Saturday 19 March 2016

“Dan saya sebagai anak watan negeri Pahang, hati saya terubat hari ini...



“Walaupun diserang dari pada mana-mana sudut sekalipun, tapi kalau ‘askar’ saya ada seperti hari ini, saya tidak keseorangan. Orang putih kata, ‘I am not alone, I am not alone…”

kata Perdana Menteri pada Himpunan Solidariti anjuran Badan Perhubungan UMNO Negeri disertai kira-kira 5,000 ahli parti-parti komponen BN Negeri.

DALAM UCAPAN LUAR TEKS PENUH BERSEMANGAT, SELAMA 15-MINITNYA... Kelihatan, Dato' Sri DiRaja Adnan serta barisan kepimpinan sedang menghayati ucapan Perdana Menteri dan Presiden parti dengan penuh minat. 


PANGKALAN TUDM, BATU 10, KUANTAN – Pada Himpunan Solidariti anjuran Badan Perhubungan Negeri pagi Sabtu, 19 Mac di sini yang disertai kira-kira 5,000 ahli daripada parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) Negeri sebagai tanda sokongan padu kepada Dato’ Sri Mohd Najib selaku Perdana Menteri;

Pemimpin utama negara itu yang nyata terharu, telah meluahkan dalam ucapan luar teks 15-minitnya betapa; “Dan saya sebagai anak watan negeri Pahang, hati saya terubat hari ini...”, yang disusuli sorakan mereka yang hadir.  

“Walaupun diserang dari pada mana-mana sudut sekalipun, tapi kalau ‘askar’ saya ada seperti hari ini, saya tidak keseorangan. Orang putih kata, ‘I am not alone, I am not alone’...

“Dan saya merasakan bahawa sebagai anak watan Pahang, Pahang tak akan benarkan Perdana Menteri dari negeri Pahang tidak dipertahankan habis-habisan oleh orang Pahang,” katanya disusuli sorakan sekali lagi.

Dan berada di atas pentas bersama-samanya ialah Menteri Besar Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri dan juga Pengerusi, BN Negeri, yang sebelum itu menyampaikan ucapan bersemangat luar teks enam (6) minitnya, menyatakan sokongan terhadap kepimpinan Dato’ Sri Mohd Najib.

KHALAYAK SETIA PAGI SABTU... Sungguhpun kepanasan mencecah 33 darjah selsius, mereka ini tetap setia menyertai dan mendengari amanat para pemimpin utama kita - Dato' Sri Mohd Najib dan Dato' Sri DiRaja Adnan.
 

‘GRASSROOT’ KITA MESTI KUAT

Begitu juga barisan kepimpinan-kepimpinan negeri dan parti-parti komponen BN Negeri yang lain yang termasuklah Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri, Dato’ Sri Mohd Sharkar Shamsuddin.       

Dato’ Sri Mohd Najib turut berkata betapa Himpunan Solidariti pagi ini hanyalah mengumpulkan sebahagian atau sebilangan kecil daripada ahli-ahli parti dan soal bilangan bukanlah diutamakan, sebaliknya;

“… kita nak tunjuk komitmen, kualiti pemimpim-pemimpin utama di peringkat akar-umbi, ‘grassroot’ kita. ‘Grassroot’ kita mesti kuat, akar kita mesti kuat,” tegasnya tentang kehadiran ahli-ahli parti dari serata pelosok negeri ini.

Dato’ Sri Najib juga berkata, beliau sebagai anak Pahang, sudah dikenali oleh penduduk negeri ini selama 40 tahun kini, sejak mula menyertai politik selepas pulangnya ke rahmatullahi ayahnya, Tun Abdul Razak Hussein pada tahun 1976.

Dan beliau juga telah menjawat jawatan sebagai Menteri Besar negeri ini selama lima (5) tahun antara 1982 dan 1986, sebelum jawatan itu dijawati oleh Tun Mohd Khalil Yaakob, kemudian Dato’ Sri DiRaja Adnan.  

LAGI KUMPULAN KHALAYAK PADA PAGI SABTU INI... 
 

RAKYAT PAHANG DAH KENALI BUDI-BAIK PM SELAMA 40 TAHUN

“Tuan-tuan dah kenal saya, dah kenal saya… Saya ini bukanlah apa yang dikatakan oleh orang sebelah sana, saya bukanlah macam itu. Saya telah jaga Pahang dengan sebaik-baiknya.

“Kalau saya nak rompak harta rakyat, dah lama saya rompak hutan dara (di negeri) ini. Saya tak ambil satu incipun, sebatang pokok Pahangpun saya tak ambil, cuba ‘check’.

“Saya tak ambil pokok Pahang, saya tak ambil lombong bauksit. Saya tak ambil apa-apa…,” kata Dato’ Sri Mohd Najib, yang ketika itu kelihatan Dato’ Sri DiRaja Adnan membisikkan sesuatu kepadanya.

“MB bisik dekat saya, diapun tak ambil juga. Dia tak ambik balak juga, dia tak ambil bauksitpun… kita jaga harta rakyat.

“Bila saya jadi Perdana Menteri, saya tak ubah pendirian saya. Saya tetap jaga harta rakyat. Jangan ingat saya penyangak, jangan ingat saya curi harta rakyat. Saya Perdana Menteri untuk rakyat Malaysia,” katanya.

“Dan saya akan berjuang habis-habisan,” tegasnya.

MEMPERSOALKAN TINDAKAN TUN DR MAHATHIR  

Beliau seterusnya mempersoalkan tindakan bekas Perdana Menteri Dato’ Sri Dr Mahathir Mohamad yang semasa menjawat jawatan itu selama 22 tahun, sering menyatakan yang negatif tentang parti pembangkang termasuklah DAP.

Mengungkapkan loghat Pahang, “Ini apa ke her-nyer, apa ke her-yer? (Selama) 22 tahun kutuk parti DAP, 22 tahun kata Kit Siang ‘racist’. Dia tak kata Kit Siang ni orangnya pelampau (sebaliknya) dia kata ‘racist’.

“‘Racist’ ni apa maknanya Tuan-tuan…? Perkauman yang keterlaluan,” katanya, lalu merujuk kepada tindakan bekas Perdana Menteri itu kini yang berbaik-baik pula dengan pemimpin serta parti yang pernah dicemuhnya itu.

“(Selama) 22 tahun kutuk parti DAP... kata Kit Siang (veteran DAP Lim Kit Siang) rasis...kata DAP parti cauvinis, menidakkan hak orang Melayu, menekan Islam, kita dah dengar ucapan-ucapan dia.

“Ini bukan saya kata, ini Dr Mahathir sendiri kata selama 22 tahun. Hari ini, dia duduk sebelah siapa? Dia ‘sign’ deklarasi rakyat dengan siapa,?” Perdana Menteri terus mempersoalkan.

KITA BUAT KERJA

Beliau kemudian meminta rakyat di negara ini khasnya ahli-ahli parti, supaya tidak memperdulikan kerjasama politik bekas pemimpin UMNO dengan pihak pembangkang kerana ia tidak mendatangkan manfaat berbanding langkah Kerajaan selama ini yang telah banyak membuat kebajikan untuk rakyat.

“Kita (pemimpin Kerajaan) buat kerja - kita jaga ekonomi, kita nak orang muda ada pekerjaan, memperkembangkan ekonomi, kita nak jaga orang kampung, kita nak bangunkan kawasan bandar, pinggir bandar, pesisiran pantai, gunung; semua kita kena jaga,” katanya. – Khabar