Friday 14 December 2018

“… kita akan serah balik kepada rakyat,” kata Menteri Besar.


“Dan saya yakin, rakyat akan buat pilihan yang bijak untuk mereka menilai, siapa yang mereka harus pilih sebagai ahli parlimen,” katanya.

Beliau mengulas keputusan Ahli Parlimen Cameron Highlands, Dato’ C.Sivarraajh untuk tidak membuat rayuan terhadap keputusan Mahkamah Pilihanraya yang membatalkan kemenangannya, yang dengan itu memerlukan Pilihanraya Kecil (PRK) diadakan.

'FREE STYLE'... Dato' Sri Wan Rosdy, para kenamaan dan Pengerusi-pengerusi MPKK. Selain Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato' Sri Muhammad Safian Ismail (depan, tiga dari kanan); antara yang turut kelihatan ialah Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) Negeri; 

Ahli Parlimen Lipis, Dato' Abdul Rahman Mohamad (depan, sebelah kanan Dato' Sri Wan Rosdy); wakil rakyat negeri (BN - Padang Tengku) Dato' Mustapa Long (depan, tiga dari kiri); dan, Pegawai Daerah Lipis, Dato' Mohd Hafizi Ibrahim (depan, dua dari kanan).   


DEWAN JUBLI PERAK SULTAN HJ AHMAD SHAH, KUALA LIPIS – Serahkan semula kepada rakyat untuk menentukan siapa pilihan mereka selaku Ahli Parlimen Cameron Highlands, kata Menteri Besar, Dato’ Sri Wan Rosdy Wan Ismail.

“… kita akan serah balik kepada rakyat dan saya yakin, rakyat akan buat pilihan yang bijak untuk mereka menilai, siapa yang mereka harus pilih sebagai Ahli Parlimen,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui wartawan pada penghujung Majlis Amanat dan Penyampaian Watikah Pelantikan 542 Pengerusi Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) pagi Jumaat, 14 Disember di sini.

Kata-katanya itu sebagai reaksi kepada keputusan Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN), Dato’ C.Sivarraajh untuk tidak membuat rayuan ke atas keputusan Mahkamah Pilihanraya yang membatalkan kemenangannya pada Pilihanraya Umum (PRU)-14 yang lepas.

Dengan tidak membuat rayuan itu bermakna keputusan Mahkamah Pilihanraya tersebut terus terpakai, yang dengan itu memerlukan Pilihanraya Kecil (PRK) diadakan yang akan diputuskan oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) kelak.

MENYAMBUT KETIBAAN... 


TUJUH BULAN DATO’ SIVARRAAJH YANG BERKIDMAT-BAKTI

Dato’ Sri Wan Rosdy yang juga Pengerusi BN Negeri menambah kata betapa dalam tempoh tujuh (7) bulan Dato’ Sivarraajh sebagai Ahli Parlimen sejak PRU-14 pada Mei lepas, rakyat telah mengenalinya menerusi khidmat-bakti yang telah dicurahkannya di kawasan tanahtinggi tersebut.

“Banyak perkara, khidmat-bakti beliau yang telah beliau (lakukan semasa) turun ke Cameron Highlands, (termasuk ke Dewan Negeri kawasan-kawasan) Jelai, Tanah Rata dan banyak perkara-perkara yang beliau (telah) bantu penduduk di sana,” katanya lagi.

Kepada soalan sama ada Dato’ Sivarraajh akan dipilih semula mewakili BN pada PRK ini katanya, besar kemungkinan begitu namun masih terserah kepada Pengerusi BN Pusat dan Presiden MIC untuk memuktamadkannya. 

“Barisan Nasional, kita memang bersiap sedialah,” katanya sebagai reaksi kepada satu lagi soalan oleh wartawan mengenai perediaan BN untuk mengahadapi PRK ini kelak.

“Kerja-kerja awalan telahpun mula, telahpun ada persediaan kerana kita menjangkakan – walaupun peringkat awalannya Ahli Parlimen bercadang untuk membuat rayuan tetapi di saat-saat akhir, beliau telah memilih untuk menyerah kembali kepada rakyat untuk membuat penilaian.

“Saya fikir itu cara yang paling baiklah. Jadi, biar rakyat yang menilaikan,” katanya lagi. 


PARA HADIRIN SEKALIAN... – Khabar