Monday 11 March 2013

Serendah tahap 'politik jalang' sekalipun, janganlah sampai gadai kepentingan negara, rayu Dato' Sri DiRaja Adnan


MESRA-BAYI... Lihatlah betapa bersahaja dan selesanya bayi daripada keluarga kaum Cina ini dalam dukungan Dato' Sri DiRaja Adnan. 

Foto ini dirakam semasa Menteri Besar beramah-mesra dengan golongan wargatua yang hadir seramai 1,016 orang pada Majlis Penyampaian BR1M yang turut beliau sempurnakan pagi Isnin, 11 Mac di RTC Mini Kampung Shafie, dekat sini. 


DEWAN ORANGRAMAI, RANCANGAN TANAH FELDA SUNGAI KEMAHAL, BENTONG – Seseorang mungkin mahu meletakkan diri ke tahap serendah ‘haiwan politik’ yang amalkan ‘politik jalang’, namun, janganlah melakukan sesuatu hingga boleh menggadai kepentingan negara   

Ini merupakan rayuan Menteri Besar Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob terhadap pihak-pihak tertentu dalam kalangan kepimpinan parti-parti pembangkang, ekoran isu semasa yang telah mereka putar-belit lalu ditohmah dan difitnahkan terhadap kepimpinan Kerajaan yang ada.

Dalam kata ajuknya sendiri; “Macam-macam kita tengok sekarang ini sebagai contoh yang paling mudahnya, pencerobohan di Lahad Datu, konon dikatakan sandiwara UMNO.

“Janganlah kita (kepimpinan parti-parti pembangkang) sampai rendah sangat politik itu walaupun kita ni ‘haiwan politik’ ataupun ‘politik jalang’, tapi jangan sampai kita menggadaikan kepentingan negara”.

Rayuan ini dibuatnya pada persidangan media sempena Majlis Penyampaian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) RM250 seorang kepada kira-kira 1,000 golongan muda pada petang Isnin, 11 Mac di sini.   

MENSYUKURI NIKMAT ALLAH, MENGHARGAI JASA KERAJAAN YANG ADA... Ini ialah sebahagian daripada 1,016 wargatua yang hadir pada pagi Isnin, 11 Mac di RTC Mini Kampung Shafie. 


‘HALF-TRUTH’ YANG TIDAK TENTU HUJUNG-PANGKAL

Ternyata, Dato’ Sri DiRaja Adnan tidak dapat menyembunyikan kekecewaannya terhadap pelbagai kenyataan dan tindakan kepimpinan parti-parti pembangkang dalam pada negara menghadapi sesuatu isu semasa.

Dalam menghadapi isu-isu semasa berkenaan katanya, semua pihak termasuk dalam kalangan kepimpinan pembangkang, perlulah menyokong kepimpinan negara ke arah  menangani seterusnya mengatasi isu-isu berkenaan.

“… tapi yang kita perhatikan dalam ‘tweet-tweet’, semua berunsur fitnah. ‘Tweet’ pemimpin parti pembangkang, tak payah sebutlah; berkisar kepada fitnah ataupun ‘half truth’ iaitu kenyataan yang tidak tentu hujung-pangkal, akan benar atau tidak,” katanya.  
   
“Sepatutnya kita ambil contoh masa dalam konfrantasi (Malaysia-Indonesia), saya ingat lagi, tahun 1964. Pemimpin-pemimpin parti apa juga fahaman, bersatu. Walaupun ada parti pembangkang digunakan sebagai alat, sebagai barisan hadapan; tapi rata-rata rakyat Malaysia bersatu-padu masa itu,” katanya lagi.

Dato’ Sri DiRaja Adnan juga berkata, betapa ‘trend’ menyebar fitnah terhadap Kerajaan yang ada, berleluasa sepertimana merujuk kepada ‘posting’ yang dimuat-naikkan ke dalam media sosial seperti ‘blog’,  ‘facebook’ dan ‘tweeter’.

BR1M RM250 BAGI YANG MUDA... Bagi golongan muda ini, BR1M RM250 yang diterima daripada Menteri Besar sendiri pada petang Isnin, 11 Mac di sini, tentu sesuatu yang amat dihargai lalu sokongan mereka kepada Kerajaan yang ada, akan kekal berterusan. 


KRITIKAL LWN HAKIKAT

“Kita bangga dengan masyarakat kita yang kita katakan terpelajar, ‘educated’. Betul, ‘Oh, kita semua orang terpelajar sekarang, kita ‘educated’. Janganlah orang cuba memutar-belitkan fakta’.

“Yang saya ingin ingatkan ialah, kita memang terdiri daripada golongan terpelajar, tidak ada lagi orang yang buta huruf. Tetapi saya merayu kalau boleh, kita gunakan akal fikiran iaitu kewarasan, yang didokongi oleh akal fikiran untuk kita memahami sesuatu keadaan.

“Kita bercakap tentang berfikiran secara kritikal. Kritikal ini (bermakna), memerhatikan sesuatu perkara dengan banyak sudut, mengkaji buruk-baik, pro-kontra; tapi pada ketika yang sama, jangan kita menafikan kenyataan, hakikat.

“Kita mesti menggunakan akal yang rasional untuk kita imbangi fikiran yang kritikal tadi,” katanya, seterusnya menegaskan betapa, “Satu kenyataan yang palsu tidak akan menjadi betul semata-mata kerana ramai orang menyokong”.

Beliau seterusnya menyatakan persetujuannya betapa dalam zaman globalisasi sekarang, kepimpinan Kerajaan yang ada termasuk di peringkat persekutuan, seharusnya bersikap terbuka dan boleh ditegur kelemahan dan kesilapannya.

MELAYANI ADUAN RAKYAT SUNGGUHPUN BERADA DI MEJA MAKAN... Jasa disumbang tak kira tempat mahupun masa. 

Dato' Sri DiRaja Adnan sedang melayani aduan kakak ini sungguhpun masih berada di meja makan, belumpun sudah menjamah makanan yang dihidangkan. Sedia membantu di belakang beliau ialah pegawai serta pembantunya. 
  

KEPIMPINAN PM SANGAT TERBUKA

“Dan, kalau kita lihat kepimpinan YAB Dato’ Sri Najib Tun Razak sekarang ini, Perdana Menteri, sangat-sangat terbuka… Orang boleh kata macam-macampun tak ada hal lagi. Orang boleh menyebarkan fitnah tak ada hal lagi.

“Kita harus ingat, dalam keterbukaan itu, jangan (sampai) ia menjejaskan perpaduan, keamanan (negara, seterusnya kesejahteraan rakyat), itu yang penting,” kata Dato’ Sri DiRaja Adnan lagi.

Antara yang turut hadir ialah Penghulu, Mukim Pelangai, Encik Nasaruddin Ahmad; serta Ketua Polis Daerah Bentong, Supt Mohamad Mansor Mohd Nor. 

TEMPAT BERTANDANG, TETAP DIKENANG... Inilah kedai makan di Rancangan Tanah Felda Chemomoi yang sering ditandang oleh  Dato' Sri DiRaja Adnan apabila sahaja melawati kawasan ini sejak menjadi wakil rakyat biasa lagi (BN - Pelangai). 

Pada kunjungan luar-jadualnya ke kadai makan ini petang Isnin, 11 Mac lepas, kebetulan pemilik kedai sedang hendak menyiapkan dinding batu pada kedainya, lalu menyilakan wakil rakyat mereka ini melakukan kerja 'ikat-bata' yang beliau tanpa ragu-ragu melakukannya.     

MENCUBA ACARA BOLING KELAPA... Dato' Sri DiRaja Adnan sedang membuat balingannya selepas hadir sebentar pada Majlis Santai Bersama Pemimpin anjuran Seranta Felda, Jabatan Perdana Menteri (JPM) di Rancangan Tanah Felda Chemomoi. – Khabar