“Sekiranya tiada
apa-apa sekatan pergerakan daripada pihak Kerajaan Pusat, bolehlah gunakan lebuhraya
ini (sempena balik kampung menyambut Hari Raya Aidil Adha).
“Ini memudahkan,
memendekkan masa, mempercepatkan perjalanan, memberi keselesaan kepada pengguna
lebuhraya,” kata Dato’ Sri Wan Rosdy.
TAPAK SEMENTARA,
CSR SUBPAKEJ 3E1 MENTARA-MERAPOH, MERAPOH, LIPIS – Laluan
kira-kira 5.8 KM antara Mentara, Kelantan ke Merapoh, Lipis bagi lebuhraya 4-lorong,
2-lorong sehala ‘Central Spine Road (CSR)’, dibuka kepada pengguna pada hari
ini, Ahad, 26 Julai.
Pembukaan
ini disempurnakan bersama oleh Menteri Besar Dato Sri Wan Rosdy Wan Ismail dan Menteri
Kanan Kerja Raya, Dato’ Sri Fadillah Yusof. Antara yang turut hadir ialah
Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar, Dato’ Sri Abdul Rahman Mohamad yang
juga wakil rakyat Parlimen tempatan (BN – Lipis).
“Hari ini secara
rasminya, saya bersama-sama dengan Menteri Kerja Raya, Dato’ Sri Fadillah Yusof merasmikan
jalan Mentara ke Merapoh yang (dengan itu) telah boleh digunakan.
“Ini bermakna,
mana-mana rakyat negeri Kelantan atapun rakyat negeri Pahang yang berada di
negeri Kelantan atau rakyat Kelantan yang berada di Selangor, Pahang; boleh balik
menggunakan lebuhraya ini sebelum Hari Raya Haji ini.
“Walau
bagaimanapun, ia tertakluk kepada keputusan Kerajaan pada hari Isnin bersabit
dengan PKPP COVID-19. Sekiranya tiada apa-apa sekatan pergerakan daripada pihak
Kerajaan Pusat, bolehlah gunakan lebuhraya ini.
LAGI AKSI MENYEMPURNAKAN PEMBUKAAN LALUAN CSR MENTARA-MERAPOH... Selain Dato' Sri Wan Rosdy dan Dato' Sri Fadillah serta Dato' Sri Abdul Rahman (kanan sekali); yang turut kelihatan dalam foto ini ialah wakil rakyat negeri setempat (BN - Padang Tengku), Dato' Mustapa Long (depan, kiri sekali).
KESELESAAN BUAT
PENGGUNA
“Ini memudahkan,
memendekkan masa, mempercepatkan perjalanan, memberi keselesaan kepada
pengguna lebuhraya,”
kata Dato’ Sri Wan Rosdy ketika ditemui wartawan pada majlis petang Ahad ini.
Subpakej
3E1 Mentara-Merapoh yang telah siap pada 16 Februari 2020, ialah sebahagian
daripada projek CSR Pakej 3: Gua Musang, Kelantan ke Kampung Relong, Lipis,
Pahang.
Sebagai
latar belakang, CSR ialah projek pembinaan lebuhraya sepanjang 346.6 KM dari
Kuala Krai, Kelantan hingga ke Simpang Pelangai, Bentong yang sehingga kini, 19
peratus siap dan dijangka siap sepenuhnya pada tahun 2023.
Projek
ini dilaksanakan oleh Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC)
dan diserahkan secara rasmi menerusi Unit Kerjasama Awam dan Swasta (U-KAS),
Jabatan Perdana Menteri (JPM) kepada Kementerian Kerja Raya (KKR) pada 27
Oktober 2009.
Projek
bernilai keseluruhan kira-kira RM8,700 juta (RM8.7 billion) ini melibatkan 6 Pakej serta 30
Subpakej. Di sebelah Pahang sahaja, kosnya kira-kira RM5,600 juta (RM5.6 billion) melibatkan 4
pakej dan 19 Subpakej.
BARISAN KEPEMIMPINAN KITA... Dato' Sri Wan Rosdy diapit kanan dan kiri oleh Dato' Sri Fadillah dan Dato' Sri Abdul Rahman; serta Dato' Mustapa dan Ketua Setiausaha Kementerian Kerja Raya, Dato' Dr Syed Omar Sharifuddin Syed Ikhsan (kiri sekali).
LIBATKAN 6 PAKEJ,
30 SUBPAKEJ
Keseluruhan
CSR sebanyak 6 Pakej dan 30 Subpakej ini meliputi –
Pakej
1 (4 Subpakej); Kuala Krai – Jambatan Sungai Lakit, Kelantan sepanjang 47 KM
dengan kos, RM1,100 juta (RM1.1 billion); Pakej 2 (3 Subpakej); Jambatan Sungai Lakit – Gua
Musang, Kelantan sepanjang 59.6 KM dengan kos, RM1,400 juta (RM1.4 billion);
Pakej
3 (11 Subpakej); Gua Musang – Kampung Relong, Lipis sepanjang 93.8 KM dengan
kos, RM2,100 juta (RM2.1 billion); Pakej 4 (4 Subpakej); Kampung Relong – Raub sepanjang 44.6
KM dengan kos, RM1,300 juta (RM1.3 billion);
Pakej
5 (4 Subpakej); Raub – Bentong sepanjang 54.1 KM dengan kos RM1,200 juta (RM1.2 billion) dan,
Pakej 6 (4 Subpakej); Bentong – Simpang Pelangai sepanjang 47.5 KM dengan kos,
RM1,600 juta (RM1.6 billion).
Antara
kesan positif yang disasarkan daripada pelaksanaan projek ini ialah meningkatkan
taraf sosio-ekonomi penduduk setempat menerusi penyediaan infrastruktur
berkualiti ke kawasan luar bandar;
KURANGKAN
KESESAKAN MUSIM PERAYAAN
Meningkatkan
keboleh-sampaian (ENG; accessibility) dan pergerakan (ENG; mobility) laluan ke
pantai timur; mengurangkan risiko kemalangan yang menurut rekod tahun 2010
hingga 2014, berlaku lebih 400 kemalangan antara laluan lama dari Mentara ke
Kuala Lipis;
Mengurangkan
kesesakan lalulintas atas Jalan Persekutuan 08 sedia ada terutamanya pada musim
perayaan dan cuti persekolahan; mengekalkan ekosistem hidupan liar setempat,
dengan pembinaan ‘eco-viaduct’ dekat kawasan Sungai Yu;
Dan,
menjimatkan masa dari Kota Bharu ke Kuala Krai, seterusnya memasuki laluan CSR;
daripada kira-kira tujuh (7) jam kepada kira-kira 4 ½ jam, dan jarak perjalanan
daripada kira-kira 452 KM kepada 418 KM. – Khabar