Thursday 16 August 2018

Kompleks DRB-HICOM Pekan; kewujudannya dapat terus menyumbang kepada peningkatan sosio-ekonomi daerah, seterusnya negeri dan negara


… dengan nilai pelaburan RM1,258 juta (RM1.258 billion), jumlah tenaga kerja 3,618 orang atau, libatkan lebih 12,000 orang ahli keluarga.

MENINJAU KE TAPAK 'TEST TRACK' UNTUK LEBIH DEKATI DAN KENALI KEUPAYAAN SEBENAR KENDERAAN-KENDERAAN KETENTERAAN INI... Mengiringi dan kelihatan dalam foto ini selain Dato' Sri Wan Rosdy ialah Ketua Pegawai Operasi, Pengedaran Automotif, Pertahanan dan Pembuatan & Kejuruteraan, DRB-Hicom, Dato' Abdul Harith Abdullah (kiri sekali) dan, Ketua Pembinaan dan Kejuruteraan, DRB-Hicom, Encik Terence Soo (kanan sekali). 


KOMPLEKS AUTOMOTIF DRB-HICOM, PEKAN – Dengan nilai pelaburan kira-kira RM1,258 juta (RM1.258 billion) serta jumlah tenaga kerja 3,618 orang atau lebih 12,000 ahli keluarga; kewujudan Kompleks DRB-Hicom ini dijangka dapat terus menyumbang kepada peningkatan sosio-ekonomi daerah seterusnya negeri dan negara.

Inilah yang dapat disimpulkan hasil lawatan kerja setengah hari Menteri Besar Dato’ Sri Wan Rosdy Wan Ismail ke kompleks berkeluasan 315.7 ekar ini pada petang Rabu, 15 Ogos lepas.

Lawatan kerja ini ialah sebahagian daripada acara seharian, yang telah diatur oleh Pejabat Menteri Besar sempena program ‘Tok Wan Jelajah’ seluruh Pahang, yang pada hari Rabu itu di Pekan.  

Acara bermula awal pagi di Bandar DiRaja Pekan dengan beliau bersiar kaki (walkabout) ke Pasar Tani Kekal, bersarapan dengan penjawat awam di Pejabat Daerah dan Tanah, dan mempengerusikan mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) Negeri di tempat sama.

Lawatan kerja ke kompleks ini bermula dengan singgahan-singgahan ke DRB-Hicom University of Automotive Malaysia dengan 1,249 pelajar, 82 pensyarah serta dengan penyediaan 48 program pengajian;

MARI BERGAMBAR KENANG-KENANGAN... 


TENAGA KERJA ANAK TEMPATAN BERKEMAHIRAN TINGGI

Sebelum singgah dan meninjau, sambil beramah-mesra dengan tenaga kerja di kilang-kilang Isuzu Hicom Malaysia Sdn Bhd dan ke DRB-Hicom Defence Technologies Sdn Bhd (Deftech).

Yang terkesan dengan lawatan ini ialah kebanggaan melihat kejayaan konglomerat tempatan dengan sebahagian besar tenaga kerjanya di kilang-kilang merupakan anak Melayu tempatan.

Lebih membanggakan ialah, tenaga kerja-tenaga kerja ini memiliki mutu serta tahap kemahiran tinggi sehingga menyumbang kepada mutu kerja seterusnya pengeluaran dan pemasangan kenderaan yang berkualiti.

Salain kilang-kilang Isuzu dan Deftech, kompleks ini turut meliputi antara lain, kilang Automotive Manufacturer (M) Sdn Bhd – pemasang kenderaan jenis Mercedes Benz, Volkswagen, dan, Mitsubishi Fuso dengan kapasiti kira-kira 15,000 unit setahun.

Dengan pelaburan yang besar – RM1,258 juta (RM1.258 billion) serta komitmen kilang pengeluar kenderaan yang ternama dan banyak, dan pula mempunyai program pengembangan yang jelas untuk masa depan;

Adalah diyakini bahawa, kehadiran Kompleks Automotif DRB-Hicom di Pekan ini ‘is definitely here to stay’, sekaligus mematikan ura-ura sebelum ini bahawa kompleks ini akan dialih ke luar Pahang. 


KATA DATO' SRI WAN ROSDY... Beliau berkata sesuatu pada persidangan media yang diadakan selepas lawatan kerja ke Kompleks Automotif DRB-Hicom ini. Di sebelahnya ialah Dato' Abdul Harith. – Khabar