“Saya berharap,
dengan pematuhan kepada Garis Panduan serta SOP yang telah ditetapkan ini,
usaha terus-menerus kita dalam membendung penularan wabak pandemik COVID-19
akan berjaya, In Sya Allah,” kata Menteri Besar.
NOTA
EDITOR ;
Berikut
disiarkan sepenuhnya kenyataan media Menteri Besar Dato’ Sri Wan Rosdy Wan
Ismail mengenai keputusan mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) Negeri pagi
Rabu, 10 Jun yang berlangsung di Bilik Mesyuarat, Tingkat 3, Majlis Perbandaran
Bentong, Bentong berkaitan Garis Panduan & SOP Negeri Pahang dalam tempoh
Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP).
KENYATAAN MEDIA
MENTERI
BESAR PAHANG
Garis Panduan
Berkenaan PKPP Negeri Pahang
Susulan
pengumuman YAB Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin mengenai Perintah
Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) bermula 10 Jun hingga 31 Ogos 2020,
Kerajaan Negeri Pahang menerusi mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) hari
ini, meluluskan garis panduan untuk diguna-pakai meliputi seluruh negeri.
Garis
panduan ini yang berkuatkuasa serta-merta, ialah sepertimana berikut –
1.
Operasi Premis
I.
Semua premis dan aktiviti perniagaan dibenarkan beroperasi bermula 7 pagi
hingga 9.30 malam kecuali bagi sektor yang dibenarkan (perkhidmatan ‘essential’)
mengikut kelulusan lesen perniagaan asal (seperti stesen minyak, kilang dan klinik).
II.
Aktiviti atau sektor yang masih tidak dibenarkan termasuk pub, kelab
malam, pusat hiburan, pusat refleksologi, pusat karaoke, taman tema, perarakan
keagamaan dalam jumlah yang ramai, kenduri-kendara, rumah terbuka dan apa-apa
aktiviti lain yang melibatkan kehadiran orang ramai yang bersesak di suatu
tempat sehingga menyukarkan amalan penjarakan sosial dan pematuhan kepada prosedur
operasi standard (SOP).
2.
Syarat Khusus Operasi Premis
I.
Restoran, Medan Selera, Pusat Penjaja, Gerai Makan Tepi Jalan (berbumbung),
Kiosk, ‘Food Court & Food Truck’
a.
Dibenarkan makan di premis (‘dine-in’) dengan mengekalkan jarak antara
meja, 2 meter.
b.
Jarak antara kerusi pelanggan, 1 meter.
c.
Tidak membenarkan kanak-kanak bawah 12 tahun dan warga emas berumur 70 tahun ke
atas makan di premis.
II.
Gerai Buah-buahan Bermusim
a.
Beli dan bawa balik (‘take away’) sahaja dibenarkan.
b.
Tidak dibenarkan mencuba/rasa/ makan secara berkumpulan di tempat jualan.
c.
Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) perlu kenalpasti dan menetapkan lokasi yang
bersesuaian dan memantau pematuhan SOP penjarakan sosial pelanggan dan pegerai,
jarak antara pegerai dan penjagaan kebersihan seperti penyediaan ‘hand
sanitizer’/ pencuci tangan.
III.
Kilang
a.
Semua kilang dibenarkan beroperasi seperti biasa.
b.
Waktu operasi yang dibenarkan ialah sebagaimana kelulusan lesen operasi asal.
IV.
Kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Lebuhraya Karak-KL, LPT 1 dan LPT2
a.
Restoran/‘Food Court’ : 1 meja hanya dibenarkan untuk seorang pelanggan
atau mengekalkan jarak 2 meter antara meja dan jarak 1 meter antara pelanggan.
b.
Surau : Pelanggan hendaklah menggunakan sejadah dan telekung yang dibawa
sendiri. Pengurusan lebuhraya hendaklah meletakkan pengawal bagi
menguatkuasakan arahan ini.
c.
Kaunter restoran, gerai dan surau hendaklah menyediakan ‘hand sanitizer’.
d.
Sabun pencuci tangan hendaklah disediakan di semua sinki, tempat wudhu dan
tandas.
V.
Premis Dobi Layan Diri
a.
Menyediakan ‘hand sanitizer’.
b.
Mesin basuh dan mesin pengering perlu disantasi setiap kali digunakan.
c.
Menandakan tempat yang dibenarkan pelanggan berada pada sepanjang masa di dalam
premis dengan jarak sekurang-kurangnya 1 meter antara pelanggan.
d.
Jumlah pelanggan di dalam ruang menunggu hendaklah mengikut keluasan ruang
lantai iaitu 5 meter persegi bagi seorang pelanggan.
e.
Tidak dibenarkan melipat pakaian di dalam premis.
f.
Menyediakan petugas sepanjang masa operasi bagi memastikan pelaksanaan
syarat-syarat dipatuhi.
g.
Kanak-kanak berumur 12 tahun ke bawah serta warga emas berumur 70 tahun ke atas tidak dibenarkan.
VI.
Pasar Awam
a.
Waktu Operasi : 5.00 pagi – 2.00 petang.
b.
Pasar hendaklah disanitasi setiap hari selepas waktu operasi.
c.
Memastikan pelanggan :
#
Berada di gerai tidak melebihi 5 minit untuk satu pembelian barang atau tidak
melebihi 20 minit untuk lebih 10 barang.
#
Elakkan daripada menyentuh barang-barang jualan, memadai dengan meminta peniaga
terus membungkus barangan yang hendak dibeli.
#
Penjual hendaklah memberi jaminan untuk mengembalikan wang kepada pembeli
sekiranya barang yang dibeli tidak memenuhi kehendak pembeli selagi tidak
meninggalkan kawasan pasar.
#
Hanya seorang pelanggan di setiap gerai pada satu masa.
#
Kanak-kanak berumur 12 tahun ke bawah serta warga emas berumur 70 tahun ke atas
tidak dibenarkan.
VII.
Pasar Terbuka (Pasar Segar Terkawal (Pasar Tani)/Pasar Pagi
a.
Meliputi operasi Pasar Tani di bawah bawah kawalan FAMA dan Pasar Pagi, Pekan
Sehari di bawah kawalan PBT.
b.
Waktu Operasi – 7.00 pagi hingga 12.00 tengah hari.
c.
Penjarakan 3 meter antara kanopi peniaga (saiz kanopi: 10’ x 10’).
d.
Setiap peniaga hanya dibenarkan 2 unit kanopi bagi setiap lot.
e.
Susunan kanopi adalah mengikut kategori produk pada setiap lorong dan pelanggan
dikawal di setiap pintu masuk/keluar.
f.
Lokasi yang sesuai perlu dikenalpasti oleh FAMA dan mendapat kebenaran PBT.
g.
Had maksima peniaga termasuk pembantu ialah 2 orang setiap kanopi dan maksima 3
orang bagi kanopi 2 unit.
h.
Tiada lot promosi barangan dibenarkan.
i.
Peniaga hendaklah mematuhi kategori produk jualan yang diluluskan (Contoh:
peniaga minuman tidak boleh menjual barangan kering seperti kosmetik secara
sampingan).
j.
Tidak digalakkan peniaga yang melebihi umur 60 tahun.
k.
Bilangan maksima peniaga pada satu-satu masa ialah 50 lot.
l.
2 kaedah yang dibenarkan –
1)
Walk In – Had Kawalan pengunjung Masuk/Keluar.
2)
COD/Pickup Point (tempah dahulu, ambil kemudian).
m.
Pendatang Tanpa Izin (PATI) dan Pendatang Dengan Izin (PADI) tidak dibenarkan
bekerja ataupun menjadi pelanggan.
VIII.
Pasar Malam/Pasar Lambak/Pasar Karat /‘Car Boot Sale’ (Ditangguh selama
seminggu bagi daerah-daerah Temerloh, Jerantut serta Jengka)
a.
Waktu Operasi dibenarkan – 3.00 petang hingga 9.00 malam.
b.
PBT perlu menetapkan lokasi yang bersesuaian sama ada tapak sedia ada atau yang
baharu.
c.
Tapak mestilah ada kawalan pintu masuk/keluar dalam gerakan sehala.
d.
Penjarakan 3 meter (10 kaki) antara kanopi peniaga (saiz kanopi 10’ x 10’).
e.
Pelan susun atur kanopi perlu disediakan mengikut kategori produk bagi
melancarkan pergerakan pelanggan dan saringan suhu dan rekod daftar pelanggan
dibuat di setiap pintu masuk.
f.
Pendatang Tanpa Izin (PATI) dan Pendatang Dengan Izin (PADI) tidak dibenarkan
bekerja ataupun menjadi pelanggan.
IX.
Hotel/Resorts/Chalet/Homestay
a.
Fasiliti restoran/kafe dan Bilik Seminar dibenarkan beroperasi serta ‘dine-in’
dengan pematuhan penjarakan sosial dan penjagaan kebersihan mengikut SOP asas.
b.
Fasiliti berbentuk hiburan/riadah seperti karaoke, lounge, bar, gymnasium, spa,
sauna dan kolam renang tidak dibenarkan dibuka.
c.
Penggunaan surau perlu dihadkan dengan penggunaan sejadah dan telekung sendiri.
d.
Mematuhi penjarakan sosial dan penjagaan kebersihan.
e.
‘Hand sanitizer’ hendaklah disediakan di setiap fasiliti yang beroperasi.
X.
Rumah Ibadat Bukan Islam (RIBI)
a
Rumah Ibadat Bukan Islam (RIBI) perlu mendapatkan kebenaran Jawatankuasa RIBI
(Bahagian Kerajaan Tempatan, SUK Pahang) sebelum beroperasi.
b
Bilangan pengunjung RIBI berdasarkan keluasan lantai premis pada kiraan
penjarakan sosial 1 meter (kiri, kanan, depan dan belakang) bagi setiap pengunjung.
c
Pengunjung perlu terus beredar dari kawasan RIBI selepas upacara sembahyang.
Tidak dibenarkan berkumpul/bersembang dan berhimpun.
d
Tiada upacara sembahyang yang berskala besar/perarakan diadakan termasuk
upacara sembahyang tahunan.
e
Penyediaan makanan dibenarkan secara bungkus (‘pack food’).
f
Proses nyah cemar RIBI hendaklah dilakukan sekurang-kurangnya sekali dalam
sebulan/2 minggu sekali.
XI.
Kedai Gunting Rambut/‘Hairdresser’/Salon Kecantikan
a.
Terhad kepada perkhidmatan gunting rambut asas sahaja.
b.
Dilarang menyediakan perkhidmatan seperti cuci rambut, cukur jambang &
misai, solekan & rawatan rambut, merias & merawat kuku serta cucian
& rawatan muka.
c.
Pelanggan berumur 60 tahun ke atas WAJIB buat temujanji sebelum mendapatkan
perkhidmatan dan tanpa kehadiran pengunjung lain daripada kumpulan umur lain,
dan daripada 9.00 pagi hingga 11.00 pagi sahaja.
d.
Kanak-kanak berumur 12 tahun ke bawah, ibubapa dibenarkan hadir, perlu memakai
alat pelindung diri seperti penutup mulut dan hidung & apron pakai buang.
e.
Pekerja perlu memakai penutup mulut dan hidung, apron pakai buang & set
sarung tangan bagi setiap pelanggan. Set pakai buang perlu ditukar baharu dan
dibuka di hadapan pelanggan setiap kali hendak digunakan.
f.
Tidak berkongsi tuala bagi setiap pelanggan. Pelanggan digalakkan membawa tuala
sendiri
g.
Jarak antara kerusi tukang gunting perlu sekurang-kurangnya 2 meter.
h.
Semua bahan pakai buang perlu dibuang ke dalam tong yang bertutup dan diikat
rapi.
i.
Peralatan menggunting rambut perlu disanitasi setiap kali digunakan.
3.
Aktiviti-Aktiviti Sosial
I.
Sukan
a.
Hanya dibenarkan untuk aktiviti sukan yang tiada sentuhan badan. (Misalnya, bowling,
badminton, squash dan ping pong).
b.
Sukan Bersentuhan dan berpasukan tidak dibenarkan (Misalnya, ragbi, bola sepak,
hoki, bola keranjang dan futsal).
c.
Digalakkan menggunakan peralatan sendiri dan tidak berkongsi (Misalnya, bola
dan kasut bowling).
d.
Peralatan sukan yang digunakan secara bergilir perlu disanitasi sekerap
mungkin.
e.
‘Hand sanitizer’ secukupnya perlu disediakan di setiap gelanggang sukan.
f.
Pengguna dan petugas fasiliti sukan seperti dewan dan ‘bowling lane’ perlu
menjaga penjarakan sosial sekurang-kurangnya 1 meter antara satu sama lain.
g.
Sebarang penganjuran pertandingan acara sukan adalah DILARANG.
4.
Hal-Hal Lain
I.
Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI)
a.
PBT perlu membuat laporan kepada Jabatan Imigresen sekiranya terdapat premis
yang menggaji PATI.
b.
Tangkapan hanya boleh dilaksanakan oleh Jabatan Imigresen.
c.
PBT boleh menutup operasi premis perniagaan jika terdapat pekerja/pengusaha dalam
kalangan PATI atas faktor melanggar syarat lessen.
II.
PENGGUNAAN APLIKASI MYSEJAHTERA
a.
Semua premis perniagaan, fasiliti awam dan pelanggan DIWAJIBKAN menggunakan
aplikasi MySejahtera untuk tujuan daftar pergerakan dan semakan kendiri status
risiko/kesihatan.
Saya
berharap, dengan pematuhan kepada Garis Panduan serta SOP yang telah ditetapkan
ini, usaha terus-menerus kita dalam membendung penularan wabak pandemik
COVID-19 akan berjaya, In Sya Allah.
DATO’ SRI WAN
ROSDY BIN WAN ISMAIL
Menteri Besar
Pahang
10 Jun 2020 – Khabar