Wednesday 3 April 2013

Dewan Undangan Negeri Pahang ke-12 turut bubar


… ekoran perkenan KDYMM Sultan Pahang setelah majlis menghadap Menteri Besar ke atas Baginda di Istana Mahkota, Jalan Teluk Sisek jam 10.50 malam ini.

PERSIDANGAN MEDIA 'TERGEMPAR'... Bersimpati dengan para wartawan serta memahami tuntutan profesionalisme apatah pula sanggup menunggu hingga hampir tengah malam; Dato' Sri DiRaja Adnan yang juga terkenal dengan sifat 'mesra-media'nya, telah sudi turun dari keretanya di luar pintu pagar Istana Mahkota, untuk melayani juga kehendak mereka sungguhpun pada sebelah petang, telahpun ditemuinya.  


DEPAN PINTU PAGAR, ISTANA MAHKOTA, JALAN TELUK SISEK, KUANTAN – Sepertimana bubarnya Parlimen berkuatkuasa hari ini, Rabu, 3 April menerusi pengumuman mengenainya oleh Perdana Menteri Dato’ Sri Mohd Najib Abdul Razak jam 11.30 pagi tadi di Putrajaya;

Begitulah juga bubarnya Dewan Undangan Negeri (DUN) Pahang pada hari yang sama, ekoran majlis menghadap Menteri Besar Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob ke atas KDYMM Sultan Pahang pada 10.50 malam ini, di Istana Mahkota di sini.

“(I  have) just had an audience with Tuanku at 10.50 pm. Tuanku consented and assented to the dissolution effective today,” kata Dato’ Sri DiRaja Adnan yang masih sudi menemui wartawan yang menunggunya selepas majlis menghadap tersebut.

“Tuanku couldn’t sign (the documents pertaining to the dissolution of the State Assembly) earlier as Tuanku had AFF meeting (in the day) and then tonight, had AFF dinner,” katanya yang ditemui pada hampir tengah malam.

Sebelum itu, Dato’ Sri DiRaja Adnan turut mengiringi KDYMM Sultan Pahang menghadiri makan malam AFF – Asean Football Federation di Hotel Hyatt Regency berhampiran. Baginda Tuanku sendiri ialah Presiden badan bolasepak bagi rantau Asia Tenggara ini.

MENELITI DOKUMEN BERSAMA-SAMA... Dato' Sri DiRaja Adnan sedang meneliti semula dokumen berkenaan dengan Setiausaha, DUN yang juga Setiausaha, Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK), Syed Ahmad Khairulanwar Al-Yahya Syed Abdul Rahman, memerhatikan.   


DUN PAHANG BUBAR SERENTAK

Menteri Besar dilihat memasuki perkarangan Istana Mahkota ini – istana hinggap KDYMM Sultan Pahang di Kuantan ini; pada kira-kira 10.40 malam, dan keluar kira-kira sejam setengah kemudian.

Dengan pembubaran serentak Parlimen dan DUN Pahang – begitu juga dengan DUN di negeri-negeri lain; akan memberi laluan kepada Pilihanraya Umum Ke-13 (PRU-13) yang tarikh penamaan calon dan pengundian akan ditentukan oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR).

Pada sebelah petang sebelumnya, Dato’ Sri DiRaja Adnan telah mempengerusikan mesyuarat Exco Kerajaan Negeri yang terakhir, bertempat di BILIK MESYUARAT, KOMPLEKS YAYASAN PAHANG, TANJUNG LUMPUR.

Pada persidangan media kemudian beliau berkata, mesyuarat hari ini membincangkan perkara-perkara biasa seperti juga yang telah dibincangkan pada mesyuarat mingguan Exco Kerajaan Negeri yang lepas-lepas.

“It’s all about normal administration and of course, following the ethics, when the parliament dissolved; we don’t discussed nor approved things that are financial in nature or other bigger matters. It’s just normal.

MENTERI BESAR DENGAN JEMAAH EXCONYA... Buat kali terakhirnya. 


KERAJAAN SEMENTARA TERUS BERKHIDMAT

“And you can see, even the book is thin, not as thick as every other Wednesdays (before),” katanya sambil menunjukkan kepada wartawan fail yang mengandungi kertas-kertas yang perlu dibincangkan, yang ternyata nipis sahaja.

Beliau juga berkata, sungguhpun dengan pembubaran khususnya DUN Pahang, Kerajaan yang menjadi Kerajaan Sementara pimpinannya, akan terus berkhidmat sementelah perkhidmatan yang diberikan bukanlah setakat untuk menghadapi pilihanraya semata-mata.

Kepada soalan sama ada beliau berpuas hati dengan prestasi Kerajaan pimpinannya selama ini, beliau menjawabnya secara positif.

“Terus terang saya katakan, saya berpuas hati dengan prestasi semua wakil-wakil rakyat, ahli-ahli Exco dan pegawai-pegawai, ketua-ketua jabatan. Sebab, banyak kita buat… kita boleh lihat dalam bidang contohnya pendidikan, kebajikan, pelaburan – kesemuanya berjalan dengan baik.

“Kalau kita lihat kemudahan infrastruktur, juga berjalan dengan baik. Saya yakin, kalau Barisan Nasional diberi peluang lagi di bawah kepimpinan YAB Dato’ Sri Najib Tun Razak, lebih banyak lagi boleh dibuat untuk Malaysia, ianya insyaAllah, akan ber‘jangkit’ ke Pahang,” katanya penuh yakin.

MENGAGAH DAN BERSENDA DENGAN JURUFOTO... Klik, klik, klik, klik, klik, klik, klik, klik, klik. Beginilah 'media-friendly'nya ketua eksekutif negeri kita.  


PORTRAYAL OF SINCERITY, HONESTY AND SERIOUSNESS
  
Beliau seterusnya berkata, beliau tidakpun terkejut dengan pengumuman Perdana Menteri pada sebelah pagi, membubarkan Parlimen ke-12 kerana ia lambat-laun dilakukan kerana sudah sampai ke penghujung tempoh Parlimen berkenaan.

Yang mengejutkannya ialah kandungan ucapan Perdana Menteri yang bukan sahaja amat-amat mustahak yang berkaitan dengan keadaan semasa malah cara olahan kandungan ucapan itu sendiri.

“More so, the way the Prime Minister presented the speech. It portrayed sincerity, honesty, and seriousness on the part of the Prime Minister to look after the people and the country.

“He was emphasizing on the interest of the future generation – our grandchildren. I think the people will give due consideration to the way PM delivered a well arranged, and a well structured speech,” katanya lagi.

Menurutnya, ada pihak yang memutar-belit dalam internet dengan mendakwa Perdana Menteri kelihatan sedih ketika menyampaikan ucapan mengumumkan pembubaran Parlimen itu, yang sememangnya kerja pembangkanglah.


BAYANG-BAYANG DAN, TERBAYANG KEMENANGANNYA...


‘SO, WHY ARE YOU WEARING WHITE…’

“That is normal. Their job is to spin. Everything (that) they can spin, they (will) spin. We (normally) spin circular(-shaped) things, but they (the opposition) spin even rectangular(-shaped) items,” katanya menempelak puak-puak pembangkang berkenaan.  

Yang agak melucukan pada persidangan media ini ialah apabila Menteri Besar meminta wartawan menanyakan kepadanya tentang sebab beliau tidak seperti ahli-ahli Exco Kerajaan Negeri lain yang bepakaian lengkap ‘suit’, tetapi berpakaian kemeja putih lengan pendek.

“Tanyalah, ‘why are you wearing white today? The others all wearing suit?’” kata Dato’ Sri DiRaja Adnan yang disahut tanpa diduga oleh seorang wartawan muda-belia, penuh berbudi-bahasa, “Ha… Dato’ Sri. So, why are you wearing white…” yang serentak itu meledakkan ketawa mereka yang hadir.

Jawablah Menteri Besar; “Frankly speaking , I was doing my normal jobs -- going through the papers, files this morning, and I didn’t have time to go back and change. Itu sahaja.

“You got to ask further, ‘why didn’t you bring the suit here?” yang sekali lagi yang hadir ketawa tetapi, wartawan berkenaan tidak lagi mengulangi pertanyaan yang sama. – Khabar