Wednesday 2 October 2013

Pilihlah yang terbaik antara yang baik, kata Dato' Sri DiRaja Adnan

… sebagai reaksi kepada soalan wartawan yang meminta pandangannya mengenai pemilihan UMNO akan datang.

Kepada soalan wartawan juga tentang sokongan Badan Perhubungan UMNO Negeri kepada Dato’ Maznah Mazlan yang tawarkan diri bertanding jawatan Ketua Pergerakan Wanita UMNO Malaysia –

“Dato’ Maznah is from Pahang. How can I as the State (UMNO Liaison) Chief, cannot say that we (the State UMNO Liaison) are supporting her?”

BUKU, SEBAGAI CENDERAHATI BUAT MB... Seperti tahu-tahu minat mendalam Menteri Besar kita terhadap buku, itulah yang diberikan sebagai cenderahati kepadanya. Kelihatan Dato' Sri DiRaja sedang menerima buku-buku tersebut daripada Dato' Sri Prof Mashkuri.  


HOTEL ZENITH, KUANTAN – Pengerusi, Badan Perhubungan UMNO Negeri, Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob meminta para perwakilan yang akan mengundi pada pemilihan UMNO pertengahan bulan ini, agar dapat memilih yang terbaik daripada yang baik.

Mereka yang menawarkan diri untuk bertanding pelbagai jawatan dalam parti, “… memang semua baik. Tapi, kita memilih yang terbaik antara yang baik,” katanya pada persidangan media di sini.

Dato’ Sri DiRaja Adnan yang juga Menteri Besar, berkata demikian sebagai menjawab soalan wartawan pada persidangan media itu selepas merasmikan Persidangan Antarabangsa ke-6 mengenai Ekonomi dan Pengurusan Perniagaan (IEBMC), pagi Khamis, 3 Oktober, di sini.

Persidangan ini anjuran Kolej Perniagaan dan Perakaunan (COBA), Universiti Tenaga Nasional (UNITEN), Kampus Sultan Hj Ahmad Shah, Muadzam Shah, Rompin. Yang turut hadir ialah Naib Canselor universiti itu, Dato’ Sri Prof Mashkuri Yaacob; serta, Timbalannya, Dato’ Prof Madya Dr Shaari Md Nor yang juga Pengerusi IEBMC.

Berikut ialah butiran yang telah diperkatakan pada persidangan media tersebut dan disiarkan secara ‘verbatim’;

MENTERI BESAR DENGAN PESERTA DALAM DAN LUAR NEGARA...


… UNTUK BANTU PRESIDEN DAN TIMBALAN PRESIDEN

Mengenai pemilihan UMNO katanya; “Kita berharap, mereka yang memilih nanti, akan memilih pemimpin yang boleh dipercayai, boleh diharapkan untuk membantu Presiden dan Timbalan Presiden mengendalikan parti.

“Matlamat kita bukan masa sekarang. Empat-lima tahun akan datang, (bagi menghadapi) Pilihanraya Umum yang ke-14. Kita perlu mengukuhkan parti, itu yang penting.

“Memang orang berkata, ini pemilihan sesama keluarga. Masalahnya, setiap kali selepas pemilihan, sesama keluarga yang selalu bergaduh.

“Kita berharap mereka akan mengotakan apa yang mereka katakan. Semua calon mengatakan, pertandingan dalam keluarga, mesti pemil;ihan secara sihat.

“Dan pihak yang mengundi mesti mengundi secara rasional, bijaksana. Kita mesti memilihi yang terbaik. Mereka yang bertanding ini memang semua baik. Tapi kita memilih yang terbaik antara yang baik”.

GABUNGAN ANTARA YANG BERPENGALAMAN DAN YANG MUDA

Mengenai kerancakan golongan muda menawarkan diri untuk bertanding katanya;

“Calon-calon muda memang kita alu-alukan dalam proses kita untuk meremajakan parti. Kita hanya boleh bercakap, tetapi terpulang kepada pihak yang akan memilih. Sebab, calon-calon muda ini sebenarnya belum lagi terserlah, terkedepan. Kitapun tidak dapat menilai mereka ni, sejauh mana kebolehan mereka.

“Ini, kita boleh lihat dari dua sudut. Kalau kita kata ingin meremajakan UMNO, mesti ketengahkan orang-orang muda. Tapi, pada ketika yang sama pula, kita mesti tengokkan ‘track record’. Orang muda mana ada ‘track record’.

“Macam kita mohon pinjaman banklah. Kita pinjam bank sebab kita tak ada duit untuk memulakan petniagaan. Bank nak tengok pula, perniagaan kita dah maju ke belum. Tak ada duit, macam mana nak mula berniaga. Macam mana nak tunjuk maju ke tidak?

“Begitulah juga dengan pemilihan ini. Oleh sebab itu, mungkin cara terbaik ialah kita memilih campuran antara mereka yang berpengalaman dengan mereka yang baharu menonjolkan diri.

ORANG LAMA TAK BOLEH DUDUK DIAM SAHAJA

“Memang orang muda ini bersemangat tapi orang lamapun perlu ada juga. Kalau orang muda semua bersemangat tinggi, main pakai langgar sahaja semua perkara; tak boleh juga.

“Orang lamapun begitu juga. Lama sangat, duduk diam sahajapun, tak boleh juga. Takut nak langgar, langsung duduk diam, tak jadi juga”.

Mengenai sokongan Badan Perhubungan UMNO Negeri kepada penacalonan Dato’ Maznah Mazlan pula katanya;

“No, it’s so simple. Dato’ Maznah is from Pahang. How can I as the State Chief, cannot say that we are supporting her? But at the same time, if we were to support Dato’ (Sri) Shahrizat, we have our reasons too.

“So, we have to look at how they campaign. And, of course the voters, that means the UMNO people who are going to be the voters, to vote for leaders; they klnow what they are doing.

“Either Maznah or Shahrizat, to me personally, doesn’t make any difference. Because, both of them are my good friends. But for not to say supporting Maznah, is not right also because I come from Pahang, you see”. – Khabar