan penyampaian sumbangan-sumbangan tersebut oleh Pegawai Diplomasi, Kedutaan UAE di Kuala Lumpur, Assayyid Hamid Muhammad Abdullah At-Tamimi pada tengah hari Khamis, 4 Julai di sini, Menteri Besar Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob berkata; 

SAMPAI DAN TERIMA, NASKAH AL-QURAN... Dato' Sri DiRaja Adnan sedang menerima senaskah daripada 1,000 naskah al-Quran tersebut.

Yang turut hadir dan kelihatan dalam foto ini ialah Pengerusi, Jawatankuasa Dakwah Islamiah Negeri, Syed Ibrahim Syed Ahmad (sebelah kanan Dato' Sri DiRaja Adnan). 


LANGKAH-LANGKAH PERLU DIAMBIL BAGI JAMIN KESELAMATAN PELAJAR KITA DI MESIR

“Saya menerima kunjungan wakil dari kedutaan UAE di Kuala Lumpur, menyerahkan naskah al-Quran, 1,000 naskah, dan juga tamar, 3,600 kg. Kita akan sebarkan, ataupun agih-agihkan ke masjid-masjid dan senarai itu akan dipilih oleh Jabatan Agama (Islam Pahang).

“Mungkin tidak boleh beri kepada semua masjid, tapi tanda ingat, kita berilah mana yang boleh kepada sebanyak mungkin masjid”.  

Pada persidangan media yang sama, Dato’ Sri DiRaja Adnan ditanya tentang nasib pelajar-pelajar negeri ini yang sedang menuntut di negara Mesir, setelah negara itu berada dalam keadaan tidak menentu ekoran Presidennya, Encik Mohammed Morsi, digulingkan oleh pihak tentera pada kira-kira 2 pagi tadi, waktu Malaysia.

Menurutnya, terdapat 680 pelajar Pahang di negara sedang bergolak itu ketika ini yang daripadanya, 160 orang adalah dibawah tajaan agensi Kerajaan Negeri – Yayasan Pahang (YP).

“Kita ada seorang pegawai (atase pendidikan, YP) di sana, Ustaz Khairul Anwar (Abu Bakar). Kita memang mengambil langkah-langkah yang perlu untuk menghadapi keadaan di sana.

MERASAI 'JAUH' ENAKNYA TAMAR UAE... Dato' Sri DiRaja Adnan sedang hendak merasai kenikmatan buah tamar UAE, yang selepas mencubanya mendapati, ia jauh lebih sedap daripada yang biasa dirasainya.


SERAH KEPADA KERAJAAN PERSEKUTUAN UNTUK BAWA BALIK PELAJAR

“Apakah langkah-langkah yang perlu itu? Antara lainnya, supaya mereka tidak keluar dari asrama, dari rumah sewa. Dan baru-baru ini, salah seorang pelajar itu telahpun memberitahu bahawa, mereka memang telah menyimpan bahan makanan, lebih kurang dua minggu dulu, ketika kekacauan mula timbul.

“Mereka tidak pergi ke tempat-tempat yang sensitif (lokasi berlakunya kacau-bilau). Dan kita ingatkan mereka sekali lagi, duduk di rumah sewa atau asrama masing-masing, dan tidak sekali-kali keluar,” katanya yang juga Pengerusi YP.

Setakat ini menurutnya, beliau tidak melihat keperluan untuk menghantar pegawai tambahan ke negara tersebut sementelah Ustaz Khairul Anwar katanya, ialah seorang yang berpengalaman, yang fasih berBahasa Arab lalu memudahkan komunikasi.

“… and he knows what to do. In fact, the SOP (Standard Operating Procedure) is already there,” katanya sambil mengakui betapa pelajar Pahang lebih banyak berada di Kaherah daripada tempat-tempat lain di negara itu.

“Ada cadangan hendak bawa mereka balik?” tanya seorang wartawan, yang Dato’ Sri DiRaja Adnan jawab, “Itu kita serah kepada Kerajaan Persekutuan. Kita (yakni, Kerajaan Persekutuan sebelum ini) juga ada Ops Piramid.

PERJUMPAAN ‘A GENTLEMAN AND A NICE MAN’

“Mungkin jika keadaan memerlukan, mungkin Perdana Menteri akan mengarahkan Ops Piramid 2 pula. Sebab Bersih 1 ada, Bersih 2 ada, Bersih 3 ada (disusuli ketawa kecil wartawan); takkan Ops Piramid satu sahaja,” katanya berseloroh.

Mengenai perjumpaan luar jadualnya dengan Pengerusi, pergerakan bukan Kerajaan Himpunan Hijau, Encik Wong Tack pada pagi semalam, Rabu, 3 Julai di sini juga katanya, ia perjumpaan antara seorang budiman (gentleman) dengan seorang yang baik (a nice man).

Kata-kata positif ini disebutnya disebalik Encik Wong – tanpa membuat janjitemu terlebih dahulu, telah berkeras hendak berjumpa dengannya lalu ‘gatecrash’ disebalik Menteri Besar ketika itu, masih terikat dengan Persidangan Penggal Pertama Dewan Undangan Negeri ke-13, yang masuk hari ke-2 pada hari itu.   

“I find that he’s a nice man, and he says that I’m a gentleman. So okaylah, a nice man meets a gentleman, so that’s it. Tak ada masalahlah,” katanya sambil ketawa. 
  
“… kita berbincang tapi mungkin permintaan dia tentang satu-dua perkara tu kita tak dapat nak selesaikan, tak dapat terima; tentang Lynas sebagainya. (Dia) minta supaya digantung lesen ataupun dibatalkan sebab TOLnya tamat pada hari dulu semalam.

BIDANG KERAJAAN PERSEKUTUAN TENTANG TOL

“Saya kata itu bukan bidang saya. Itu bidang Kerajaan Persekutuan,” kata Dato’ Sri DiRaja Adnan lagi sambil mengakui Encik Wong, yang turut menjadi calon DAP, bertanding dan kalah pada Pilihanraua Umum (PRU) ke-13 lepas di kawasan parlimen Bentong; masih berpendirian menentang projek kilang Lynas Advanced Materials Plant (LAMP) di Gebeng, dekat sini.

Encik Wong menurutnya, membangkitkan betapa keputusan PRU-13 bagi kawasan parlimen Kuantan yang menyaksikan calon Barisan Nasional (BN) tewas kepada calon Pakatan Rakyat; sepatutnya diterima sebagai ‘referendum’ penolakan rakyat daerah ini terhadap LAMP.  

“Tapi, pilihanraya bukan ‘referendum’,” tegas Dato’ Sri DiRaja Adnan.

Menurut semakan penulis tentang kedua-dua istilah pilihanraya atau ‘election’ dan ‘referendum’, makna bagi kedua-duanya adalah berbeza.

Jika pilihanraya atau ‘election’ bermaksud (menurut kamus ‘Collins Dictionary & Thesaurus’); ‘Choosing of representatives by voting’ atau, ‘Memilih perwakilan menerusi undian’;

Maksud ‘referendum’ pula (menurut ‘Webster’s Dictionary’) ialah; ‘A public vote on an item for final approval or for rejection’ atau, ‘Undian oleh orang awam ke atas sesuatu perkara bagi mendapatkan persetujuan muktamad atau untuk ditolak’.

BEZANYA PILIHANRAYA, BAGI PILIH WAKIL; DENGAN REFERENDUM, TENTANG UNDIAN BAGI TOLAK ATAU TERIMA SATU-SATU PERKARA

Maka jelaslah bahawa, PRU-13 termasuklah bagi kawasan parlimen Kuantan mahupun Indera Mahkota yang turut dimenangi oleh Pakatan Rakyat, ialah urusan mengenai memilih perwakilan.

Oleh sebab itulah, ia (pilihanraya tersebut), tidak boleh diterima sebagai ‘referendum’ kononnya, keputusan pilihanraya itu (khusunya bagi kawasan parlimen Kuantan) turut disabitkan sebagai satu penolakan terhadap isu atau perkara berkaitan LAMP. – Khabar