Monday 7 May 2018

Lima (5) tumpuan utama yang Kerajaan Negeri BN berpuas hati dengannya!


# Pendidikan – menerusi bantuan-bantuan yang Yayasan Pahang (YP) biayai seperti biasiswa/pinjaman dan biasiswa-biasiswa sekolah menengah dan rendah ;

# Kebajikan – menerusi sumbangan dan bantuan daripada peruntukan khas Menteri Besar kepada yang memerlukan dan ditimpa bencana;

# Perumahan – menerusi pembinaan rumah-rumah mampu milik PR1MA Negeri untuk jenis banglo RM150,000 dan rumah teres, RM80,000 seunit;

#Agama Islam – terutamanya menerusi penubuhan dan kejayaan cemerlang pelajar-pelajar Maahad Tahfiz Negeri Pahang (MTNP)

# Urusan tanah – melalui usaha meluluskan permohonan tanah oleh rakyat-jelata  

PADA PERSIDANGAN MEDIA TENGAH MALAM ISNIN... Pada tengah malam Isnin ini juga, Dato' Sri DiRaja Adnan menjalani rakaman dengan Stesen Televisyen TV3, menyampaikan amanat menjelang Hari Mengundi pada Rabu ini. 

Yang turut bersama-samanya ialah calon-calon bagi Parlimen Bentong, Dato' Sri Liow (sebelah kanan Dato' Sri DiRaja Adnan); serta calon-calon BN untuk DUN Ketari, Dato' Lau Hoi Keong (duduk barisan depan, kanan sekali); DUN Bilut, Encik Jason Poo Mun Hoong (duduk barisan depan, dua dari kiri); dan, DUN Sabai, Dato' R.Goonasekaran (kiri sekali). 


RUMAH REHAT, BENTONG – Menteri Besar Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob menggariskan lima (5) tumpuan utama Kerajaan Negeri yang diusahakan selama ini, yang beliau berpuas hati dengannya sehingga kini.

Kelima-limanya ialah dalam hal-hal pendidikan, kebajikan, perumahan, agama Islam dan juga dalam mengendalikan urusan tanah terutamanya dalam pemprosesan permohanannya oleh rakyat.

Mengenai pendidikan ialah berkenaan dengan peranan Yayasan Pahang (YP) yang telah memperkenal dan membiayai bantuan-bantuan seperti biasiswa dan pinjaman serta pemberian biasiswa-biasiswa sekolah menengah dan rendah (BSM dan BSR).

Kebajikan pula ialah menerusi peruntukan khas Menteri Besar yang dibelanjakan untuk rakyat yang memerlukan termasuk yang menghadapi bencan-bencana alam seperti kebakaran dan banjir,

Perumahan, menerusi pembinaan rumah-rumah mampu milik PR1MA Negeri untuk jenis-jenis banglo RM150,000 seunit, serta ‘Rumah Makmur’ jenis teres setingkat, RM80,000 seunit.

LAGI FOTO PERSIDANGAN MEDIA BERKENAAN... 


KITA KURANG UAR-UARKAN

Agama Islam terutamanya menerusi penubuhan dan perjalanan Maahad Tahfiz Negeri Pahang (MTNP) dan kejayaan cemerlang pelajar-pelajarnya dalam peperiksaan-peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

serta, dalam urusan tanah, melalui usaha-usaha berterusan Kerajaan Negeri dan Pentadbir-pentadbir Tanah Daerah (PTD) dalam memproses dan meluluskan permohonan tanah oleh rakyat.   

“Ini semua kita lakukan. Hanya kita kurang uar-uarkan. Tetapi apapun, kita akan buat apa sahaja untuk kepentingan rakyat,” kata Dato’ Sri DiRaja Adnan pada temubual dengan BERNAMA tengah malam Isnin, 7 Mei di kediaman peribadi beliau dekat sini.

Temubual eksklusif ini diberikan sempena menjelang tempoh akhir kempen 11-hari bagi Pilihanraya Umum (PRU)-14; yang tamat tengah malam esok, Selasa, 8 Mei sebelum Hari Mengundi pada Rabu, 9 Mei.

Berikut disiarkan secara verbatim, hasil temubual tersebut sebagai reaksi Menteri Besar kepada soalan-soalan yang dikemukakan oleh kedua-dua wartawan BERNAMA berkenaan;

HADIRI 'ENGAGEMENT' DENGAN PENDUDUK KAMPUNG JANDA BAIK PADA PROGRAM KENDURI RAKYAT... Sebelum itu, Dato' Sri DiRaja Adnan telah ke Kampung Janda Baik bagi menghadiri program kenduri rakyat di perkarangan Masjid di situ. 


CALON-CALON KITA DAPAT SAMBUTAN

“Saya yakin rakyat yang menjadi pengundi akan menggunakan kebijaksanaan mereka, saya percaya mereka akan memilih, seperti yang saya sebutkan tadi, kestabilan.

“Dan dari lawatan kita ke tempat-tempat yang kita adakan kempen, termasuk Dato’ Sri  Liow (Tiong Lai) sendiri, dan calon-calon; kita dapati sambutan itu sangat memuaskan.

“Ada isu-isu yang dibangkitkan yang kita tahu mereka tidak puas hati, kita telah cuba terangkan. Sebagai contoh, setiap kali saya turun, mereka akan bawa masalah peribadi, masalah kampung, dan saya telah beritahu mereka bahawa masalah ini insyaAllah, akan kita tangani dan mereka boleh jumpa kita selepas pilihanraya nanti, insyaAllah, kalau kita diberi kepercayaan.

“Kerana saya tekankan kepada mereka, masalah-masalah ini tak akan dapat diselesaikan dalam tempoh 24 jam, dalam tempoh seminggu. Kalau masalah peribadi – anak nak ke sekolah, anak nak ke universiti, itu cerita lain yang boleh diselesaikan.

“Tapi kalau masalah-masalah yang ada kaitan dengan kampung, tempat tinggal mereka; itu kita perlukan masa untuk menyelesaikan dan saya beritahu mereka supaya kita selesaikan pilihanraya dulu, insyaAllah akan cuba atasi masalah mereka.

LAGI SESI 'ENGAGEMENT' MB... 


RAKYAT JUGA PUAS HATI DENGAN ASPEK PENDIDIKAN

“Kalau di negeri Pahang ini, saya dapati tiada sebab bagi sesiapa juga untuk menyatakan rasa tak puas hati terutama sekali daripada segi kita memberikan bantuan kepada anak-anak di bangku sekolah.

“Kita melalui Yayasan Pahang yang dipengerusikan oleh Menteri Besar, kita ada siapkan Biasiswa Sekolah Rendah, Biasiswa Sekolah Menengah, dan pinjaman untuk mereka melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti.

“Dan kita berbelanja agak besar. Setiap tahun Yayasan Pahang akan menyediakan perbelanjaan yang banyak tidak kurang daripada RM250 juta setahun dan sebahagian besarnya adalah untuk pinjaman pendidikan dan juga Biasiswa Sekolah Menengah, Biasiswa Sekolah Rendah. Itu satu.

“Yang dua (2) lagi – semasa Pilihanraya (Umum) 2013, kita menjanjikan kita akan membina rumah mampu milik iaitu yang berharga RM150,000 ke bawah, sebanyak 15,000 (unit). Tapi sehingga ke saat ini, kita telahpun berjaya membina 37,000 unit rumah berkenaan di semua peringkat – baru mula, sedang mula, hampir siap, sudah siap.

“Hanya kita dapati ada sikit masalah iaitu masalah mendapatkan pinjaman bank iaitu ‘end-financing’ bagi pemohon-pemohon.

DALAM MENYAMPAIKAN UCAPAN RINGKAS SAMBIL SANTAINYA...  


KAEDAH ‘RENT-TO-OWN’ LEBIH BERKESAN

“Tapi ini seperti yang kita tahu, telahpun dimasukkan dalam Manifesto Barisan Nasional oleh YAB Perdana Menteri iaitu kita akan tubuhkan satu badan khusus (yang) daripada situ nanti akan diselesaikan masalah mendapatkan pinjaman untuk ‘end-financing’ ini.

“Tapi yang jelas, satu skim yang saya percaya akan berjaya ialah ‘rent-to-own’. Makna, sewa untuk memiliki. Maknanya, mereka bayar sewa tapi sewa itu dikira sebagai sebahagian daripada bayaran harga rumah.

“Kita baru-baru ini telahpun mulakan juga skim untuk rumah mampu milik berharga RM80,000 dan kita telahpun mulakan tiga (3), empat (4) skim yang sedang dalam pembinaan.

“Dan saya dapati ini dua (2) kejayaan yang besar.

“Dari segi perkembangan ugama Islam, penekanan kepada Maahad Tahfiz (Negeri Pahang - MTNP) ini telahpun membawa kejayaan. Maahad Tahfiz Negeri Pahang telahpun mengatasi Maahad Tahfiz di negeri-negeri lain termasuk Maahad Tahfiz Darul Quran di Kuala Kubu yang selama ini menjadi ‘benchmark’.

YANG SAKIT TERLANTAR, TERLALU MISKIN; DIBANTU

“Kita telahpun mengatasi dalam peperiksaan sama ada SPM ataupun STPM setelah beberapa tahun. Saya berasa puas hati apabila memikirkan bahawa kita telah buat banyak untuk bidang pendidikan, kemudian itu perumahan, dan juga Maahad Tahfiz ini.

“Pada ketika yang sama kita tidak lupa untuk menumpukan kepada hal-hal kebajikan – mereka yang sakit terlantar, mereka yang terlalu miskin… Ini semua kita berikan bantuan terus dengan menggunakan peruntukan Menteri Besar untuk disalurkan terus kepada mereka.

“Ini tidak termasuk kes-kes kemalangan seperti kebakaran sebagainya. Baru-baru ini, sederet kedai di Cameron Highlands terbakar dan kita telah berikan sumbangan yang banyak. Biasa RM5,000 untuk semua kes tapi ini kita bagi RM20,000 untuk sembilan atau 12 orang mangsa yang terlibat.

“Perkara-perkara ini kita dapat lakukan kerana kita sedar rakyat yang pilih kita dan kita buat perkara-perkara yang berikan faedah kepada rakyat.

“Ada masalah-masalah lain seperti masalah tanah. Masalah tanah ini memang kita tak boleh selesaikan dalam sekelip mata. Tapi kalau kita ambil contoh di Cameron Highlands, kita ada 4,000 fail tapi dengan ada 23 Pegawai Pertempatan yang membuat kerja sukat-menyukat sebagainya, ia akan mengambil masa tiga (3) tahun.

4,000 FAIL VS 23 PEGAWAI PERTEMPATAN (SO)

“Tapi saya telah minta Pentadbir Tanah Daerah supaya menyelesaikan cepat masalah ini supaya TOL dapat diberikan kepada petani-petani di Cameron Highlands sebab mereka juga perlukan TOL ini untuk memberi makan anak-cucu mereka.

“Ini semua kita lakukan. Hanya kita kurang uar-uarkan. Tetapi apapun kita akan buat apa shaja untuk kepentingan rakyat.

“Lima (5) perkara besar yang kita berasa puas hati ialah; pendidikan, kebajikan, perumahan, ugama Islam Maahad Tahfiz, dan kita cuba menyelesaikan masalah tanah di setiap daerah dari masa ke semasa.

“Bukan kita tak nak selesaikan tetapi banyak melibatkan ‘technicality’. Kalau ikut kadar biasa, 23 Pegawai Pertempatan dengan fail permohonan sebanyak 4,000 hanya boleh diselesaikan dalam tiga (3) tahun, bukan tiga (3) hari, bukan. Mereka perlu pergi sukat sebagainya…

“Kita tak berasa risau langsung, hanya orang menyatakan risau. Sebenarnya, yang penting ialah kita kena ‘engage’, ‘connect’ dengan mereka (anak muda). Ini saya laukan di kawasan saya.

ORANG MUDA SEBELAH KITA

“Dan saya perhatikan, orang-orang muda ini dia sebelah kita. Esokpun saya akan jumpa mereka di Felda Chemomoi, Felda Sungai Kemahal sebagai contoh. Esok saya akan berjumpa pengundi-pengundi muda.

“Mereka menyatakan hasrat ingin berjumpa saya jadi saya akan berjumpa mereka. Apakah maknanya kalau mereka kata nak jumpa MB? Maknanya ialah, mereka nak kita ‘engage’ mereka. Sebab, mereka juga punyai undi. Mereka juga selaku manusia biasa, mereka juga merasakan mereka perlu dihargai.

“Kalau misalannya, semua kita calon mendekati siapa sahaja termasuk golongan muda, insyaAllah mereka akan menyokong kita. Dan kita kena ingat, pengundi-pengundi muda ini mereka terdedah kepada media sosial.

“Tapi yang penting, dia nak jumpa kita. Hari itupun saya dah jumpa, dan esok saya akan jumpa lagi. Kalau saya ambil dalam kawasan itu 300 orang orang muda.

“Dia nak jumpa sahaja, esok saya jumpalah. Dan saya yakin mereka akan menyokong kita. Apabila saya jumpa mereka bermakna, untuk calon Parlimen juga, Dato’ Sri Liow, makna sekali.

SUDAH LALUI KINI, LAPAN PRU

“Dato’ Sri Liow berjumpa dengan pengundi-pengundi lain, kalau di Pelangai itu, dia akan menyebut saya juga.

“Saya tak nampak masalah sebenarnya. Seluruh negara memerhatikan kerana kehebatan media sosial yang menyebarkan berbagai-bagai berita benar, tak benar sebagainya. Itu sahaja. Tapi pokoknya, kalau di peringkat medan ini, peringkat ‘ground’, ‘grassroot’ ini, akar-umbi ini; kalau kita jumpa mereka, insyaAllah.

“Ha tak ada. Saya beritahu, demam pilihanraya ini serupa sahaja, serupa, tak ada beza. Tak ada beza. Dia sama. Kadang-kadang kita tak singgah tempat dia, dia berasa hati. Kadang-kadang dulu kita tak pergi kahwin anak dia, dia berasa hati. Benda itu biasa sahaja.

“Kadang-kadang kita jumpa ketua cawangan, yang tidak berkaitan ketua cawangan ini berasa hati. Kita jumpa pula kelompok yang tidak suka dengan pemimpin UMNO tapi suka dengan parti kita, cawangan pula berasa hati. Biasa sahaja.

“Demam pilihanRaya ini sudah lapan (8) kali (saya lalui), itulah caranya. Dan insyaAllah, kita boleh, boleh (menangani dan mengatasinya), jangan risau.       

PASTIKAN YANG SOKONG KITA, KELUAR MENGUNDI

“Ini tak ada tumpuan apa-apa lagi dah. Yang kita tahu, penyokong-penyokong kita, kita pastikan mereka itu keluar mengundi. Yang tak menyokong kita tu tak keluar mengundi tak apalah. Kita tumpukan kepada penyokong-penyokong kita. Itu yang mustahak.

“Saya tidaklah hendak berfikir secara orang kata ‘global’, ‘structure’lah, inteleklah apa. Tak… Ia balik kepada ‘hearts and mind’, jiwa dan pemikiran. Kalau kita menangi jiwa dan pemkiran mereka, insyaAllah.

“Ini adalah peperangan (dan) peperangan ini adalah soal memenangi jiwa dan pemikiran orangramai. Bagaimana kita memenangi jiwa dan pemikiran? Kita ‘engage’ mereka, kita berjumpa mereka.        

“Dia begini. Pertamanya, kita jangan berubah. Kalau dulu kita, sekarangpun mesti kita juga. Jangan maknanya, kita terpilih sebagai wakil rakyat, dapat jadi menteri, menteri besar; kita berubah, jangan. Itu satu.

“Yang keduanya, kalau kita minat dengan kerja kita, walaupun orang nampak teruk tapi sebab kita minat (maka) pada kita tak teruk kerja tu. Tak ada masalah.

MINAT KEPADA KERJA ITU PENTING

“Ok Alhamdulillah. Dia begini. Maknanya, kalau kita minat kerja kita, tak ada rasa letih. ‘Supplement’ saya tak makan apa-apapun. Hanya bila saya tidur, bila dalam kereta saya boleh tidur, saya tidur.  

“Tapi ada masa-masanya saya nak tunjuk kepada pemandu saya yang saya boleh bawa kereta, saya pandu kereta. Kadang-kadang saya bawa kereta tengah malam, sendiri. Pokoknya, kalau kita sukalah, ia tak ada jadi masalah.

“Suka, riang, ketawa, ada masa susah hati, tak apalah, kemudian tu kita ketawa balik. Itu petuanya. Maknannya, kita ni kena bertindak positif. Itu mustahak. Tak ada masalah yang tak boleh diselesaikan. Semua masalah boleh selesai. Yang menyelesaikan masalah ini ialah masa.

“Buat masa ini saya tinggalkan (seketika, pengajian undang-undang). Sayapun ‘study’ bukan macam orang – tengah malam seorang-seorang, dak. Saya ‘study’ tengah (orang) ramai. Sedang ‘sign’ fail saya ‘study’, borak-borak dengan kawan-kawanpun saya ‘study’, hisap cerutpun saya ‘study’.

“Saya nak bagi tahu, daripada 16 kertas saya (telah ambil) periksa, 14 A , 2 A-. Semua A. InsyaAllah, ada 10 lagi, kalau semua A saya (akan) dapat 1st Class. Dan saya akan diberi ‘exemption’ untuk buat ‘Masters’, saya akan terus buat PhD. Ini dah tiga (3) minggu saya tinggalkan.

KADANG-KADANG ‘STRAIGHT FIGHT’ LAGI BAGUS

“Kita jangan kira sangat. Daripada segi teori, tiga (3) penjuru orang ini ada kelebihan sebagainya… Tidak juga. Kalau kita ambil di Pelangai tu, kata tiga (3) penjuru –
Barisan, Pakatan Harapan, dengan PAS. Ianya memecahkan undi semua orang, termasuk undi Barisan Nasional.

“Kadang-kadang ‘straight fight’ lagi bagus. Ha, itu kita nak fikir. Contohnya, kata misalannya, pengundi Cina tak undi Barisan, tinggal pengundi Melayu, pengundi Melayu pecah tiga pula, susah”. 

Kita beginilah. Dalam keadaan politik sekarang ini yang bergolak, yang bergelora ini; dapat memerintahpun cukup. Dapat memerintahpun cukup. Two-thirds itu kemudian. Kalau dapat two-thirds itu, bonus. Kalau langsung pembangkang tak ada, itu atas daripada bonus… – Khabar